PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mimari Kuram ve Uygulamayı Yeniden Biçimlendiren Çağdaş Mimari MetinlerARCH 5233 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mimarlık teorisindeki çağdaş metinler aracılığıyla çağdaş mimari pratiği tanımlamak
2. 21.Yüzyılın mimari entellektüel ortamını kavramsallaştırmak
3. Çağdaş metinleri mimari bir gözle analiz ederek, “yeni” olanı ön plana taşıyabilmek
4. Eleştirel düşünebilme yetisini kazanmak
5. Felsefi ve sanatsal metinleri okuma ve yorumlama yetisini güçlendirmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders çağdaş mimari metinler aracılığıyla, öğrencinin yeni kavram, kuram ve söylemsel içeriklere sahip olarak günümüz mimari pratiğini değerlendirmesini ve kendi yapma biçimini şekillendirmesini sağlamak üzere tasarlanmıştır. Ders, ağırlıklı olarak, mimarlığın 21.yüzyıldaki kültürel ve politik konumunu inceler ve bu konumun mekanın iktisadi ve siyasi açılımları üzerindeki değişimlerine yoğunlaşır. Kuram-uygulama ikiliğinin 21.yüzyıldaki dönüşümleri irdelenir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında üretken yapay zeka modelleri kullanılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş- Ders Tanıtımı
2Mimarlık Teorisinin Dönüşümü (196x-20xx)/Metin 1
3Mimarlık Teorisinin Dönüşümü (196x-20xx)/Metin 2
4Mimarlık Teorisinin Dönüşümü (196x-20xx)/Metin 3
5Mimarlık Teorisinin Dönüşümü (196x-20xx)/Metin 4
6Mimarlığın Kültürel ve Politik Dönüşümü (198x-20xx)/ Metin 1
7Mimarlığın Kültürel ve Politik Dönüşümü (198x-20xx)/ Metin 2
8Mimarlığın Kültürel ve Politik Dönüşümü (198x-20xx)/ Metin 3
9Tekrar ve Değerlendirme
10Kuram-Uygulama Diyalektiğinin 21.Yüzyıldaki Dönüşümü/Metin 1
11Kuram-Uygulama Diyalektiğinin 21.Yüzyıldaki Dönüşümü/Metin 2
12Kuram-Uygulama Diyalektiğinin 21.Yüzyıldaki Dönüşümü/Metin 3
13Kuram-Uygulama Diyalektiğinin 21.Yüzyıldaki Dönüşümü/Metin 4
14Son Değerlendirmeler
 
Kaynaklar:
Douglas Spencer, Neoliberalizmin Mimarlığı, Çağdaş Mimarlığın Denetim ve İtaat Aracına Dönüşme Süreci, İletişim, 2018
 
Diğer Kaynaklar:
Antoine Picon, Mimarlığın Maddiliği, Janus Yayıncılık, 2019 Şevki Pekin, Yirmibirinci Yüzyıl İçin Mimarlık Tarihi, YEM Yayınları, 2019
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders seminer dersi olarak tartışma tabanlı kurgulanmıştır. Okumak üzere verilecek metinlere ilişkin gerekli ön bilgi ve açıklamalar yapılacaktır. Ancak ders, daha önceden okunan metinlerin sınıfta değerlendirilmesi, eleştirilmesi ve tartışılması yöntemiyle yürütülecektir. Görsel ve sesli materyallerle içerik desteklenecektir. Sınıf katılımı verilen ev ödevleri aracılığıyla arttırılacaktır. Ödevler, temelde öğrencilere verilen okumanın eleştirel bir incelemesi ve yorumlanması sonucu elde edilecek bir sayfalık bir metin olarak şekillenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%20
Ödev1%30
Dönem Ödevi1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektiriyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması2
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması3
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması2
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak2
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek3
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak1
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek1
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek2
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek3
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek1
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek3
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek1
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek3