Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bağlanma, İlişkiler ve Psikoterapi | PSY 454 | | | 4 + 0 | 4 | 8,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler bağlanma teorisine ilişkin teorik ve uygulamalı bilgiler hakkında derinlemesine bilgi sahibi olacaklardır. |
2. Öğrenciler bağlanma stillerini tanımlayabilecek, değerlendirebilecek ve ayırt edebileceklerdir. |
3. Öğrenciler bağlanmanın farklı ölçüm modellerini ayırt edebileceklerdir. |
4. Öğrenciler bağlanma stilinin psikoterapi ortamındaki önemini değerlendirebileceklerdir. |
5. Öğrenciler bilimsel makaleleri değerlendirebilecek ve yorumlayabileceklerdir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | PSY342, PSY346 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, klinik psikoloji alanında uzmanlaşmak isteyenler için psikoloji öğrencilerine bağlanma teorisi hakkında derinlemesine bir anlayış sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler çocukluk çağında bağlanma stillerinin gelişimi hakkında bilgi edineceklerdir. Ayrıca, öğrenciler ergenlik ve yetişkinlikte bağlanma stillerinin temsilleri ve yakın ilişkiler üzerindeki etkisi hakkında da bilgi edineceklerdir. Öğrencilerin bağlanma teorisi anlayışı, bağlanma ölçüm modelleri üzerinden genişletilecektir. Ders, yetişkin psikopatolojisi ve psikoterapisi bağlamında bağlanma stillerinin etkisine yönelik teorik bir anlayış geliştirecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu ders kapsamındaki tüm ödevlerde üretken yapay zeka uygulamalarının (ChatGPT, Gemini vb.) kullanılması intihal olarak değerlendirilecektir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İnsan Bağlanmasına Giriş |
2 | Bağlanma Stillerinin Çocukluk Çağında Gelişimi I |
3 | Bağlanma Stillerinin Çocukluk Çağında Gelişimi II |
4 | Güvenli Bağlanmanın Öncülleri |
5 | Ergen Bağlanmasını Anlamak |
6 | Yetişkin Bağlanma Stillerini Anlamak I |
7 | Yetişkin Bağlanma Stillerini Anlamak II |
8 | Bağlanma Stilleri ve Yakın İlişkiler I |
9 | Bağlanma Stilleri ve Yakın İlişkiler II |
10 | Bağlanma Stillerinin Ölçümü I |
11 | Bağlanma Stillerinin Ölçümü II |
12 | Yetişkin Psikopatolojisi ve Bağlanma Stilleri |
13 | Psikoterapi ve Bağlanma Stilleri I |
14 | Psikoterapi ve Bağlanma Stilleri II |
|
Kaynaklar: |
Cassidy, J. & Shaver, P.R. (Ed.s) (2016). Handbook of Attachment (3th Edition). The Guilford Press. ISBN: 978-1-4625-2529-4 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Bowlby, J. (1982). Attachment. Basic Books. ISBN: 0-465-00543-8 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, soru-cevap, tartışma, literatür taraması, araştırma önerisi. Derslere katılım zorunludur. Öğrencilerin derslerin en az %70'ine katılmaları beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 1 | %25 |
Oral Presentation | 1 | %15 |
Ders Katılımı | 1 | %15 |
Aktiviteler | 1 | %45 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 16,00 | 16,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 1 | 30,00 | 30,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 40,00 | 40,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 30,00 | 30,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 4 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 3 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 4 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 3 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 3 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 3 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 0 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 4 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 4 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 4 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 3 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 2 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 3 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 4 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 4 |