PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Klinik Psikoloji'de Bağımsız AraştırmaPSY 4233 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Klinik psikolojide araştırma yöntemlerini anlamak
2. Klinik psikolojinin farklı konularındaki araştırma bulgularını yorumlamak ve değerlendirmek
3. Bilimsel düşünme becerilerini kazanmak ve bilimsel araştırmaları değerlendirirken eleştirel düşünme yeteneği kazanmak
4. Klinik psikolojide araştırma yapma etiğini öğrenmek
5. Araştırma soruları ve hipotezler oluşturmak ve bu hipotezleri test etmek için orijinal bir araştırma çalışması tasarlayabilme yeteneği kazanmak
6. Veri toplama ve istatistiksel analiz yapabilme yeteneği kazanmak
7. İstatistiksel bulguları yorumlama ve raporlama yeteneği kazanmak
8. Mevcut literatür ışığında araştırma bulgularını tartışma becerilerini geliştirmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, lisans öğrencilerine klinik psikolojide bir araştırma çalışması yapma fırsatı sunmayı amaçlamaktadır. Klinik psikoloji araştırma yöntemlerinin genel bir incelemesinin ardından, öğrenciler klinik psikolojinin belirli bir konusuna odaklanarak kendi araştırma projelerini tasarlayacaklardır. Literatürün derinlemesine incelenmesinin ardından öğrenciler hipotezlerini oluşturacak, ilgili ölçüm araçlarını seçecekler ve veri toplayacaklardır. Veri toplama işleminden sonra öğrenciler verileri istatistiksel olarak analiz edecek ve sonuçlarını rapor edeceklerdir. Dönemin sonunda öğrencilerin bir araştırma makalesi yazmaları beklenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu ders kapsamındaki tüm ödevlerde üretken yapay zeka uygulamalarının (ChatGPT, Gemini vb.) kullanılması intihal olarak değerlendirilecektir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş, Dersin Tanımı ve Gereksinimlerin Açıklanması
2Klinik Psikolojide Araştırma Yöntemleri
3Literatür İncelemesi ve Araştırma Sorularının Tanımlanması
4Araştırma Hipotezlerinin Oluşturulması ve Çalışma Tasarımı
5Çalışma Tasarımı
6Veri Toplama
7Veri Toplama
8Veri Toplama
9Veri Temizleme ve İstatistiksel Analizler
10İstatistiksel Analizler
11Çalışmanın Sonuçlarının Raporlanması
12Araştırma Makalesini Yazma
13Araştırma Makalesini Yazma
14Araştırma Makalesini Yazma
 
Kaynaklar:
Öğrencilerin seçtikleri konu üzerine son zamanlarda yayımlanan araştırma makalelerini okumaları gerekmektedir.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, bir ders ve öğrenci projelerinin tartışılması olarak tasarlanmıştır. Katılım zorunludur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Proje Raporu1%75
Derse Devamsızlık14%10
Ders Katılımı1%15
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.4
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.2
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.4
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.4
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.4
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.2
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.4
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.3
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.0
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.3
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.3
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.2
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.4
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.4
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.1
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.0