PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Bilişsel Davranışçı Terapinin TemelleriPSY 4333 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrencilerin bilişsel-davranışçı terapi perspektifinden psikolojik sorunları tanımlayabilmeleri beklenmektedir.
2. Öğrencilerin bilişsel-davranışçı terapi perspektifinden vaka formülasyonu yapabilmeleri beklenmektedir
3. Öğrencilerin daha iyi klinik görüşme becerileri geliştirebilmeleri beklenmektedir.
4. Öğrencilerin psikoterapi ortamında farklı ölçüm araçlarını kullanabilmeleri beklenmektedir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, özellikle klinik psikoloji alanında uzmanlaşmak isteyen psikoloji öğrencilerine bilişsel-davranışçı terapinin (BDT) temellerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında, öğrenciler BDT'nin teorik temelleri ve BDT vaka formülasyonu hakkında bilgi edineceklerdir. Daha sonrasında, BDT’nin kaygı ve duygu durum bozukluklukları gibi çeşitli sorunlarla nasıl çalıştığına odaklanacaktır. Ayrıca, ders psikoterapi sürecinde ölçümün önemi ve ölçüm araçları hakkında temel bilgiler verilecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu ders kapsamındaki tüm ödev ve vaka çalışmalarında üretken yapay zeka uygulamalarının (ChatGPT, Gemini vb.) kullanılması intihal olarak değerlendirilecektir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Psikoterapiyi Tanımlamak
2Psikoterapinin Bilişsel-Davranışçı Modeli
3Bilişsel-Davranışçı Vaka Formülasyonu
4Klinik Görüşme Becerileri I
5Klinik Görüşme Becerileri II
6Psikoterapide Ölçüm
7Depresyonun Bilişsel-Davranışçı Terapisi I
8Depresyonun Bilişsel-Davranışçı Terapisi II
9Genellenmiş Kaygı Bozukluğunun Bilişsel-Davranışçı Terapisi I
10Genellenmiş Kaygı Bozukluğunun Bilişsel-Davranışçı Terapisi II
11Sosyal Kaygı Bozukluğunun Bilişsel-Davranışçı Terapisi
12Panik Bozukluğunun Bilişsel-Davranışçı Terapisi
13Obsesif-Kompülsif Bozukluğunun Bilişsel-Davranışçı Terapisi I
14Obsesif-Kompülsif Bozukluğunun Bilişsel-Davranışçı Terapisi II
 
Kaynaklar:
Beck, J.S. (2020). Cognitive behavior therapy: basics and beyond (3rd edition). The Guilford Press. Clark, D. A., & Beck, A. T. (2011). Cognitive therapy of anxiety disorders: Science and practice. Guilford Press. Boswell, J. F., & Constantino, M. J. (2022). Deliberate practice in cognitive behavioral therapy. American Psychological Association. Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., Emery, G., DeRubeis, R. J., & Hollon, S. D. (2024). Cognitive therapy of depression (Second Edition). Guilford Publications.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders bir seminer olarak planlanmıştır. Derslere katılım zorunludur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev1%20
Dönem Ödevi1%30
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.4
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.4
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.4
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.2
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.2
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.1
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.2
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.4
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.4
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.4
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.3
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.4
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.4
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.3
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.4
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.4