PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İş Yerinde Psikolojik ŞiddetCEC 2283 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İş yerinde mobbing nedir ne değildir konusundan bahsedebilecek açıklayabilecek
2. Mobbingin hazırlayıcı sebeplerini, ciddi sonuçlarını ve sorunun aktörlerinden bahsedebilecek
3. Problemle başa çıkma yollarını açıklayabilecek
4. Mobbing ve liderlik arasındaki bağı açıklayabilecek
5. Mobbing ve etik kültür arasındaki bağı açıklayabilecek
6. Konunun yasal boyutu hakkında farkındalığa ulaşacak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Ders, temel hatlarıyla, iş yerinde mobbingin tanımını, neden ve sonuçlarını ve günlük çatışmalardan farkını, liderlik ve etik iklimle olan ilişkisini ve konunun yasal sonuçlarını tartışmaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Tanışma, Dersin içeriği ve gerekliliklerini açıklamak
2Öğrencilerin mobbing konusundaki algı ve bilgileri; Sağlıklı – yanıltıcı iletişim; Mobbingin tanımı, süreci ve literatüde kullanılan benzer terimler; Tipik mobbing davranışları
3Farklı sektörlerdeki yaygınlığı (ulusal/uluslararası perspektif) Mobbingin yönü
4İşyerinde mobbingin nedenleri Hedefteki kişi ve saldırganın özellikleri
5Mobbingin işyerindeki sonuçları ve maliyeti
6Sunumlar
7Çatışma, stres ve mobbing; İspiyonculuk
8Duygusal zeka ve mobbing-sosyal değerler; Siber zorbalık
9Mobbing ve etik/örgütsel kültür ve işyeri yapısı
10Mobbing ve liderlik, ödül sistemi, yarış ve örgütsel değişim
11İşyerinde mobbing ile başa çıkma
12Türkiye’de ve dünyada yasal çerçeve
13Vaka sunumları
14Dersin ve dönemin değerlendirmesi
 
Kaynaklar:
TÜRKÇE: Bayram, N. & Saylı, M. (2013). Üniversite öğrencileri arasında siber zorbalık davranışı. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 71(1), 107-116. Çobaoğlu, Ş. (2005). Mobbing. İşyerinde duygusal saldırı ve mücadele yöntemleri. İstanbul: Timaş Davenport, N.Z., Elliott, G.E. & Schwartz, R.D. (2014). Mobbing: İşyerinde psikolojk taciz. İstanbul: Ray Gökçe, A.T. (2008). Mobbing: İşyerinde yıldırma. Nedenleri ve başa çıkma yöntemleri. Ankara: Pegem. Poussard, J.M. & Çamuroğlu, M.İ. (2005). Psikolojk taciz: İş yaşamında gerilim. Ankara: Akılçelen Tınaz, P. (2011). İşyerinde psikolojik taciz. İstanbul: Beta. INGILIZCE: Duffy, M. & Sperry, L. (2014). Overcoming mobbing. NY: Oxford University Press. Einarsen, S., Hoel, H., Zapf, D. & Cooper, C. (Eds.). (2011). Bullying and harassment in the workplace. Developments in theory, research and practice (2nd ed.). New York: Taylor and Francis Group. Erdemir, B. (2012). The role of leadership in workplace bullying. Unpublished paper. Maag, C. (2007). When the Bullies Turned Faceless. New York Times. Taken from http://www.nytimes.com/2007/12/16/fashion/16meangirls.html Rayner, C., Hoel, . & Cooper, C.L. (2003). Workplace bullying: What we know, who is to blame and what can we do? London: Taylor & Francis.
 
Diğer Kaynaklar:
TÜRKÇE: 1. Asunakutlu, T. & Safran, B. (2006). Örgütlerdeki yıldırma uygulamaları ve çatışma arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 6(11), 111-129. 2. Bingöl, B. (2007). İşyerinde yıldırma (mobbing) ve yıldırma üzerine bir araştırma (Unpublished master thesis). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. 3. Çögenli, Z. (2010). Üniversitelerde psikolojik şiddet (mobbing) maruziyeti ve akademik personel üzerine bir uygulama (Unpublished master thesis). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. 4. Gökçe, A.T. (2006). İşyerinde yıldırma: Özel ve resmi ilköğretim okulu öğretmen ve yöneticileri üzerinde yapılan bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. İNGİLİZCE: 1. Blasé, J. & Blasé, J. (2006). Teachers’ perspectives on principal mistreatment. Teacher Education Quarterly, Fall, 123-142. 2. Bolman, L.G. & Deal, T.E. (1991). Leadership and management effectiveness: A multi-frame, multi-sector analysis. Human Resource Management, 30(4), 509-534. 3. Bowie, V., Fisher, B.S. & Cooper, C.L. (Eds.). (2005). Workplace violence: Issues, trends, strategies. UK: Willan Publishing. 4. Celep, C. & Konaklı, T. (2013). Mobbing experiences of instructors: Causes, results and solution suggestions. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(1), 193-199. 5. Crawford, N. (1997). Bullying at work: A psychoanalytic perspective. Journal of Community and Applied Social Psychology, 7(42), 219-225. 6. Crawford, N. (2001). Organizational responses to workplace bullying. In N. Tehrani (Ed.), Bullying a culture of respect: Managing bullying at work (pp. 21-31). London: Taylor & Francis. 7. Einarsen, S. (1999). The nature and causes of bullying at work. International Journal of Manpower, 20(1/2),16-27. 8. Giorgi, G. (2010). Workplace bullying partially mediates the climate-health relationship. Journal of Managerial Psychology, 25(7), 727-740. 9. Hoel, H. & Cooper, C.L. (2000). Destructive conflict and bullying at work. Manchester: University of Manchester Institute of Science and Technology. 10. Hoel, H., Glaso, L., Hetland, J., Cooper, C.L. & Einarsen, S. (2010). Leadership styles as predictors of self-reported and observed workplace bullying. British Journal of Management, 21(2), 453-468. 11. Keashly, L. & Neuman, J. H. (2005). Bullying in the workplace: Its impact and management. Employee Rights and Employment Policy Journal, 8(3), 335-373. 12. Kelly, D. J., Workplace bullying, women and work choices, in Proceedings of Our Work…Our Lives: National Conference on Women and Industrial Relations, Brisbane, 12-14 July 2006. 13. Leymann, H. (1996). The content and development of mobbing at work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5(2), 165-184. 14. Salin, D. (2001). Prevalence and forms of bullying among business professionals: A comparison of two different strategies for measuring bullying. European Journal of Work and Organizational Psychology, 10(4), 425–441. 15. Schein, E. H. (2004). Organizational culture and leadership. (3rd ed.). San Francisco: Jossey-Bass. 16. Tehrani, N. (Ed.). (2001). Building a culture of respect: Managing bullying at work. London: Taylor & Francis. 17. Tigrel, E.Y. & Kokalan, O. (2009). Academic mobbing in Turkey. International Journal of Human and Social Sciences, 4(10), 716-24.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersin öğretim elemanı tarafından anlatılan ders, görsel ve işitsel ders malzemeleri, öğrenci sunumları ve grup çalışmaları ile zenginleştirilmiştir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav1%25
Final Sınavı1%40
Ödev5%10
Proje1%10
Ödev14%15
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor