PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Dikkat PsikolojisiPSY 4273 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler, klasik ve çağdaş dikkat ve bilişsel kontrol teorilerini tanımlayabilecektir.
2. Dikkat ve bilişsel kontrol arasındaki ilişkiyi tartışabilecektir.
3. Öğrenciler, dikkat ve bilişsel kontrolün farklı yönleriyle ilgili araştırma bulgularını değerlendirebilecek ve eleştirebilecektir.
4. Öğrenciler, dikkat ve bilişsel kontrol ile ilgili araştırma makalelerini okuyabilecek ve özetleyebilecektir.
5. Öğrenciler, dikkat ve bilişsel kontrolün bellek, öğrenme ve algı üzerindeki rolünü açıklayabilecektir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, klasik ve çağdaş dikkat ve bilişsel kontrol teorilerini kapsar. Ayrıca seçici dikkat, bölünmüş dikkat, dikkatsizlik, bilişsel kontrol ve otomatisite üzerine araştırmaları da kapsar.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan kopyalanmış metinlere yer vermenize izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Dikkat ve Bilişsel Kontrol
3Algı ve Bilişsel Kontrol Teorileri
4Algı ve Bilişsel Kontrol Teorileri
5Seçici Dikkat
6Seçici Dikkat
7Bölünmüş Dikkat
8Bölünmüş Dikkat
9Dikkat Seti
10Merkezi İşlem Kısıtlamaları
11Dikkat ve Bellek
12Otomasite, Efor ve Bilişsel Kontrol
13Otomasite, Efor ve Bilişsel Kontrol
14Genel Bakış ve Özet
 
Kaynaklar:
Pashler, H. E. The Psychology of Attention Cambridge, MA: MIT Press 2008
 
Diğer Kaynaklar:
Ashcraft & Radvansky Cognition (6th edition) Pearson 2014
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, psikolojik deneylerin açıklayıcı örnekleri ile birlikte yürütülecek teorik ders olarak planlanmıştır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ders Katılımı14%20
Sözlü Sunum1%20
Final Projesi1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.4
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.1
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.4
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.4
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.4
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.2
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.3
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.4
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.2
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.2
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.2
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.1
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.3
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.2
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.0
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.3