Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kabul ve Kararlılık Terapisi Yaklaşımı | PSY 418 | | | 4 + 0 | 4 | 8,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kabul ve Kararlılık Terapisi’nin teorik temellerini ve amaçlarını açıklayabilir |
2. Psikolojik esneklik kavramını ve önemini tartışabilir |
3. Kabul ve Kararlılık Terapisi’nin altı temel sürecini kavrar |
4. Vakaları Kabul ve Kararlılık Terapisi modeline göre formüle edebilir |
5. Kabul ve Kararlılık Terapisi’ni destekleyen bilimsel gelişmeleri analiz edebilir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | PSY342, PSY346 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, Kabul ve Kararlılık Terapisi'nin ilkelerini tanıtarak, teorik temellerine, temel süreçlerine ve bilimsel bağlamına odaklanmaktadır. Bu ders kapsamında, Kabul ve Kararlılık Terapisi yaklaşımına göre, psikolojik esnekliği sağlayan altı temel süreç —şu an farkındalığı, bağlamsal benlik, bilişsel ayrışma, kabul, değerlerin belirlenmesi, ve kararlı eylem—, vaka formülasyonu ve terapötik ilişki incelenmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | 1. Bölüm: İnsan Acısının İkilemi |
2 | 2. Bölüm: Kabul ve Kararlılık Terapisinin Temelleri |
3 | 3. Bölüm: Psikolojik Esneklik |
4 | 4. Bölüm: Vaka Formülasyonu |
5 | 5. Bölüm: Kabul ve Kararlılık Terapisinde Terapötik İlişki |
6 | 6. Bölüm: Değişim İçin Bir Bağlam Yaratmak |
7 | Ara Sınav |
8 | 7. Bölüm: Şu Anda Farkındalık |
9 | 8. Bölüm: Benlik Boyutları |
10 | 9. Bölüm: Bilişsel Ayrışma |
11 | 10. Bölüm: Kabul |
12 | 11. Bölüm: Değerlerle Bağlantı Kurma |
13 | 12. Bölüm: Kararlı Eylem |
14 | 13. Bölüm: Bağlamsal Davranış Bilimi ve Kabul ve Kararlılık Terapisinin Geleceği |
|
Kaynaklar: |
Hayes, S. C., Strosahl, K.D., & Wilson, K.G. (2012). Acceptance and Commitment Therapy. Guilford Press ISBN: 978-1-60918-962-4 |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders bir seminer olarak planlanmıştır. Derslere katılım zorunludur. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı/Final Exam | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 40,00 | 40,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 4 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 3 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 4 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 4 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 3 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 3 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 2 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 4 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 4 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 3 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 2 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 2 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 4 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 3 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 3 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 3 |