PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Diksiyon ve Etkili KonuşmaHİR 3153 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Türkiye Türkçesi söyleyiş kurallarını öğrenir ve uygular.
2. Konuşma bozuklukları ve sokak ağzı kullanımları azalır veya kaybolur.
3. Ünlü harflerin normal, uzun ve ince okunuşlarını öğrenir.
4. Kelime ve cümleleri doğru ton ve vurgu ile söyleyebilir.
5. Topluluk önünde yapılan konuşma, sunum veya okumalarda nefes ve heyecan kontrolünü daha kolay sağlar.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Türkiye Türkçesi telaffuzunun doğru ve etkili kullanımının anlatıldığı ve uygulatıldığı bir derstir.Türkçemizin kısa tarihçesinden başlanarak İstanbul ağrı kullanımı, Artikülasyon bozukluklarının öğrenilmesi ve giderilmesine yönelik uygulamalar, Ses Bilgisi konusu ve Diyafram nefes kullanımı,Ünlü harflerin doğru ve çoklu söylenişi,Ünsüzlerin net söylenişi,Tonlama ve Vurgu konuları,Yazı dili ve konuşma dili arasındaki farklılıklar dersin temel konularıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Diksiyon bilgisi; Türkiye Türkçesi ve İstanbul ağzı kullanımı
2Artikülasyon bozukluğu ve düzeltme çalışmaları
3Ses Bilgisi: 1.Ses rengi ve ses tonu . 2.Ses organlarının doğru kullanımına dönük alıştırmalar
4Diyafram nefesi alımı, kullanımı ve dersteki önemi
5Ünlü harflerin doğru ve çok sesli kullanımı
6Ton ve Tonlama konusu anlatım ve şiir üzerinde uygulama.
7Vize
8Vurgu konusuna giriş: Vurgu nedir? Tonlamadan farkı ve kısa cümleler üzerinde vurgu tekniğinin gösterilmesi. Şiir türü üzerinde tonlama ve vurgu çalışması
9Basit ve kurallı cümle vurgusu; birleşik cümle vurgusu farkı.Hikaye metnini doğru duyguyu vererek okuma çalışması.
10Soru, emir ve devrik cümlelerde vurgu uygulaması. Tiyatro eserini( 1.perde) doğru ton ve vurgu ile okuma çalışması.
11Sözcüklerde vurgu konusu: İnsan, hayvan ve sıfatlarda vurgu yerleri, yer adlarında vurgu yerleri. Tiyatro metnini doğru telaffuz, ton ve vurgu ile okuma çalışması.
12Sözcüklerde vurgu konusu: Cümle içinde eklerde vurgu ve tamlamalarda vurgu kuralları. Tiyatro metnini (2.perde)doğru telaffuz,ton ve vurgu ile seslendirme.
131.Türkçede sıklıkla hatalı kullanılan kelimelerin doğru yazım ve söylenişi konusu. 2.Türkiye Türkçesinde İnceltme kuralları ve yazıldığı gibi okunmayan kullanımlar: Ğ harfi kuralları, y ünlüsü daralma kuralı, gelecek zaman eki kuralı, y+ecek, acak eki kuralı .
14 1.İnceltme kurallarının metin ve şiir okuma çalışmalarıyla öğrencilere uygulatılması. 2.Beden dilinin iletişimde ve iyi bir konuşmada doğru kullanımı
 
Kaynaklar:
Füsun Ünsal-Hakan Şahin, Spikerlik ve Türkçenin Kullanımı, TRT Eğitim Dairesi Başkanlığı, 2014.
 
Diğer Kaynaklar:
Sırrı Er, Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon, Hayat Yayınevi, 2017. Feyza Hepçilingirler, Öğretenlere ve Öğrenenlere Türkçe Dilbilgisi, Remzi Kitapevi, 2004.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Üç saat ders anlatımı
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%10
Final Sınavı1%30
Haftalık Çalışmalar5%40
Araştırma1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor