Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimari Yapı Malzemelerinin Yıpranması ve Bozulması | ARCH 583 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. 1. Öğrenciler; Mimarlıkta kullanılan yapı malzemelerinin güçlü ve sorunlu yönlerine yönelik farkındalık geliştirir |
2. 2. Yapıdaki süregelen malzeme bozulmalarına ilişkin alınabilecek tedbirleri tartışarak, doğru yerde doğru malzeme kullanmaya yönelik görüş veya bilinç edinir, |
3. 3. Mimarlık mesleği dahilindeki yeni yapı veya koruma uygulamalarında daha kaliteli sonuçlara ulaşmaları için yönlendirilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | ARCH205 Mimari Yapı Malzemeleri |
|
Dersin Tanımı:
Çeşitli mimari yapı malzemelerini yıpratan ve bozan etkenler hakkında bilgi aktarılması ve bununla ilgili öğrenci çalışmalarının yapılması öngörülmektedir. Ders kapsamında, ahşap, taş, beton, pişmiş toprak ve yapı endüstrisinde sıkça kullanılan metaller gibi malzemelerin; nem, sıcaklık değişimleri ve güneşin UV ışınları gibi çeşitli çevresel faktörlerle bozulma süreçlerinin incelenmesi ve buna yönelik çeşitli çalışmalarla derste edinilen bilgilerin pekiştirilmesi istenir. Bununla ilgili sahada yapılacak gözlemler ve bunların yorumları ile mimari yapı malzemeleri konusu bağlamında teori ve uygulamanın bağlantısı kurulmaya çalışılır. Yapı Fiziği ve Malzeme sorunları ile ilgili akademik çalışmalar için öğrencilere gerekli olan temel yapı malzemesi bilgileri edindirilir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapay zeka kullanımını gerektirecek herhangi bir uygulama yapılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Mimarlıkta Malzeme ve Malzeme ile İlgili Temel Kavramlar |
3 | Mimari Yapı Malzemelerinde Başlıca Yıpratıcı ve Bozucu Unsurlar |
4 | Saha İncelemeleri |
5 | Yapı Taşlarının Bozulması |
6 | Yapı taşlarının Bozulması (devam) |
7 | Kerpiç ve türevleri |
8 | Pişmiş Toprak (Tuğla ve Kiremit) Malzemede Bozulma |
9 | Harç ve Bağlayıcılar |
10 | Beton ve Betonarme Malzemenin Bozulması |
11 | Ahşap ve Yarı-Mamul Ahşap Malzemenin Bozulması |
12 | Metallerin Bozulması |
13 | Polimerik Yapıdaki Malzemelerin Bozulması |
14 | Genel değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Bu derse ait ders kitabı veya basılı ders notu yoktur. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Tekin, Ç., Diri, C., Bonfil, J., 2015. Mimari Yapılarda Su Yalıtımı, İstanbul:YEM Yayın.
Seçkin, N. P., Seçkin, Y. Ç., Seçkin, Ö. B., 2017. Yapılarda Su ve Nem Kontrolü, İstanbul: Literatür Yayıncılık.
Lyons, A., 2010. Materials for Architects and Builders, Routledge.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, teorik bilgi aktarımı, konu bağlamında sınıf içi tartışmalar ve saha çalışmalarını içerir.
Değerlendirmeler 2 adet ara sınav ve 1 adet final sınavı üzerinden yapılır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 2 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 2 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 2 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 0 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 0 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 1 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 0 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 0 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 0 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 0 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 0 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 0 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 1 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 0 |