PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İşletmelerde RekabetMAN 4373 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Rekabetçilik kavramının tanımlanması ve eleştirel olarak analiz edilmesi
2. Rekabetçiliğin kuramsal temelinin anlaşılması
3. Ulusal rekabetçiliğin farklı boyutlarının kavranması
4. Sektörel rekabetçilik ile ilgili göreceli farklılıkların ayırt edilebilmesi
5. Firma rekabetçiliğinin hem kontrol edilebilen hem de kontrol edilemeyen belirleyicilerinin temel özelliklerinin tespit edilmesi
6. Firmanın kaynaklarının ve yeteneklerinin farklı türlerinin değerlendirilmesi
7. Firma başarısının önemli etkenleri olan inovasyon, ArGe ve uluslararasılaşmanın temellerinin kavranması
8. Ağ ilişkilerinin eleştirel bir şekilde analiz edilmesi
9. Farklı örgüt kültürü çeşitlerinin öğrenilmesi
10. Rekabetçiliğin stratejik temellerinin anlaşılması
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Rekabetçilik işletme seviyesinden sektör seviyesine, sektör seviyesinden ülke seviyesine uzanan çok geniş bir alanı kapsamakla beraber bu derste rekakabetçiliğe mikro perspektiften yaklaşılmıştır. Derste, rekebetçiliğin mikro, orta ve makro seviyeleri ile rekabetçiliğin teorik temelleri yanında inovasyonun temelleri, ağ oluşturma (networking), uluslararasılaşma ve örgüt kültürü gibi bir işletmenin rekabetçiliğini belirleyen araçlar da incelenmektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Rekabetçilik ile ilgili Kavramlar (mutlak/karşılaştırmalı üstünlük, verimlilik, etkinlik, kârlılık)
2Ulusal Seviyede Rekabetçilik: Türkiye ve Diğer Ülkelerin Rekabetçilik Seviyeleri
3Satış Yeteneği: Maliyetler ve Ticari Performans
4Kazanma Yeteneği: Verimlilik ve Performans Eğilimi
5Uyum Sağlama Yeteneği: İnovasyon ve Esneklik
6Çekim Yeteneği: Bölgenin Cazibiyeti
7Ara Sınav
8Ulusların Rekabet Avantajı: Porter Elmas Modeli
9Firma Seviyesinde Rekabetçilik: Pazar-Temelli Yaklaşım (I/O Kuramı)
10Firma Seviyesinde Rekabetçilik: Kaynak- Temelli Yaklaşım
11Uluslararasılaşma
12Ar-Ge ve İnovasyon
13Ağ İlişkileri
14Örgüt Kültürü
 
Kaynaklar:
Michael A Hitt, R. Duane Ireland and Robert E. Hoskisson (2014) Strategic Management: Competitiveness and Globalization – Concepts and Cases Cengage Learning ISBN978-1285425177 Paul De Grauwe (Editor) (2010) Dimensions of Competitiveness MIT Press ISBN978-0262013963
 
Diğer Kaynaklar:
Michael E. Porter (1985) Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance New York: Free Press ISBN978-068484146-5 Michael E. Porter (1998) The Competitive Advantage of Nations New York: Free Press ISBN978-068484147-2
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders süresi haftalık 3 saattir. Ders konuları ile ilgili tartışma ortamının oluşturulabilmesi amacıyla öğrencilere firmaların rekabetçiliği ile ilgili örnek olay uygulamaları verilecektir. Öğrencilerin her ders öncesinde bu örnek olay uygulamalarını okumaları beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav1%25
Proje1%25
Final Sınavı1%40
Ödev1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor