PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Dernekler ve Vakıflar HukukuHUK 2092 + 023,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Dernekler ve Vakıflar hukukuna ilişkin bilgileri öğrenerek, bu bilgileri meslek hayatlarında başarıyla kullanabilen hukukçular olarak yetişir.
2. Dernek ve vakıflar hakkındaki bilgileri uygulama becerisini geliştirme
3. Dernekler ve vakıflara ilişkin mevzuat hakkında bilgi sahibi olma
4. Verilen olay veya yargı kararı hakkında grup çalışması yapma, birlikte çalışma deneyimi kazanma
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Dernekler ve vakıflar hukuku dersi, medeni hukuk tüzel kişileri olan dernekler ve vakıfların; kuruluşları, faaliyetleri, denetimleri ve sona ermeleri konularını kapsamaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Kişiler hukuku ve Kişiler Hukukuna hâkim olan ilkeler, Tüzel kişiler-unsurları, hukuki niteliği, türleri ve mevzuat
2Tüzel kişilerin kuruluşu- sistemler, Türk hukuku, Tüzel kişilerin hak ve fiil ehliyeti
3Tüzel kişilerin fiil ehliyeti-organlar Tüzel kişiliğin sona ermesi, tasfiye, tahsis
4Dernekler – kavram, türleri, üyelik ve üyeliğe bağlı haklar, üyelerin yükümlülükleri, üyelik sıfatının sona ermesi
5Dernekler – Derneklerde amaç unsuru, Derneklerin kuruluşu- tüzük
6Derneğin organları, faaliyetleri, denetimi
7Derneğin sona ermesi - Vakıf – kavram ve türleri, mevzuat
8ara sınav
9Vakıflar – mal unsuru, vakfın kuruluşu, Vakıfta tüzel kişilik
10Vakfın yönetimi, denetimi
11Vakfın sona ermesi Yabancıların dernek ve vakıf kurmaları, derneklere üyeliği, Uluslararası faaliyette bulunma
12Sınıf içi grup çalışması
13grup çalışması
14grup çalışması
 
Kaynaklar:
Bilge ÖZTAN, Medeni Hukukun Temel Kavramları, Yetkin Yayınevi. OĞUZMAN/SELİÇİ/OKTAY-ÖZDEMİR, Kişiler Hukuku, Filiz Kitapevi.
 
Diğer Kaynaklar:
Mevzuat ve yargı kararları
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders anlatımı, uygulama çalışmaları.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)11,001,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)142,0028,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)110,0010,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)12,002,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)13,003,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.3
2Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.2
3Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.4
4Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.4
5Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.4
6Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.4
7Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.4
8Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.3
9Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.2
10Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.4
11Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.4
12Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.3
13Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.3
14Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.3
15Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.0
16Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.0
17Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.1
18Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.2
19Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.3
20Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.2