Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kurmaca Metin Analizleri | CEC 210 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrencilerin üniversite yaşamlarında ve sonrasında karşılaşacakları çeşitli türlerdeki metinleri analiz edebilmeleri ve yorumlayabilmeleri sağlanmış olacaktır. |
2. Öğrencilerin kurmaca metinlere yönelik nitelikli yaklaşımlar geliştirmelerine olanak tanınacaktır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Öğrencilere edebî türler hakkında bilgi verilecek ve seçilmiş örnek metinler yoluyla kurmaca metinleri tüm ayrımlarıyla birlikte kavrayabilmelerine ve eleştirebilmelerine katkı sağlanacaktır. Derste, kurmaca metinlerle düşünsel metinler (makale, deneme) arasındaki ayrım tanıtılarak bu yolla öğrencilerin kurmaca metinleri doğru şekilde okuyabilmelerine ve çözümleyebilmelerine destek sağlanacaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders içeriğinin ve ders materyallerinin tanıtımı |
2 | “Edebiyat” ve “edebîlik” kavramları arasındaki ilişkinin tartışılması. |
3 | “Edebiyat ne işe yarar?”, “Neyi niçin okuyoruz?: Kurmaca metinlerin kavram dünyamızı genişletmedeki rolü. |
4 | “Edebî türler arası sınırlardan söz etmek ne ölçüde mümkün?”: Türsel sınıflandırma sorunları. |
5 | Türk edebiyatında roman türünün genel seyri. Türk romanında “tip”ler ve “karakter”ler. |
6 | Sınıf ortamında bir roman tartışması: Orhan Kemal – Baba Evi. |
7 | Türk şiirinde “somut” ve “soyut” düşünce ve II. Yeni Hareketi. |
8 | II. Yeni şiir örnekleri ve bu şiir üzerine tartışmalar. |
9 | Türk edebiyatında hikâye. Hikâye metninin yapısı ve karakter-zaman-mekân temelinde çözümlenmesi. |
10 | Sınıf ortamında bir hikâye tartışması: Oğuz Atay – Ne Evet Ne Hayır. |
11 | Türk edebiyatında tiyatronun toplumsal boyutu. |
12 | Sınıf ortamında tartışma: Seçilmiş metinlerle Hakdun Taner tiyatrosunda “tip”ler ve “karakter”ler. |
13 | “Kurmaca” ve “düşünsel”in arasında bir tür olarak deneme. |
14 | Genel Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Orhan Kemal Baba Evi – Avare Yıllar Everest Yayınları 2016 9786051416816
Mehmet H. Doğan İkinci Yeni Şiir: Antoloji-Dosya İkaros Yayınları 2008 9789944061100
Oğuz Atay Korkuyu Beklerken İletişim Yayıncılık 2004 9789754701586
Ferhan Şensoy (Haz.) Haldun Taner Kabare (Bütün Oyunları-10) Bilgi Yayınevi 2000 9789754948806
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Tzvetan Todorov Edebiyat Kavramı Sel Yayıncılık 2015 9789755705088
Gregory Jusdanis Kurgu Hedef Tahtasında: Edebiyatın Savunusu Koç Üniversitesi Yayınları 2012 9786056257575
Terry Eagleton Edebiyat Olayı Sel Yayıncılık 2012 9789755705842
Rita Felski Edebiyat Ne İşe Yarar? Metis Yayınları 2016 9789753427937
Berna Moran Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1
Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 2
Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 3
İletişim Yayıncılık 2004
2004
2004 9789754700541
9789754700558
9789754704020
Cevdet Kudret Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman Kapı Yayınları 2016 9786055147662
Sevda Şener Gelişim Sürecinde Türk Tiyatrosu Mitos Boyut Yayınları 2012 2880000043041
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Sınıf ortamında konu anlatımı, metinler üzerine tartışma. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Dönem Ödevi | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |