Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Diksiyon ve Etkili Konuşma | HİR 315 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Türkiye Türkçesi söyleyiş kurallarını öğrenir ve uygular. |
2. Konuşma bozuklukları ve sokak ağzı kullanımları azalır veya kaybolur. |
3. Ünlü harflerin normal, uzun ve ince okunuşlarını öğrenir. |
4. Kelime ve cümleleri doğru ton ve vurgu ile söyleyebilir. |
5. Topluluk önünde yapılan konuşma, sunum veya okumalarda nefes ve heyecan kontrolünü daha kolay sağlar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Türkiye Türkçesi telaffuzunun doğru ve etkili kullanımının anlatıldığı ve uygulatıldığı bir derstir.Türkçemizin kısa tarihçesinden başlanarak İstanbul ağrı kullanımı, Artikülasyon bozukluklarının öğrenilmesi ve giderilmesine yönelik uygulamalar, Ses Bilgisi konusu ve Diyafram nefes kullanımı,Ünlü harflerin doğru ve çoklu söylenişi,Ünsüzlerin net söylenişi,Tonlama ve Vurgu konuları,Yazı dili ve konuşma dili arasındaki farklılıklar dersin temel konularıdır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Diksiyon bilgisi; Türkiye Türkçesi ve İstanbul ağzı kullanımı |
2 | Artikülasyon bozukluğu ve düzeltme çalışmaları |
3 | Ses Bilgisi: 1.Ses rengi ve ses tonu . 2.Ses organlarının doğru kullanımına dönük alıştırmalar |
4 | Diyafram nefesi alımı, kullanımı ve dersteki önemi |
5 | Ünlü harflerin doğru ve çok sesli kullanımı |
6 | Ton ve Tonlama konusu anlatım ve şiir üzerinde uygulama. |
7 | Vize |
8 | Vurgu konusuna giriş: Vurgu nedir? Tonlamadan farkı ve kısa cümleler üzerinde vurgu tekniğinin gösterilmesi. Şiir türü üzerinde tonlama ve vurgu çalışması |
9 | Basit ve kurallı cümle vurgusu; birleşik cümle vurgusu farkı.Hikaye metnini doğru duyguyu vererek okuma çalışması. |
10 | Soru, emir ve devrik cümlelerde vurgu uygulaması. Tiyatro eserini( 1.perde) doğru ton ve vurgu ile okuma çalışması. |
11 | Sözcüklerde vurgu konusu: İnsan, hayvan ve sıfatlarda vurgu yerleri, yer adlarında vurgu yerleri. Tiyatro metnini doğru telaffuz, ton ve vurgu ile okuma çalışması. |
12 | Sözcüklerde vurgu konusu: Cümle içinde eklerde vurgu ve tamlamalarda vurgu kuralları. Tiyatro metnini (2.perde)doğru telaffuz,ton ve vurgu ile seslendirme. |
13 | 1.Türkçede sıklıkla hatalı kullanılan kelimelerin doğru yazım ve söylenişi konusu. 2.Türkiye Türkçesinde İnceltme kuralları ve yazıldığı gibi okunmayan kullanımlar: Ğ harfi kuralları, y ünlüsü daralma kuralı, gelecek zaman eki kuralı, y+ecek, acak eki kuralı . |
14 | 1.İnceltme kurallarının metin ve şiir okuma çalışmalarıyla öğrencilere uygulatılması. 2.Beden dilinin iletişimde ve iyi bir konuşmada doğru kullanımı |
|
Kaynaklar: |
Füsun Ünsal-Hakan Şahin, Spikerlik ve Türkçenin Kullanımı, TRT Eğitim Dairesi Başkanlığı, 2014. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Sırrı Er, Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon, Hayat Yayınevi, 2017.
Feyza Hepçilingirler, Öğretenlere ve Öğrenenlere Türkçe Dilbilgisi, Remzi Kitapevi, 2004. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Üç saat ders anlatımı |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %10 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
Haftalık Çalışmalar | 5 | %40 |
Araştırma | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |