Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Dikkat Psikolojisi | PSY 427 | | | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler, klasik ve çağdaş dikkat ve bilişsel kontrol teorilerini tanımlayabilecektir. |
2. Dikkat ve bilişsel kontrol arasındaki ilişkiyi tartışabilecektir. |
3. Öğrenciler, dikkat ve bilişsel kontrolün farklı yönleriyle ilgili araştırma bulgularını değerlendirebilecek ve eleştirebilecektir. |
4. Öğrenciler, dikkat ve bilişsel kontrol ile ilgili araştırma makalelerini okuyabilecek ve özetleyebilecektir. |
5. Öğrenciler, dikkat ve bilişsel kontrolün bellek, öğrenme ve algı üzerindeki rolünü açıklayabilecektir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, klasik ve çağdaş dikkat ve bilişsel kontrol teorilerini kapsar. Ayrıca seçici dikkat, bölünmüş dikkat, dikkatsizlik, bilişsel kontrol ve otomatisite üzerine araştırmaları da kapsar.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan kopyalanmış metinlere yer vermenize izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Dikkat ve Bilişsel Kontrol |
3 | Algı ve Bilişsel Kontrol Teorileri |
4 | Algı ve Bilişsel Kontrol Teorileri |
5 | Seçici Dikkat |
6 | Seçici Dikkat |
7 | Bölünmüş Dikkat |
8 | Bölünmüş Dikkat |
9 | Dikkat Seti |
10 | Merkezi İşlem Kısıtlamaları |
11 | Dikkat ve Bellek |
12 | Otomasite, Efor ve Bilişsel Kontrol |
13 | Otomasite, Efor ve Bilişsel Kontrol |
14 | Genel Bakış ve Özet |
|
Kaynaklar: |
Pashler, H. E. The Psychology of Attention Cambridge, MA: MIT Press 2008 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Ashcraft & Radvansky Cognition (6th edition) Pearson 2014 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, psikolojik deneylerin açıklayıcı örnekleri ile birlikte yürütülecek teorik ders olarak planlanmıştır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ders Katılımı | 14 | %20 |
Sözlü Sunum | 1 | %20 |
Final Projesi | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 4 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 1 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 4 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 4 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 4 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 2 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 3 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 4 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 2 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 2 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 2 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 1 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 2 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 0 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 3 |