Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Siyasi Tarih | HUK 201 | | | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Tarihsel süreçte yer alan temel haklar konusundaki başat belgeleri ve düzenlemeleri sıralar; belgelerin ortaya çıkış sebepleri hakkında bilgi sahibi olur. |
2. Fransız Devrimini hazırlayan süreci ve Devrimle ortaya çıkan şartların özellikle Osmanlı Devleti’ni nasıl etkilediğini açıklar. |
3. 19.yüzyılda Avrupa’da ve Osmanlı Devleti’ndeki gelişmeleri ve dönem devletlerinin diplomatik ilişkilerini özetler. |
4. I. Dünya Savaşı dönemindeki gelişmelerin sonraki dönem siyasi meselelerle ilişkisini değerlendirir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Siyasi Tarih dersi, Fransız İhtilali öncesinde yaşanan temel meseleler, İhtilalin neden ve sonuçları, 19. yüzyıl ağırlıklı olmak üzere I. Dünya Savaşı’nın sonuna kadar geçen süreçte devletlerin siyasi tarihteki konumları ve birbirleriyle ilişkilerinin değerlendirilmesini kapsamaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Siyasi Tarih dersinin kapsamı, önemi hakkında genel bilgiler - Jeopolitik ve dış politika |
2 | Feodalite – Rönesans - Reform - Coğrafi Keşifler ve Sömürgecilik politikası - Otuz Yıl Savaşları ve Westphalia Barış Antlaşması |
3 | Fransa’nın üstünlüğü dönemi- İspanya Veraset Savaşı ve Utrecht Barış Antlaşması - İngiltere’de parlamentonun gelişimi ve temel haklar konusundaki belgeler – Fransız İhtilali’ne Kadar Rusya ve diğer Avrupalı devletlerin durumu |
4 | Amerikan İhtilali - Fransız İhtilali nedenleri, gelişimi, sonuçları |
5 | Viyana Düzenlemeleri - 1830 ve 1848 İhtilalleri Osmanlı Devleti ve diplomasi tarihi - III. Selim ve II. Mahmut Dönemi diplomasi alanındaki ve diğer reform hareketleri - Sened-i İttifak |
6 | Şark Meselesi Kavramı ve Denge Politikası - Tanzimat Fermanı – Tanzimat Dönemi ve diplomasi anlayışının genel hatları |
7 | Kırım Savaşı nedenleri - Islahat Fermanı - Paris Barış Antlaşması |
8 | İtalyan ve Alman milli birliklerinin kurulması |
9 | Almanya’nın dış politika anlayışı ve Bismarck’ın politikaları - Birinci Meşrutiyet’in ilanına kadar Osmanlı Devleti'nde yaşanan gelişmeler |
10 | Yeni Osmanlılar Cemiyeti, ideolojisi, amacı - Öncesindeki gelişmeler, Birinci Meşrutiyet’in ilanı - 93 Harbi -1878 Berlin Kongresi ve Berlin Antlaşması |
11 | Berlin Kongresi sonrası yaşanan gelişmeler – Ermeni sorunu – ı. Dünya Savaşı’na doğru Avrupa ve Osmanlı Devleti (II. Wilhelm’in imparatorluğu, Üçlü İttifak ve Üçlü İtilafın oluşumu) |
12 | İttihat ve Terakki Cemiyeti (kuruluşu, idolojisi, faaliyetleri ve amacı) ve İkinci Meşrutiyet’in ilanı – Ikinci Meşrutiyet Dönemi önemli iç ve dış gelişmeler (Bosna-Hersek bunalımı, Bulgaristan, Girit, Tarblusgarp, Balkan Savaşları, İç siyasetteki gelişmeler) |
13 | Birinci Dünya Savaşı, nedenleri, gelişimi – Arap milliyetçiliği ve Birinci Dünya Savaşı sırasında Osmanlı Devleti’ni parçalamak amacıyla yapılan gizli anlaşmalar |
14 | ABD’nin savaşa girişi, Wilson’un on dört noktası- Savaşın sona ermesi - Paris Barış Konferansı- Savaş sonucu yapılan antlaşmalar ve Konferans neticesinde oluşan “iki savaş arası dönem”in özellikleri |
|
Kaynaklar: |
Gül Akyılmaz - Siyasi Tarih - Seçkin Yayınları
Oral Sander - Siyasi Tarih : İlkçağlardan 1918’e - İmge Kitabevi Yayınları
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Fahir Armaoğlu - 19. Yüzyıl Siyasi Tarih (1789-1914) - Kronik Kitap
Rıfat UÇAROL - Siyasi Tarih (1789-1914), I. Cilt - Der Yayınları
Bernard LEWİS - Modern Türkiye’nin Doğuşu
- Hata Neredeydi? Doğunun 300 Yıldır Cevabını Aradığı Soru
- 2000 Yıllık Ortadoğu Tarihi
Niyazi BERKES - Türkiye’de Çağdaşlaşma
Enver Ziya KARAL/ İ. H. UZUNÇARŞILI - Osmanlı Tarihi
Stanford J. SHAW - Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye
Bülent TANÖR - Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Teorik dersler |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 2 | 14,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 2 | 8,00 | 16,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 2,00 | 2,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 1 | 1,00 | 1,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 2 | 10,00 | 20,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 3,00 | 3,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 5,00 | 5,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 0 |
2 | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 1 |
3 | Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 1 |
4 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. | 1 |
5 | Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir. | 1 |
6 | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | 1 |
7 | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 0 |
8 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 |
9 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 0 |
10 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir. | 3 |
11 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 3 |
13 | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 1 |
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | 1 |
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 0 |
16 | Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
17 | Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | 4 |
18 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. | 4 |
19 | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. | 4 |
20 | Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. | 4 |