Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bilişsel Davranışçı Terapinin Temelleri | PSY 433 | | | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrencilerin bilişsel-davranışçı terapi perspektifinden psikolojik sorunları tanımlayabilmeleri beklenmektedir. |
2. Öğrencilerin bilişsel-davranışçı terapi perspektifinden vaka formülasyonu yapabilmeleri beklenmektedir |
3. Öğrencilerin daha iyi klinik görüşme becerileri geliştirebilmeleri beklenmektedir. |
4. Öğrencilerin psikoterapi ortamında farklı ölçüm araçlarını kullanabilmeleri beklenmektedir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, özellikle klinik psikoloji alanında uzmanlaşmak isteyen psikoloji öğrencilerine bilişsel-davranışçı terapinin (BDT) temellerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında, öğrenciler BDT'nin teorik temelleri ve BDT vaka formülasyonu hakkında bilgi edineceklerdir. Daha sonrasında, BDT’nin kaygı ve duygu durum bozukluklukları gibi çeşitli sorunlarla nasıl çalıştığına odaklanacaktır. Ayrıca, ders psikoterapi sürecinde ölçümün önemi ve ölçüm araçları hakkında temel bilgiler verilecektir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu ders kapsamındaki tüm ödev ve vaka çalışmalarında üretken yapay zeka uygulamalarının (ChatGPT, Gemini vb.) kullanılması intihal olarak değerlendirilecektir.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Psikoterapiyi Tanımlamak |
2 | Psikoterapinin Bilişsel-Davranışçı Modeli |
3 | Bilişsel-Davranışçı Vaka Formülasyonu |
4 | Klinik Görüşme Becerileri I |
5 | Klinik Görüşme Becerileri II |
6 | Psikoterapide Ölçüm |
7 | Depresyonun Bilişsel-Davranışçı Terapisi I |
8 | Depresyonun Bilişsel-Davranışçı Terapisi II |
9 | Genellenmiş Kaygı Bozukluğunun Bilişsel-Davranışçı Terapisi I |
10 | Genellenmiş Kaygı Bozukluğunun Bilişsel-Davranışçı Terapisi II |
11 | Sosyal Kaygı Bozukluğunun Bilişsel-Davranışçı Terapisi |
12 | Panik Bozukluğunun Bilişsel-Davranışçı Terapisi |
13 | Obsesif-Kompülsif Bozukluğunun Bilişsel-Davranışçı Terapisi I |
14 | Obsesif-Kompülsif Bozukluğunun Bilişsel-Davranışçı Terapisi II |
|
Kaynaklar: |
Beck, J.S. (2020). Cognitive behavior therapy: basics and beyond (3rd edition). The Guilford Press.
Clark, D. A., & Beck, A. T. (2011). Cognitive therapy of anxiety disorders: Science and practice. Guilford Press.
Boswell, J. F., & Constantino, M. J. (2022). Deliberate practice in cognitive behavioral therapy. American Psychological Association.
Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., Emery, G., DeRubeis, R. J., & Hollon, S. D. (2024). Cognitive therapy of depression (Second Edition). Guilford Publications. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders bir seminer olarak planlanmıştır. Derslere katılım zorunludur.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %20 |
Dönem Ödevi | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 4 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 4 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 4 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 2 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 2 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 1 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 2 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 4 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 4 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 4 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 3 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 4 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 4 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 3 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 4 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 4 |