Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İşletmelerde Rekabet | MAN 437 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Rekabetçilik kavramının tanımlanması ve eleştirel olarak analiz edilmesi |
2. Rekabetçiliğin kuramsal temelinin anlaşılması |
3. Ulusal rekabetçiliğin farklı boyutlarının kavranması |
4. Sektörel rekabetçilik ile ilgili göreceli farklılıkların ayırt edilebilmesi |
5. Firma rekabetçiliğinin hem kontrol edilebilen hem de kontrol edilemeyen belirleyicilerinin temel özelliklerinin tespit edilmesi |
6. Firmanın kaynaklarının ve yeteneklerinin farklı türlerinin değerlendirilmesi |
7. Firma başarısının önemli etkenleri olan inovasyon, ArGe ve uluslararasılaşmanın temellerinin kavranması |
8. Ağ ilişkilerinin eleştirel bir şekilde analiz edilmesi |
9. Farklı örgüt kültürü çeşitlerinin öğrenilmesi |
10. Rekabetçiliğin stratejik temellerinin anlaşılması |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Rekabetçilik işletme seviyesinden sektör seviyesine, sektör seviyesinden ülke seviyesine uzanan çok geniş bir alanı kapsamakla beraber bu derste rekakabetçiliğe mikro perspektiften yaklaşılmıştır. Derste, rekebetçiliğin mikro, orta ve makro seviyeleri ile rekabetçiliğin teorik temelleri yanında inovasyonun temelleri, ağ oluşturma (networking), uluslararasılaşma ve örgüt kültürü gibi bir işletmenin rekabetçiliğini belirleyen araçlar da incelenmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Rekabetçilik ile ilgili Kavramlar (mutlak/karşılaştırmalı üstünlük, verimlilik, etkinlik, kârlılık) |
2 | Ulusal Seviyede Rekabetçilik: Türkiye ve Diğer Ülkelerin Rekabetçilik Seviyeleri |
3 | Satış Yeteneği: Maliyetler ve Ticari Performans |
4 | Kazanma Yeteneği: Verimlilik ve Performans Eğilimi |
5 | Uyum Sağlama Yeteneği: İnovasyon ve Esneklik |
6 | Çekim Yeteneği: Bölgenin Cazibiyeti |
7 | Ara Sınav |
8 | Ulusların Rekabet Avantajı: Porter Elmas Modeli |
9 | Firma Seviyesinde Rekabetçilik: Pazar-Temelli Yaklaşım (I/O Kuramı) |
10 | Firma Seviyesinde Rekabetçilik: Kaynak- Temelli Yaklaşım |
11 | Uluslararasılaşma |
12 | Ar-Ge ve İnovasyon |
13 | Ağ İlişkileri |
14 | Örgüt Kültürü |
|
Kaynaklar: |
Michael A Hitt, R. Duane Ireland and Robert E. Hoskisson (2014) Strategic Management: Competitiveness and Globalization – Concepts and Cases Cengage Learning ISBN978-1285425177
Paul De Grauwe (Editor) (2010) Dimensions of Competitiveness MIT Press ISBN978-0262013963
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Michael E. Porter (1985) Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance New York: Free Press ISBN978-068484146-5
Michael E. Porter (1998) The Competitive Advantage of Nations New York: Free Press ISBN978-068484147-2
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders süresi haftalık 3 saattir. Ders konuları ile ilgili tartışma ortamının oluşturulabilmesi amacıyla öğrencilere firmaların rekabetçiliği ile ilgili örnek olay uygulamaları verilecektir. Öğrencilerin her ders öncesinde bu örnek olay uygulamalarını okumaları beklenmektedir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %25 |
Proje | 1 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ödev | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |