PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İş AnaliziPSY 5253 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. iş analizi süreciyle ilgili temel teorileri, konuları ve kavramları bilir
2. temel iş analizi teknikleri ve ilgili önemli tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur
3. iş gereksinimlerini belirlemenin ve iş meslekler için iş tanımları / şartnamelerini geliştirmenin altında yatan ilkeleri anlar
4. akademik iletişim, tartışma, sunum ve yazma becerilerini geliştirirler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, iş analizindeki temel konuları, ilerlemeleri ve uygulamaları kapsayacak şekilde tasarlanmıştır. Ders, sadece endüstri ve örgüt psikolojisi literatüründeki teorik konuları ve gelişmeleri değil, aynı zamanda alanda en yaygın kullanılan iş analizi yöntemlerini de tanıtacaktır. Bu derste, iş analizi sürecinin tüm adımları (belirli bir iş için en uygun iş analizi yönteminin seçilmesi, gözlem yoluyla çalışanlardan işle ilgili verilerin alınması, görüşme ve anket uygulama, ilgili verilerin analizi, ve iş tanımı ve işin sorumluluklarının belirlenmesi vb.) açıklanacak ve öğrencilerle tartışılacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2İş Analizine Giriş ve İş analizinin tarihi
3Meslek odaklı iş analizi yöntemleri
4Meslek odaklı iş analizi yöntemleri
5İş analizinde karma yöntemler
6Uygulamalı İş Analizi Anlatımı
7Uygulamalı İş Analizi Anlatımı
8Veri analizi ve iş analizi psikometrisi
9Takımlar İçin İş Analizi
10İş Tasarımı ve Yeniden Tasarım
11İş Analizinde Yasal Konular
12Çeşitli Konular (O * net, iş analizinin istikrarı, değişen iş ortamlarında iş analizi, iş analizinin geleceği)/ O*NET
13İş Analizinde Yanlılıklar
14Çeşitli Konular (O * net, iş analizinin istikrarı, değişen iş ortamlarında iş analizi, iş analizinin geleceği)/ İş Analizinin İstikrarı
 
Kaynaklar:
Brannick, M.T. & Levine, E.L. Job analysis: Methods, research, and applications for human resource management in the new millennium, SAGE Publications, 2002 Brannick, M.T., Levine, E.L. & Morgeson, F. P., Job and Work Analysis: Methods, Research, and Applications for Human Resource Management, SAGE Publications, 2007 Hartley, D.E., Job Analysis at the Speed of Reality, HRD Press, Inc., 1999 Note: Other than the chapters from the aforementioned books, a number of articles are assigned by the instructor to the students.
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, öğrencilerin aktif katılımını ve tartışmasını gerektiren etkileşimli bir ders olarak tasarlanmıştır. Öğrenciler, kitap bölümleri ve kendilerine verilen araştırma makalelerinin bir kombinasyonunu okuyarak sınıfa gelecekler ve bunları sınıfta tartışmaları beklenecektir. Öğrenciler her hafta, verilen okumalara tepkilerini / düşüncelerini / değerlendirmelerini açıklayan bir tepki yazısı sunacaklardır. Dönem boyunca öğrenciler, verilen okumalarda önemli temaları vurgulamayı amaçlayan bir sunum yapacaklardır. Dersin bir gereği olarak, öğrenciler ayrıca iş analizi yapacak ve belirli bir meslek için iş tanımları geliştireceklerdir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Katılım/Tartışma1%10
Aktiviteler2%30
Final Projesi1%40
Haftalık Çalışmalar8%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek.4
2Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak.2
3Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek.4
4Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek.4
5Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek4
6Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek.4
7Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek.4
8Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek.4
9Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak.1
10İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak.3
11Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak.2
12Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak.4
13Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek.4
14Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak1
15Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak.3