PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Makine ÖğrenmesiİVA 5263 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders Makine Öğrenmesinin temel ilkelerini, tekniklerini ve uygulamalarını tanıtmayı amaçlamaktadır. Derste sırasıyla yapay zekaya kısa bir giriş yapıldıktan sonra, klasik makine öğrenmesinde kullanılan temel algoritmalar örnek veri setleri kullanılarak sunulacaktır. Ders yapay sinir ağları, derin öğrenme ve pekiştirmeli öğrenme konularına da kısaca değinecektir. Derin öğrenme, temeli yapay zekâya dayanan ve makine öğrenmesinde kullanılan sinir ağı modellerinin görüntü işleme, ses tanıma ve doğal dil işleme gibi alanlarda uygulamaları ile ön plana çıkan çok katmanlı şekli olup başka bir dersin konusu olduğundan bu derste ayrıntılara girilmeyecektir. Makine öğrenmesinde kullanılan mevcut platformlar üzerinde geliştirilecek dönem projesi ile de temel kavramların netleştirilmesi hedeflenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Yapay zekâ, Turing testi, temel kavram ve yetenekler, kısa tarihçe.
3Makine öğrenimine ve uygulamalarına genel bakış
4Kavramlar, Örnekler ve Nitelikler
5Denetimli modeller, kNN, SVM (Karar Destek Makinesi)
6Bilgi kuramı, Karar ağaçları, ID3 ve C4.5 algoritmaları
7Kural oluşturma algoritmaları ZeroR, OneR, RIPPER
8ILA tümevarımsal öğrenme algoritması ailesi
9Denetimsiz modeller, PCA, K-Means
10Olasılıksal sınıflandırma algoritmaları, Naive Bayes
11 Ensemble Öğrenimi (Bagging, Boosting,Rastgele Orman Algoritması)
12Yapay sinir ağları, Perceptron
13Eşik fonksiyonları, İleri beslemeli sinir ağlarının temelleri, Backpropagation (Geriyayılım) algoritması
14Proje sunumları
 
Kaynaklar:
1. Brett Lantz, Machine Learning with R, Fourth Edition, Packt Publishing, 2022. 2. Etienne Bernard, Introduction to Machine Learning, Wolfram Media, 2021.
 
Diğer Kaynaklar:
Tom Mitchell, Machine Learning, McGraw-Hill, 1997. http://www.cs.cmu.edu/~tom/mlbook-chapter-slides.html
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders yüz yüze yapılacaktır. Ders materyali Webonline üzerinden haftalık bazda paylaşılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Final Sınavı1%25
Proje1%55
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)00,000,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)00,000,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)00,000,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)00,000,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Veri analitiği yöntem ve tekniklerinin kavramsal temellerine hâkim olmak0
2Temel programlama becerilerini geliştirmek ve istatistiksel problemleri çözmeye yardımcı yazılımları kullanacak teorik ve uygulama yetileri kazanmış olmak0
3Verileri kullanılabilir formata dönüştürebilmek ve probleme bağlı olarak veri analizi araçlarını kullanarak probleme uygun modelleme yapabilmek ve karar mekanizmasına destek verebilmek0
4Verilerden üretilen bilgileri problemlerin çözümünde kullanabilmek, sonuçları veri görselleştirme araçları yardımıyla sunabilmek ve uygulamaların çıktılarını yorumlamayabilmek ve raporlayabilmek0
5Veri analitiği ile ilgili problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilmek0