Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimari Kuram ve Uygulamayı Yeniden Biçimlendiren Çağdaş Mimari Metinler | ARCH 523 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mimarlık teorisindeki çağdaş metinler aracılığıyla çağdaş mimari pratiği tanımlamak |
2. 21.Yüzyılın mimari entellektüel ortamını kavramsallaştırmak |
3. Çağdaş metinleri mimari bir gözle analiz ederek, “yeni” olanı ön plana taşıyabilmek |
4. Eleştirel düşünebilme yetisini kazanmak |
5. Felsefi ve sanatsal metinleri okuma ve yorumlama yetisini güçlendirmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders çağdaş mimari metinler aracılığıyla, öğrencinin yeni kavram, kuram ve söylemsel içeriklere sahip olarak günümüz mimari pratiğini değerlendirmesini ve kendi yapma biçimini şekillendirmesini sağlamak üzere tasarlanmıştır. Ders, ağırlıklı olarak, mimarlığın 21.yüzyıldaki kültürel ve politik konumunu inceler ve bu konumun mekanın iktisadi ve siyasi açılımları üzerindeki değişimlerine yoğunlaşır. Kuram-uygulama ikiliğinin 21.yüzyıldaki dönüşümleri irdelenir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında üretken yapay zeka modelleri kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş- Ders Tanıtımı |
2 | Mimarlık Teorisinin Dönüşümü (196x-20xx)/Metin 1 |
3 | Mimarlık Teorisinin Dönüşümü (196x-20xx)/Metin 2 |
4 | Mimarlık Teorisinin Dönüşümü (196x-20xx)/Metin 3 |
5 | Mimarlık Teorisinin Dönüşümü (196x-20xx)/Metin 4 |
6 | Mimarlığın Kültürel ve Politik Dönüşümü (198x-20xx)/ Metin 1 |
7 | Mimarlığın Kültürel ve Politik Dönüşümü (198x-20xx)/ Metin 2 |
8 | Mimarlığın Kültürel ve Politik Dönüşümü (198x-20xx)/ Metin 3 |
9 | Tekrar ve Değerlendirme |
10 | Kuram-Uygulama Diyalektiğinin 21.Yüzyıldaki Dönüşümü/Metin 1 |
11 | Kuram-Uygulama Diyalektiğinin 21.Yüzyıldaki Dönüşümü/Metin 2 |
12 | Kuram-Uygulama Diyalektiğinin 21.Yüzyıldaki Dönüşümü/Metin 3 |
13 | Kuram-Uygulama Diyalektiğinin 21.Yüzyıldaki Dönüşümü/Metin 4 |
14 | Son Değerlendirmeler |
|
Kaynaklar: |
Douglas Spencer, Neoliberalizmin Mimarlığı, Çağdaş Mimarlığın Denetim ve İtaat Aracına Dönüşme Süreci, İletişim, 2018 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Antoine Picon, Mimarlığın Maddiliği, Janus Yayıncılık, 2019
Şevki Pekin, Yirmibirinci Yüzyıl İçin Mimarlık Tarihi, YEM Yayınları, 2019
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders seminer dersi olarak tartışma tabanlı kurgulanmıştır. Okumak üzere verilecek metinlere ilişkin gerekli ön bilgi ve açıklamalar yapılacaktır. Ancak ders, daha önceden okunan metinlerin sınıfta değerlendirilmesi, eleştirilmesi ve tartışılması yöntemiyle yürütülecektir. Görsel ve sesli materyallerle içerik desteklenecektir. Sınıf katılımı verilen ev ödevleri aracılığıyla arttırılacaktır. Ödevler, temelde öğrencilere verilen okumanın eleştirel bir incelemesi ve yorumlanması sonucu elde edilecek bir sayfalık bir metin olarak şekillenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Ödev | 1 | %30 |
Dönem Ödevi | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektiriyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 2 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 3 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 2 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 2 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 3 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 1 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 1 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 2 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 3 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 1 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 3 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 1 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 3 |