PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mimari Yapı Malzemelerinin Yıpranması ve BozulmasıARCH 5833 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. 1. Öğrenciler; Mimarlıkta kullanılan yapı malzemelerinin güçlü ve sorunlu yönlerine yönelik farkındalık geliştirir
2. 2. Yapıdaki süregelen malzeme bozulmalarına ilişkin alınabilecek tedbirleri tartışarak, doğru yerde doğru malzeme kullanmaya yönelik görüş veya bilinç edinir,
3. 3. Mimarlık mesleği dahilindeki yeni yapı veya koruma uygulamalarında daha kaliteli sonuçlara ulaşmaları için yönlendirilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerARCH205 Mimari Yapı Malzemeleri
 
Dersin Tanımı:

Çeşitli mimari yapı malzemelerini yıpratan ve bozan etkenler hakkında bilgi aktarılması ve bununla ilgili öğrenci çalışmalarının yapılması öngörülmektedir. Ders kapsamında, ahşap, taş, beton, pişmiş toprak ve yapı endüstrisinde sıkça kullanılan metaller gibi malzemelerin; nem, sıcaklık değişimleri ve güneşin UV ışınları gibi çeşitli çevresel faktörlerle bozulma süreçlerinin incelenmesi ve buna yönelik çeşitli çalışmalarla derste edinilen bilgilerin pekiştirilmesi istenir. Bununla ilgili sahada yapılacak gözlemler ve bunların yorumları ile mimari yapı malzemeleri konusu bağlamında teori ve uygulamanın bağlantısı kurulmaya çalışılır. Yapı Fiziği ve Malzeme sorunları ile ilgili akademik çalışmalar için öğrencilere gerekli olan temel yapı malzemesi bilgileri edindirilir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında yapay zeka kullanımını gerektirecek herhangi bir uygulama yapılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Mimarlıkta Malzeme ve Malzeme ile İlgili Temel Kavramlar
3Mimari Yapı Malzemelerinde Başlıca Yıpratıcı ve Bozucu Unsurlar
4Saha İncelemeleri
5Yapı Taşlarının Bozulması
6Yapı taşlarının Bozulması (devam)
7Kerpiç ve türevleri
8Pişmiş Toprak (Tuğla ve Kiremit) Malzemede Bozulma
9Harç ve Bağlayıcılar
10Beton ve Betonarme Malzemenin Bozulması
11Ahşap ve Yarı-Mamul Ahşap Malzemenin Bozulması
12Metallerin Bozulması
13Polimerik Yapıdaki Malzemelerin Bozulması
14Genel değerlendirme
 
Kaynaklar:
Bu derse ait ders kitabı veya basılı ders notu yoktur.
 
Diğer Kaynaklar:
Tekin, Ç., Diri, C., Bonfil, J., 2015. Mimari Yapılarda Su Yalıtımı, İstanbul:YEM Yayın. Seçkin, N. P., Seçkin, Y. Ç., Seçkin, Ö. B., 2017. Yapılarda Su ve Nem Kontrolü, İstanbul: Literatür Yayıncılık. Lyons, A., 2010. Materials for Architects and Builders, Routledge.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, teorik bilgi aktarımı, konu bağlamında sınıf içi tartışmalar ve saha çalışmalarını içerir. Değerlendirmeler 2 adet ara sınav ve 1 adet final sınavı üzerinden yapılır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%30
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi2
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması2
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması2
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması0
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek0
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak1
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek0
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek0
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek0
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek0
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek1
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek0