Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İşletmelerde Vergileme | MAN 216 | | | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İşletmelerin mükellef olarak vergilemeye yönelik ödevlerini bilir |
2. Vergi denetimleri ve yaptırımlarını bilir |
3. Vergi uyuşmazlıkları ve çözüm yollarını bilir |
4. Gelir vergisi kanununa göre ticari kazancın belirlenmesini bilir |
5. Vergiden muaf esnaf kavramını ve vergiden muaf olmanın şartlarını bilir |
6. Basit usulde vergileme kavramını ve basit usulde vergilemenin şartlarını bilir |
7. Kurumlar vergisinin özellikleri ve beyanını kavrar |
8. Katma değer vergisinin özelliklerini ve beyanını kavrar |
9. İşletmenin ödemesi gereken diğer vergileri ve beyanını bilir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste her tür işletmenin (şahıs işletmesi veya şirket) vergi mükellefi ve vergi sorumlusu olarak yerine getirmesi gereken yükümlülükleri ile ödemeleri gereken vergiler ve vergi denetimleri incelenmektedir. Dersin konularını; işletmelerin mükellef olarak ödevleri, vergi denetimleri, vergi cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve çözüm yolları, vergiden muaf esnaf, basit usulde vergileme, ticari kazancın tespiti, gelir vergisi, kurumlar vergisi, katma değer vergisi, özel tüketim vergisi, damga vergisi ve diğer vergiler ile işletmelerin bu vergilere yönelik mükellefiyet ve sorumlulukları oluşturmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Vergiye genel bakış, işletme türleri ve vergileme |
2 | İşletmelerin vergilemeye yönelik yükümlülükleri (bildirimler, defter tutma) |
3 | İşletmelerin vergilemeye yönelik yükümlülükleri (belgeler) |
4 | Ticari hayatta gelir vergisi mükellefleri, vergiden muaf esnaf, basit usul, gerçek usul, kazanç türleri |
5 | Gelir vergisi matrahının tespiti, istisnalar, vergi tutarının hesaplanması |
6 | Gelir vergisinin beyanı, peşin vergi uygulaması, gelir vergisi tevkifatı |
7 | Ara sınav |
8 | Kurumlar vergisi |
9 | Katma değer vergisi |
10 | Özel tüketim vergisi |
11 | İşletmelere yönelik vergi denetimleri |
12 | Denetimler sonucunda uygulanacak yaptırımlar |
13 | Vergi uyuşmazlıkları ve çözüm yolları |
14 | İşletmelerin başka vergi yükümlülükleri (damga vergisi, çevre temizlik vergisi, vb.) |
|
Kaynaklar: |
Nurettin Bilici (2017), İşletme ve Vergi, Savaş Yayınları |
|
Diğer Kaynaklar: |
-- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders sınıfta anlatım ve tartışma şeklinde yürütülecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 13 | 2,00 | 26,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 13 | 1,00 | 13,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 4,00 | 4,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 13 | 1,00 | 13,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 7,00 | 7,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | İşletmelerin faaliyet gösterdikleri ekonomik ve hukuki çevre ile ilgili ayrıntılı bilgiye sahip olur. | 4 |
2 | Yönetim-organizasyon, muhasebe, finans, pazarlama, üretim/faaliyet yönetimini kapsayan temel işletmecilik fonksiyonları ile ilgili ayrıntılı teorik altyapı bilgisine sahip olur. | 0 |
3 | İşletmecilikte sıklıkla kullanılan sayısal tekniklerle ilgili temel ve orta seviyede bilgi sahibi olur. | 0 |
4 | Uzman olmak isteği bir işletmecilik alanında (sayısal yöntemler dahil) derinlemesine bilgi sahibi olur. | 0 |
5 | Elde ettiği bilgiyi bir işletmeyi kurmak veya işletmenin tamamını veya bir bölümünü yönetmek için uygulayabilir. | 3 |
6 | İşletmecilik problemlerini açıklıkla tanımlamak ve çözüm geliştirmek için kantitatif ve kalitatif yöntemleri uygulayarak veri toplayabilir, verileri düzenleyebilir, verileri analiz edebilir, analiz sonuçlarını yorumlayabilir. | 0 |
7 | Analizler, bulgular, çıkarımlar ve tekliflerle ilgili üstleri, ekip elemanları, meslektaşları ve astlarıyla yeterli yazılı ve sözlü iletişimde bulunabilir. | 0 |
8 | İşletme ve yönetim alanlarında araştırma yapabilir. | 0 |
9 | Ekip çalışması içinde lider veya uzman olarak sorumluluklarını yerine getirebilir. | 0 |
10 | Paydaşların ihtiyaçlarını analiz etmek ve bu analizlere dayanarak örgütün amaç ve hedeflerini geliştirmek için örgütün paydaşları ile etkili iletişim kurma becerisini kazanır. | 3 |
11 | Kendisinin öğrenme ve kişisel gelişme gereksinimlerini belirleyebilir ve aynı zamanda daha ileri derece programlarını takip edecek kapasiteye ulaşır. | 2 |
12 | Bağlı olduğu örgütü değerlendirebilme becerisi kazanır ve edindiği bilgilere eleştirel olarak yaklaşabilir. | 1 |
13 | Bölümün öğretim dili olan İngilizceyi en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanabilir. | 0 |
14 | İşletmeciliğin gerektirdiği bilişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi seviyesinde kullanabilir. | 0 |
15 | İşletme yöneticisi olarak, kalite farkındalığı, iş sağlığı ve güvenli, hizmet içi eğitim, çevre duyarlılığı, sosyal sorumluluk, sosyal, örgütsel ve iş etiği konularında sorumluluk sahibi olup uygun davranışlar sergiler. | 3 |
16 | Bağlı olduğu örgütte yenilik ve sürekli gelişmeyi teşvik edebilir. | 0 |