Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Liderlik | PSY 403 | | | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler liderlik ve endüstriyel ve örgütsel psikoloji hakkındaki temel teorik yaklaşımları tanımlayıp değerlendirebildiği kadar karşılaştırabilir ve kıyaslayabilir bir hale de gelecektir |
2. Öğrenciler farklı liderlik stilleri ve bu stillerin organizasyonlardaki etkililiği üzerine temel teorik ve uygulama perspektifleri bağlamında derin bir bilgi birikimine sahip olacaklardır |
3. Öğrenciler psikolojideki farklı yönelimleri tanımlayacak ve bilgi birikimlerini iş bağlamında ve sosyal, kültürel ve örgütsel konular ve problemler bağlamında uygulamayı öğreneceklerdir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin amacı özellikle Endüstri ve Örgüt Psikolojisi ve/veya Örgütsel Davranış alanlarında uzmanlaşmak isteyen öğrenciler için liderliğin doğası, liderliğin temel kuramları ve spesifik alanlarda liderlik gibi konularda derin bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Ayrıca, öğrencilerin liderlik süreçlerinde çevresel ve kişilik özelliklerinin etkileri, liderliğe yönelik kuramlar ile Endüstri ve Örgüt Psikolojisi alanında bu kuramların ampirik bulguları ve insan kaynakları yönetimi alanında bu modellerin uygulamaları gibi konularda donanım sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Öğrencilerin çeşitli örgütsel ve kültürel bağlamlardaki liderlik uygulamalarına dair görüşlerini eleştirel bakış açıları ile zenginleştirmeleri beklenmektedir. Bu dersin kapsamında liderlik araştırmalarında kullanılan başlıca yöntemler, liderlikte bireysel farklılıklar, dönüşümcü ve karizmatik liderlik, ilişki odaklı liderlik, liderlikte takipçi odaklı yaklaşımlar, liderlik ve cinsiyet, ve liderlik ve kimlik gibi konular yer almaktadır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Üretken yapay zekanın kullanımı yasaktır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Özellik Yaklaşımı |
3 | Stil Yaklaşımı |
4 | Stil Yaklaşımı |
5 | Durumsal Yaklaşım |
6 | Durumsal Yaklaşım |
7 | Olasılık Teorisi |
8 | Olasılık Teorisi |
9 | Yol-Hedef Teorisi |
10 | Yol-Hedef Teorisi |
11 | Lider-Üye Değişim Teorisi |
12 | Lider-Üye Değişim Teorisi |
13 | Dönüşümcü Liderlik |
14 | Dönüşümcü Liderlik |
|
Kaynaklar: |
Northouse, P. G.: Leadership: Theory and Practice.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Sınıf İçinde ders anlatımı olarak planlanmıştır. Katılım Zorunludur.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Final Sınavı | 1 | %50 |
Sözlü Sunum | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 4 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 3 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 4 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 3 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 3 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 3 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 1 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 4 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 4 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 3 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 3 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 2 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 3 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 4 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 3 |