PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
LiderlikPSY 4033 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler liderlik ve endüstriyel ve örgütsel psikoloji hakkındaki temel teorik yaklaşımları tanımlayıp değerlendirebildiği kadar karşılaştırabilir ve kıyaslayabilir bir hale de gelecektir
2. Öğrenciler farklı liderlik stilleri ve bu stillerin organizasyonlardaki etkililiği üzerine temel teorik ve uygulama perspektifleri bağlamında derin bir bilgi birikimine sahip olacaklardır
3. Öğrenciler psikolojideki farklı yönelimleri tanımlayacak ve bilgi birikimlerini iş bağlamında ve sosyal, kültürel ve örgütsel konular ve problemler bağlamında uygulamayı öğreneceklerdir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu dersin amacı özellikle Endüstri ve Örgüt Psikolojisi ve/veya Örgütsel Davranış alanlarında uzmanlaşmak isteyen öğrenciler için liderliğin doğası, liderliğin temel kuramları ve spesifik alanlarda liderlik gibi konularda derin bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Ayrıca, öğrencilerin liderlik süreçlerinde çevresel ve kişilik özelliklerinin etkileri, liderliğe yönelik kuramlar ile Endüstri ve Örgüt Psikolojisi alanında bu kuramların ampirik bulguları ve insan kaynakları yönetimi alanında bu modellerin uygulamaları gibi konularda donanım sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Öğrencilerin çeşitli örgütsel ve kültürel bağlamlardaki liderlik uygulamalarına dair görüşlerini eleştirel bakış açıları ile zenginleştirmeleri beklenmektedir. Bu dersin kapsamında liderlik araştırmalarında kullanılan başlıca yöntemler, liderlikte bireysel farklılıklar, dönüşümcü ve karizmatik liderlik, ilişki odaklı liderlik, liderlikte takipçi odaklı yaklaşımlar, liderlik ve cinsiyet, ve liderlik ve kimlik gibi konular yer almaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Üretken yapay zekanın kullanımı yasaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Özellik Yaklaşımı
3Stil Yaklaşımı
4Stil Yaklaşımı
5Durumsal Yaklaşım
6Durumsal Yaklaşım
7Olasılık Teorisi
8Olasılık Teorisi
9Yol-Hedef Teorisi
10Yol-Hedef Teorisi
11Lider-Üye Değişim Teorisi
12Lider-Üye Değişim Teorisi
13Dönüşümcü Liderlik
14Dönüşümcü Liderlik
 
Kaynaklar:
Northouse, P. G.: Leadership: Theory and Practice.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Sınıf İçinde ders anlatımı olarak planlanmıştır. Katılım Zorunludur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Final Sınavı1%50
Sözlü Sunum1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.4
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.3
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.4
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.3
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.3
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.3
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.1
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.4
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.4
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.3
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.3
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.2
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.2
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.3
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.4
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.3