PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Sıfır Su Tüketimli Binalar için Tasarım ve Yapım StratejileriYTE 5283 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Konuya ait terminolojiyi bilir,
2. Binalar için suyun yeniden kullanım ve kazanımına ait tasarım ve yapım ilkelerini tanımlayabilir
3. Binalarda su tüketim, akış ve tahliye sistemlerini tanımlayarak modelleyebilir ve sayısal olarak hesaplayabilir
4. Sıfır su tüketimli bina tasarım ve yapım stratejilerini bilir ve bu bilgiyi tasarım ve yapım süreçlerinde uygulayabilir,
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, sıfır su tüketimli binalar için tasarım ve yapım süreçlerinde uygulanabilecek stratejileri derinlemesine incelemektedir. Dersin ana odağında, su tüketiminin minimize edilmesine yönelik tasarım çözümleri, suyun geri dönüşümü, su tasarrufunu artıran sistemler ve yapıların çevresel unsurlarından elde edilebilecek suyun yeniden kullanımı gibi yöntemler yer almaktadır. Öğrenciler, sürdürülebilir su yönetimi ve su verimliliği temelinde sıfır su tüketimi hedefleyen yapıların tasarım ve inşaat süreçlerinde uygulanabilir stratejileri keşfedecek, aynı zamanda ilgili sistemlerin entegrasyonu ve yönetimi üzerine pratik çözümler geliştireceklerdir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste, üretken yapay zeka, sıfır su tüketimi hedefleyen binaların tasarım süreçlerinde yardımcı araç olarak kullanılır. Yapay zeka, su kullanımını optimize eden tasarım çözümleri geliştirilmesine, suyun geri dönüşümünü ve yeniden kullanımını sağlayacak sistemlerin modellenmesinde de yararlanılır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Sıfır Su Tüketimli Bina Kavramının Aktarılması
2Binalar için, İçme Suyu , Dönüştürülmüş su, Yağmur suyu, Gri su, Siyah Su kavramlarının tanımlanarak aktarılması
3Binalarda standart ve yönetmeliklerle ile birlikte su kullanımı ile ilgili tesisat sistemlerinin tanımlanarak aktarılması
4Binalarda su tüketim gözlem ve ölçüm yöntemlerinin aktarılması
5Binalarda su tüketim, akış ve tahliye sistemlerinin tanımlanarak modellenmesi
6Binalarda su tüketim, akış ve tahliye sistemlerinin tanımlanarak modellenmesi
7Binalar için su toplama, depolama ve kullanım stratejilerinin oluşturulması
8Binaların tasarım ve yapım süreçleri için suyun yeniden kullanım stratejilerinin oluşturulması
9Sıfır su tüketimli bina değerlendirme stratejilerinin tasarım için tanımlanması
10Sıfır su tüketimli bina değerlendirme stratejilerinin yapım için tanımlanması
11Uygulanmış Örnek Yapıların İncelenmesi
12Örnek Olay Çalışması
13Örnek Olay Çalışması
14Örnek Olay Çalışmasının sunulması ve Tartışılması
 
Kaynaklar:
CIBSE Public health and plumbing engineering: CIBSE 2014 ASHRAE Standard 189.1: Standard for the design of high-performance green buildings except low-rise residential buildings, ASHRAE 2014
 
Diğer Kaynaklar:
Joustra, C. and D. Yeh, 2015, Framework for net-zero and net-positive building water cycle management. Building Research & Information, 43 (1), 121-132. 2015 Joustra, C. and D. Yeh, 2015, Demand- and source-driven prioritization framework toward integrated building water management (IBWM). Sustainable Cities and Society, 14, 114-125. Timuçin Harputlugil,Gülsu Ulukavak Harputlugil,Pieter de Wilde, 2020, An Approach for Simulation in Support of the Design of Net-Zero Water Buildings (NZWB), REHVA European HVAC Journal, 57(6), 46-53.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders kapsamında haftalık 3 saatlik ders kapsamında, teorik bilgi aktarılmaktadır. Aktarılan teorik bilginin güncel uygulama örnekleri ile açıklanarak desteklenmesi hedeflenmektedir. Bununla birlikte mevcut yasa, yönetmelik ve standartlara dayalı hesaplamalar da yapılmaktadır. Öğrencilerin öğrendiklerini pekiştirmek amacıyla örnek olay çalışması da uygulanmaktadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi2
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi2
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması1
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması1
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması3
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek0
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak0
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek0
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak2
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek1
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek0
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek1
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek2
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek3