Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimarlıkta Işık | YTE 529 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. *Doğal aydınlatma öncelikli olmak üzere aydınlatma ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırıp, doğru bilgiye ulaşıp, çözümleyebilme yetisi kazandırma. |
2. *Yapay aydınlatma prensiplerinin ve kullanımının kavranması |
3. Doğal aydınlatma ile birlikte kullanılacak yapay aydınlatmanın seçiminin yapılması, enerji etkinlik için günışığı ve yapay aydınlatma entegrasyonu. |
4. Aydınlatma yöntemlerinin kullanımı konusunda yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerisi elde eder |
5. *Doğal aydınlatma yöntemlerini benimseyip, tasarım prensiplerini kavrayıp, günışığı kullanımının önemini kavrama. |
6. Bilimsel bir konuyu AI destekli araçlarla araştırmayı, |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, Mimarlıkta yapay ve günışığı ile aydınlatma tasarımının öneminin kavratılması ile aydınlatma ile ilişkili teknik bilginin verilmesi ve uygulama yöntemlerinin incelenmesini içermektedir. Kazanılan bilgilerin ışığında aydınlatmanın çevresel, psikolojik ve fizyolojik etkilerinin irdelenmesini de amaçlanmaktadır.
Farklı tasarım prensipleri ve farklı bina tipolojilerinde günışığı öncelikli aydınlatma tasarımının, görsel konfor ve enerji performansına ilişkin standartlar doğrultusunda irdelenmesi ile gereksinimleri karşılayacak nitelik ve nicelikte aydınlatmayı sağlayacak sistem ve elemanları belirlenmesini içermektedir.
Simülasyon programları kullanılarak ışığın kalitesini ölçme ve değerlendirme.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin akademik araştırmalarında yapay zekâ (AI) araçlarını kullanarak literatür taraması, veri analizi, görselleştirme ve yazım süreçlerini daha etkili yürütmeleri amaçlanır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders Tanıtımı ve Mimari Aydınlatmanın Temel Kavramları |
2 | Temel Aydınlatma Prensipleri ile çevresel psikolojik ve fizyolojik etkileri |
3 | Doğal ve yapay Aydınlatma prensipleri |
4 | Binalarda Günışından Yararlanma Yöntemleri |
5 | Doğal Aydınlatmanın Psikolojik ve fizyolojik etkileri |
6 | Görsel konfor ve enerji performansına ilişkin standartlar |
7 | Güneş Kontrol Sistemleri |
8 | Enerji Etkinlik İçin Günışığı yapay Işık Bütünleştirilmesi |
9 | Aydınlatma simülasyon programlarının kısaca tanıtılması |
10 | Farklı tasarım prensiplerinde ve farklı yapı tipolojilerinde aydınlatma yöntemleri ve etkilerinin tartışılması |
11 | Belirlenen araştırma çalışmalarının tartışılması, geliştirilmesi 1 |
12 | Araştırma çalışmalarının tartışılması, geliştirilmesi 2 |
13 | Araştırma raporunun kurgu ve organizasyonunun tartışılması |
14 | Araştırma çalışmalarının geliştirilmesi |
|
Kaynaklar: |
Emre Yılmaz Aydınlatma Uygulamaları Aydınlatma Portalı 2018 9786058126602
Adem Ünal Aydınlatma Tasarımı ve Proje Uygulamaları Birsen Yayınevi 2014 9789755113821
Prof. Dr. Muzaffer Özkaya Aydınlatma Tekniği Birsen Yayınevi 2011 9755111042
Derek Phillips Daylighting: Natural Light in Architecture Architectural Press 2004 0-75-066323-5
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Malcom Innes Lighting for interiors Laurence King Publishing 2012 9781856698368
M.David Egan, Victor W. Olgyay Architectural lighting McGraw-Hill Inc. 2002 0-07-020587-6
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüzyüze ders anlatma, araştırma yapma, sunum yapma teknikleri ile öğretim yapılır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 3 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 4 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 4 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 4 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 3 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 3 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 3 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 3 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 2 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 4 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 3 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 3 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 3 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 4 |