Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
ULUSLARARASI HİZMET TİCARETİ | INTT 445 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Hizmet sektörünün ekonomideki yerini ve ekonomik kalkınma sürecindeki önemini yorumlayabilir. |
2. Hizmet sektörünün diğer sektörlerle etkileşimini yorumlayabilir. |
3. Alt hizmet sektörlerinin yapısı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olarak sektörlerin gelişimini analiz edebilme. |
4. Eğitim ve sağlık sektörünün işleyişi ve finansmanı hakkında bilgi sahibi olup, sektörün işleyişine ve sorunlarına ilişkin politika önerilerinde bulunabilir. |
5. Hizmet sektörlerinin ihtiyaç ve sorunlarını değerlendirip çözüm üretebilir. |
6. Hizmet sektörlerini gelir ve istihdam yaratma açısından karşılaştırabilir. |
7. Hizmet sektörlerinin kamu ve özel sektör aracılığıyla işleyişi arasında verimlilik açısından karşılaştırmalı analizler yapabilir. |
8. Hizmet sektörünün alt dallarının uluslararası ticarette avantaj ve dezavantajlarını değerlendirir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Uluslararası ticaret denildiğinde çoğunlukla uluslararası mal ticareti anlaşılmakta, hizmet ticareti ise ayrı bir kategoride değerlendirilmektedir. Ancak nasıl uluslararası mal ticareti ülkeye döviz getiriyorsa, uluslararası hizmet ticareti de ülkeye döviz getiriyor. Ayrıca günümüzde uluslararası mal ticaretinin gelişmesi, uluslararası hizmet ticaretinin gelişmesiyle mümkün olmakla birlikte, hizmet ticaretinin gelişmemesi, mal ticaretinin gelişmesini olumsuz etkilemektedir. Bu derste hizmetlerin arz ve talep dinamikleri, hizmet sektörü ve işletmelerin genel özellikleri, hizmet sektörlerinin ekonomide artan önemi, hizmet üretiminin organizasyonu, eğitim ve sağlık sektörü, perakende ve toptan ticaret hizmetleri, turizm ve seyahat hizmetleri anlatılmaktadır. Ayrıca, ulaştırma, haberleşme ve depolama hizmetleri, adalet, güvenlik ve savunma hizmetleri, bilişim hizmetleri, inşaat ve ilgili mühendislik hizmetleri, hizmetler sektörünün uluslararası ticaretteki yeri ve önemi, Türkiye'de hizmet sektörlerinin analizi, hizmet sektörlerinin avantaj ve dezavantajları bu derste anlatılacak konular arasındadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Hizmet ekonomisine giriş: Temel kavramlar, sektör tanımları ve sınıflandırmaları, hizmetlerin arz ve talep dinamikleri, hizmet sektörleri ve işletmelerin genel özellikleri. |
2 | Ekonomik gelişme sürecinde sektörlerin gelişimi ve değişimi: Hizmet sektörlerinin ekonomide artan önemi. |
3 | Hizmet Üretiminin Organizasyonu: Piyasa Sistemi ve Kamu Sektörü. |
4 | Eğitim ve sağlık sektörü: Ekonomik kalkınma sürecinde organizasyon, finansman ve önemi. |
5 | Perakende ve toptan ticaret hizmetleri ve sektörel değerlendirmeler. |
6 | Finansal hizmetler ve sektörel değerlendirmeler |
7 | Ara sınav |
8 | Turizm ve seyahat hizmetleri ve sektörel değerlendirmeler |
9 | Ulaştırma, iletişim ve depolama hizmetleri ve sektörel değerlendirmeler. |
10 | Adalet, güvenlik ve savunma hizmetleri ve sektörel değerlendirmeler. |
11 | Bilişim hizmetleri, e-ticaret ve sektörel değerlendirmeler. |
12 | İnşaat ve ilgili mühendislik hizmetleri ve sektörel değerlendirmeler. |
13 | Hizmetlerin Ticaret Edilebilirliği ve Hizmet sektörünün Uluslararası Ticaretteki Yeri ve Önemi |
14 | Türkiye'de hizmet sektörlerinin analizi; Uluslararası ticarette hizmet sektörlerinin avantaj ve dezavantajlarının değerlendirilmesi. |
|
Kaynaklar: |
P. Krugman, M. Obstfeld, M. Melitz, "International Economics: Theory and Policy”, 11th Edition, Pearson, 2018.
R. Feenstra, A. Taylor, "International Economics", 3rd Edition, Macmillan, 2014.
S. Barrett, “Environment and Statecraft”, Oxford University Press, Oxford, 2003.
http://www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/0199286094.001.0001/acprof-9780199286096.
http://www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/0199286094.001.0001/acprof-9780199286096.
