PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Matematik TarihiMATH 3733 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler, matematiksel gelişimlerin temel dönemlerini öğreneceklerdir.
2. Öğrenciler, ünlü matematikçilerin hayatlarını ve katkılarını öğreneceklerdir.
3. Öğrenciler, her bir dönemde din ve teknolojinin karşılıklı etkilerini anlayacaklardır.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Matematiğin tarihsel dönemleri şu şekilde incelenecektir: Mısır ve Babil Dönemi (M.Ö. 2000 - M.Ö. 500) Yunan Matematiği Dönemi (M.Ö. 500 - M.S. 500) Hindu, İslam ve Aktarım Dönemi (M.S. 500 - M.S. 1700) Klasik Dönem (M.S. 1700 - M.S. 1900) Modern Dönem (M.S. 1900 - günümüz)
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Matematiksel Dönemler
2Mısır ve Babil Dönemi (M.Ö. 2000 - M.Ö. 500) Erken sayı sistemlerine giriş, basit aritmetik, pratik geometri, ondalık ve seksagesimal sayı sistemleri, kaynaklar: Ahmes (Rhind) papirüsü; Moskova papirüsü; Babil tabletleri, teorem yok, formül yok, esasen ampirik matematik.
3Yunan Matematiği Dönemi (M.Ö. 500 - M.S. 500) Tümdengelimli geometri gelişimi (Thales, Pythagoras), sayı teorisinin başlangıcı (Pythagorean okulu), dedüktif mantığın sistematikleşmesi (Aristoteles, Platon veya Eflatun; M.Ö. 340).
4Konik kesitler geometri (Apollonius, M.Ö. 225), Geometriyi aksiyomatik olarak geliştirme (Euclid, M.Ö. 300), İntegral kalkülüsün tohumları (Archimedes, M.Ö. 225)
5Hindu, İslam ve Aktarım Dönemi (M.S. 500 - M.S. 1700) Negatif sayılar ve sıfırın icadı, Hindu-Arabic sayı sisteminin tanıtılması (M.S. 250 öncesi), Hindu aritmetiği ve Yunan geometrisinin korunması.
6Cebir Kitabı ve Hindu sayılarının hesaplanması hakkında bir kitap (Al-Khowarizmi, M.S. 820), Kübik denklemlerin geometrik çözümü (Omar Hayyam, M.S. 1100, S. Al-Tusi, M.S. 1170)
7Trigonometrik tablolar (Ulug Bey, M.S. 1435, Jamshid al-Kashi, M.S. 1430, Kosinüs Kanunu), Arap eserlerinin çevirisi, Araplar tarafından korunmuş bilgiler Avrupa'ya yavaşça iletilmiştir, Fibonacci'nin Hindu-Arabic sayı sistemi hakkındaki kitabı (M.S. 1202, Al-Khowarizmi'nin kitabının bir uyarlaması), Avrupa'da basılan ilk matematik kitabı (Treviso Aritmetiği, İtalya 1478), Euclid'in "Elementler"inin ilk basılı baskısı (M.S. 1482), Osmanlı İmparatorluğu'nun büyümesi (450-1683).
8Klasik Dönem (M.S. 1700 - M.S. 1900) (1700-1827 Osmanlı İmparatorluğu'nun duraklama dönemi), Logaritmalar (Napier 1614), Modern Sayı Teorisi (Fermat, 1635), Analitik Geometri (Descartes, 1637), Matematiksel Olasılık (Pascal, 1654), Kalkülüs (Leibniz, 1684, Newton, 1687).
9Uygulamalı Kalkülüs (Bernoulli, 1700, D'Alembert, 1743, Euler, 1750, Lagrange, 1788, Laplace, 1805, Green, 1828, Poisson, 1831, Fourier, 1822), Topoloji (Riemann, 1851, Möbius, 1865, Poincaré, 1895).
10Analiz (Lagrange, 1797, Abel, 1826, Cauchy, 1827, Dirichlet, 1840, Dedekind, 1872, Weierstrass, 1874, Lebesgue, 1903), Soyut Uzaylar (Frechet, 1906, Hausdorff, 1914, Banach, 1923), Küme Teorisi (Cantor, 1874, Boole, 1847, De Morgan, 1848, Hausdorff, 1914).
11Soyut Cebir (Galois, 1832, Hamilton, 1843, Cayley, 1857, Grassmann, 1844), Elektromanyetizma (Edison, 1890, N. Tesla, 1900).
12Modern Dönem (M.S. 1900 - günümüz) (1828-1908 Osmanlı İmparatorluğu'nun çöküş dönemi), Gödel'in Eksiklik Teoremi (1958), İç Ürün Uzayları, R^n'nin Genelleştirilmesi (Hilbert, 1925).
13Metrik Uzaylar (Frechet, 1906), Topolojik Uzaylar (Kuratowski, 1922, Hausdorff, 1914), Fonksiyonel Analiz (S. Banach, 1932, Volterra, 1930).
14Dağılımlar Teorisi (Sobolev, 1935, Schwarz, 1942), Nötritler (B. Fisher, 1996), Kesirli Kalkülüs (S. Dugowson, 1998), Hesaplama Makineleri (Babbage, 1832, Alan Turing, 1936).
 
Kaynaklar:
An introduction to the History of Mathematics; 6th Edition, H. Eves, Thomson and Brooks/Cole 2005, 0-03-029558-0
 
Diğer Kaynaklar:
A History of Mathematics, 2nd Edition, C. B. Boyer, WILEY 1991, 0471543977
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders anlatımı vardır. Derslere katılım zorunludur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev3%30
Sözlü Sunum1%40
Final Sınavı1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur.2
2Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur.2
3Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur.4
4Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur.2
5Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.3
6Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.2
7Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur.2
8Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur.3
9Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur.3
10Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.4