Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | CEC 113 | | | 3 + 0 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Ölçme ve değerlendirmenin eğitimdeki yerini bilir |
2. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilir |
3. Ölçme sonuçlarına karışabilecek hata kaynakları ve türlerini bilir |
4. Ölçme araçlarında bulunması gereken psikometrik özellikleri ayırt eder |
5. Sonuç ve Süreç odaklı ölçme araçları geliştirir |
6. Test ve Madde istatistiklerini hesaplar ve yorumlar |
7. Bir ölçme aracının psikometrik özellikleri hakkında kanıt toplar |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verme; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Derste üretken YZ programlarından faydalanılmaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ölçme ve Değerlendirme süreci |
2 | Ölçme ve Değerlendirmenin Eğitim sürecindeki Rolü |
3 | Ölçme değerlendirmede Temel Kavramlar |
4 | Ölçme ve değerlendirmede geçerlilik |
5 | Geçerlilik Türleri (Kapsam Geçerliliği, ölçüt geçerliliği, yapı geçerliliği ve geçerliliği etkileyen faktörler) |
6 | Geçerlilik Türleri (Kapsam Geçerliliği, ölçüt geçerliliği, yapı geçerliliği ve geçerliliği etkileyen faktörler) |
7 | Geçerlilik Türleri (Kapsam Geçerliliği, ölçüt geçerliliği, yapı geçerliliği ve geçerliliği etkileyen faktörler) |
8 | Güvenirlik ( Güvenirliğin yapısı, korelasyon yöntemlerine göre güvenirliğin belirlenmsi,ölçmenin standart hatası,güvenirliği etkileyen faktörler) |
9 | Güvenirlik ( Güvenirliğin yapısı, korelasyon yöntemlerine göre güvenirliğin belirlenmsi,ölçmenin standart hatası,güvenirliği etkileyen faktörler) |
10 | Güvenirlik ( Güvenirliğin yapısı, korelasyon yöntemlerine göre güvenirliğin belirlenmsi,ölçmenin standart hatası,güvenirliği etkileyen faktörler) |
11 | Ölçme ve değerlendirmede Kullanışlılık |
12 | Testler ve değerlendirme |
13 | Testler ve değerlendirme |
14 | Testler ve değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Doğan, N. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Akademi 2021 |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, haftalık 3 saat teorik olmak üzere yürütülecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
Sunum/Presentation | 1 | %15 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | 3 |
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | 4 |
3 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | 3 |
4 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur. | 4 |
5 | Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
| 4 |
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir | 3 |
8 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | 3 |
9 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | 3 |
10 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | 3 |