K. Maskus, "Intellectual Property Rights in the Global Economy", Institute for International Economics, 2000.
https://piie.com/publications/chapters_preview/99/3iie2822.pdf
K. Maskus, “Should core labor standards be imposed through international trade policy?”, World Bank Policy Research Working Paper No. 1817, 1997. https://pdfs.semanticscholar.org/7b67/8af54205929d4e35e90a694d34cef46ec7d1.pdf
H. Nordstrom, S. Vaughan, "Trade and Environment: Special Studies 4", World Trade Organization Report, Geneva, 1999. https://www.wto.org/english/tratop_e/envir_e/environment.pdf
R. E., Baldwin, "Globalization: The Great Unbundling(s) ", working paper, Economic Council of Finland, 2006.
R. Freeman, "Are your Wages Set in Beijing?", Journal of Economic Perspectives 9(3), 15-32, 1995.
W. Martin, K. Maskus, "Core Labor Standards and Competitiveness: Implications for Global Trade Policy", Review of International Economics, 9(2), 317-328, 2001.
K. Maskus, “The Role of Intellectual Property Rights in Encouraging Foreign Direct Investment and Technology Transfer”, Duke Journal of Comparative and International Law 9, pp. 109—161, 1998.
P. Samuelson, "Where Ricardo and Mill Rebut and Confirm Arguments of Mainstream Economists Supporting Globalization", Journal of Economic Perspectives 18(3), 135-146, 2004.
P. Krugman, M. Obstfeld, " Study Guide" (solutions to exercises in the book and additional exercises)
Hanifi M. Aslan (1998). Hizmet Ekonomisi, İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım, İstanbul.
Jan Owen J. (2006). The Economics of Services, Development and Policy, Edward Elgar, Cheltenham.
Behzat M. Ekinci (2008). Uluslararası Hizmet Ticaretinde Gelişmekte olan Ülkeler ve Türkiye, İTO Yay.
Nihal Y. Mızrak (2009). Hizmet Ekonomisi, İnternet ve Elektronik Ticaret, İmaj Yayınevi, Ankara.
Rasim Kutlu (2022). Türkiye’deki Uluslararasi Hizmet Ticareti Uygulamalari (Hizmet İthalatı-Hizmet İhracatı), Detay Yayıncılık.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersin yürütülmesi ders ortamında olacaktır. Etkileşimli ders ve sınıf tartışması önemlidir. Öğrenciler arasında araştırma ve diyalog ortamı teşvik edilir. Sorumlu olacağınız temel materyallerin çoğu derste sunulacaktır. Derse katılım önemlidir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Midterm Exam | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Küresel ekonomi, finans, pazarlama ve genel olarak işletmecilik hakkında temel ve güncel bilgilere sahip olmak. | 0 |
2 | Genel olarak dış ticaret, ihracat ve ithalat, gümrük işlemleri, teşvik mevzuatı hakkında güncel bilgilere sahip olmak. | 0 |
3 | Ekonomide ve genel işletmecilikte kullanılan sayısal ve analitik araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak. | 0 |
4 | Uluslararası bazda iş müzakereleri ve görüşmeleri yürütme bilgi ve yeteneğini kazandırmak ve geliştirmek. | 0 |
5 | İş hayatında karşılaşabileceği riskleri öngörme ve bu engellere yönelik çözümler üretebilme becerisi kazanmak. | 0 |
6 | Elektronik ticaret, dijital pazarlama ve yapay zekâ gibi yeni imkânların dış ticarette kullanım becerisini kazandırmak. | 0 |
7 | İngilizce, Rusça ve Almanca dillerinde iletişim kurabilme yeteneğini geliştirmek. | 0 |
8 | Zorunlu staj ve alan çalışmalarıyla ihracat ve ithalat operasyonları hakkında gerekli bilgilere sahip olmak | 0 |
9 | Dış ticarette depolama, yükleme, boşaltma, taşıma ve stok kontrol gibi lojistik hizmetleri konusunda temel bilgilere sahip olmak. | 0 |
10 | Hem yerel hem de uluslararası operasyonlarda, ekonomi veya iş alanında üst düzey yönetime aday olmak. | 0 |
11 | Hem iyi bir ekonomist hem de iyi bir işletme bilimcisi olarak, küresel ve ulusal sınırlar içinde meydana gelen olaylara yanıt verebilme ve analitik düşünme yeteneğine sahip olmak. | 0 |
12 | Günlük yaşamın gerektirdiği temel teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. | 0 |
13 | Piyasanın gerektirdiği rekabet koşullarına uygun bilgiyle donatılmak.
| 0 |
14 | İnovasyon ve sürekli gelişimin önceliğini özümsemek. | 0 |