| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Yeni Türk Şiirinde Yaklaşımlar | CEC 211 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. • Yeni Türk şiiri hakkında belirlenen şairlerin yaklaşımlarını sunmak, öğrencilerin Türk şiirinde getirilen farklı yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak. |
| 2. • Türk şiir dili üzerine getirilen farklı yaklaşımların yakından incelenmesiyle öğrencilerin Türk diline ilişkin bakış açılarının genişletilmesini sağlamak. |
| 3. • Farklı dönemlerden seçilen şairlerin şiirlerinin incelenmesiyle şiir-toplum ilişkisinin anlaşılmasını sağlamak. |
| 4. • Öğrencilerin derste ele alınan konulara ilişkin yapacakları çalışmalarla şiir dilini ve edebiyatı yorumlayabilme kapasitelerinin ve yaratıcılıklarının güçlenmesini sağlamak. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu derste 20. Yüzyıl Türk şiiri esas alınarak öğrencilere Türk şiirindeki önemli şiir olayları ve şairler tanıtılacak, ayrıca toplumsal gelişmelerin şiirle ve dönemlerle bağlantısı üzerine sınıf içi tartışmalar yürütülecektir. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
bulunmamaktadır |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Ders içeriğinin ve ders materyallerinin tanıtımı |
| 2 | Şiir nasıl okunur? Şiiri değerlendirme yolları |
| 3 | Modern Türk şiiri ne anlama geliyor? “Modern” ve “Yeni” kavramlarının farkı nedir? |
| 4 | Ahmet Hâşim ve Yahya Kemal: Şiirde anlam, modernlik, gelenek. |
| 5 | Ahmet Hâşim ve Yahya Kemal: Şiirde anlam, modernlik, gelenek. |
| 6 | Millî Edebiyat Devri Şiiri: Şiir ve millîlik ilişkisi |
| 7 | Düşüncenin Şairleri: Nâzım Hikmet ve Necip Fazıl Kısakürek |
| 8 | Düşüncenin Şairleri: Nâzım Hikmet ve Necip Fazıl Kısakürek |
| 9 | Garip Şiiri ve Toplumla Bağları |
| 10 | Manifestosuz Şairler Topluluğu: “İkinci Yeni Olayı” |
| 11 | Attilâ İlhan şiiri: Özgün Bir Çıkış |
| 12 | Türk şiirinde Taşraya Bakış |
| 13 | Yakın dönem Türk şiirinden örnekler |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| |
| Kaynaklar: |
| Doğan Aksan Şiir Dili ve Türk Şiir Dili (Dilbilim Açısından Bakış) Bilgi Yayınevi 2016
M. Orhan Okay Poetika Dersleri Dergâh Yayınları 2014
|
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Mehmet H. Doğan İkinci Yeni Şiir: Antoloji-Dosya İkaros Yayınları 2008
Kenan Akyüz Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri: 1860-1923 İnkılâp Kitabevi 2017
Enis Batur (Haz.) Modernizmin Serüveni: Bir Temel Metinler Seçkisi / 1840-1990. Sel Yayıncılık 2015
Hakan Sazyek Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi Akçağ Yayınları 2016
Mehmet Can Doğan Modern Türk Şiiri: Olgular, Eğilimler, Akımlar Yapı Kredi Yayınları 2018
Cenk Gündoğdu (Haz.) 2000’ler Şiiri Antolojisi Kırmızı Kedi Yayınevi 2017
Yalçın Armağan İmkânsız Özerklik: Türk Şiirinde Modernizm İletişim Yayınları 2017
|
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Konu anlatımı |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Ödev | 1 | %20 |
| Final Sınavı | 1 | %50 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 25,00 | 25,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | 0 |
| 2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | 4 |
| 3 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | 0 |
| 4 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur. | 0 |
| 5 | Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
| 0 |
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | 4 |
| 7 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir | 0 |
| 8 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | 0 |
| 9 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | 3 |
| 10 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | 4 |
| 11 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | 0 |