PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Haberleşme HukukuHUK 2032 + 023,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kitle iletişim hukukunun temel kavramları hakkında bilgi sahibi olmak.
2. Medyanın toplumda ve demokratik kurumlarda rolünü açıklamak.
3. İfade ve iletişim özgürlüğü, yazılı basın, radyo ve televizyon, reklamlar, sinema ve internet alanındaki temel hukuki kavram, kural ve kurumlar hakkında bilgi edinmek.
4. İletişim alanında hukuki, cezai ve idari sorumluluk konusuna vakıf olmak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Haberleşme hukuku dersi, kitle iletişim araçları, kitle iletişim özgürlüğü ve bileşenleri, bu özgürlüklerin kullanılması ve kısıtlama nedenleri, radyo-televizyon, basın, bilim ve sanat ve internet özgürlükleri alanlarında kamu hukuku açısından anayasa, idare ve ceza hukuku açısından bilgiler içermekte ve uluslararası hukuk ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve yerel içtihatlar hakkında hukuk öğretimi yapılmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Haberleşme Kavramı
2Kitle İletişimi ve Kitle İletişim Araçları
3Haberleşme Özgürlüğü ve Diğer Özgürlüklerle İlişkisi
4İfade Özgürlüğü ve Meşru Kısıtlanma Nedenleri
5Basın Rejimi ve Basın Özgürlüğü
6Basın Özgürlüğü ve Bileşenleri
7Radyo Televizyon Rejimi
8Görsel-İşitsel Özgürlük ve Radyo Televizyonun Denetimi
9RTÜK, Anayasa Mahkemesi ve Danıştay Kararlarıyla Radyo Televizyon
10İnternet Rejimi
11İnternet Alanının Düzenlenmesi ve Uluslararası Metinler
12İnternet, Sosyal Medya, Nefret Söylemi ve Çocuk Pornografisi
13Bilim ve Sanat Özgürlüğünün Kapsamı
14Türkiye’de Sinema Rejimi
 
Kaynaklar:
Ulaş Karan, İfade Özgürlüğü, Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru El Kitapları Serisi-2, AYM Yayınları, 2018. Kayıhan İçel, Kitele İletişim Hukuku, Seçkin, 2023. Sevil YILDIZ, Medya ve Hukuk, Nobel Yayıncılık, 2023
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Teorik ders anlatımı, (haftalık bazda), pratik çalışma, içtihat analizi, tartışma
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)142,0028,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)12,002,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)52,0010,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)13,003,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)22,004,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.4
2Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.4
3Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.4
4Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.4
5Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.4
6Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.3
7Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.4
8Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.3
9Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.2
10Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.3
11Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.4
12Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.4
13Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.3
14Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.3
15Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.0
16Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.0
17Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.4
18Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.4
19Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.4
20Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.4