Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Sürdürülebilir Binaların Tasarım Kriterleri ve Analizi | YTE 519 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Gelecek nesillerin küresel kaynaklardan yararlanması konusunda fırsat sağlanması için sorumluluk hissederler |
2. Küresel ve yerel ölçekteki çevresel, sosyal ve ekonomik problemleri saptayabilir ve bunlara sürdürülebilir tasarım konusu çerçevesinde çözümler önerebilirler |
3. Çevre ve mekan kullanıcıları için hassasiyet duyar ve yapım aktivitelerinin sonuçları konusunda bilinç kazanırlar |
4. Tasarlanmış bir ürün veya mekanın kullanıcı ihtiyaçları için sürdürülebilir bir yaklaşım doğrultusunda analitik düşünme kabiliyeti geliştirirler |
5. Çevresel değerlendirme sistemlerinin uygulama alanları ve zayıf yönleri hakkında bilgi sahibi olurlar |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Derste, sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir tasarım kavramı ile uygulamada karşılaşılan sorunlar; çevresel, sosyal ve ekonomik boyutları ile tartışılmaktadır. Küresel ölçekte kullanılan çevresel etki değerlendirme sistemleri; kapsamları, uygulama alanları ve zayıf yönleri bakımından irdelenmekte, ve yeşil yapı örnekleri analiz edilmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Derste üretken yapay zeka kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Çevresel, Sosyal ve Ekonomik Problemlerin Tanımlanması |
2 | Belgesel Gösterimi |
3 | Belgesel Üzerine Sunum ve Tartışmalar |
4 | Karbon Ayakizi |
5 | Proje: Karbon Ayakizi - Sunum ve Tartışmalar |
6 | Uluslararası Yeşil Bina Sertifika Sistemleri |
7 | Türkiye’de Yeşil Bina Sertifika Sistemleri |
8 | Örnek Yeşil Yapılar Üzerine Analizler |
9 | Literatür Taraması Sunumları |
10 | Dönem Ödevi Üzerinde Kritikler |
11 | Dönem Ödevi Üzerinde Kritikler |
12 | Dönem Ödevi Üzerinde Kritikler |
13 | Dönem Ödevi Üzerinde Kritikler |
14 | Dönem Ödevi Sunumları |
|
Kaynaklar: |
Sürdürülebilir Binaların Tasarım Kriterleri ve Analizi Ders Notları ve Powerpoint Slaytları (Yayınlanmamış) |
|
Diğer Kaynaklar: |
* Nilgün Sultan Yüceer, Yapıda Çevre ve Enerji, Nobel Yayınları, 2015.
* Ayşin Sev, Sürdürülebilir Mimarlık, YEM Yayınları, 2009.
* Ken Yeang, Ekotasarım: Ekolojik Tasarım Rehberi YEM Yayınları, 2008
* Mary Guzowski, Sıfır Enerji Mimarlığına Doğru: Yeni Güneş Enerjili Tasarım, YEM Yayınları 2010 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, her hafta 3 saat olmak üzere; anlatım, soru-cevap, tartışma ve örnek olay öğretim yöntemleri ile grupla öğretim tekniği kullanılarak derslerin işlenmesini kapsamaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Proje | 1 | %15 |
Sözlü Sunum | 1 | %20 |
Durum Analizi | 1 | %35 |
Dönem Ödevi | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 3 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 4 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 3 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 4 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 3 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 3 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 1 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 3 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 3 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 1 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 3 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 3 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 4 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 3 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 0 |