Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Personel Seçiminde İleri Seviye Konular | PSY 542 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Personel seçim süreciyle ilgili temel teorileri, konuları ve kavramları bilir, |
2. Personel seçiminin temel modelleri ve çalışan tarama yöntemlerini çevreleyen başlıca tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur, |
3. Bir çalışan seçim programı geliştirmenin altında yatan ilkeleri anlar, |
4. Görüşmeler, bilişsel yetenek testleri, iş bilgisi testleri, çalışma örnekleri vb. dahil olmak üzere çeşitli tarama materyallerinin kullanımına ilişkin bir içgörü geliştirir, |
5. Akademik iletişim, tartışma, sunum ve yazma becerilerini geliştirirler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, personel seçim süreciyle ilgili temel konuları, teorileri ve tartışmaları tanıtmak için tasarlanmıştır. E&Ö psikolojisinin uygulamalı doğasını vurgulamak amacıyla, bu alanda en yaygın kullanılan seçim uygulamalarına yönlendirmeler de yapılacaktır. Ders, seçim sürecindeki tüm adımlarla (başvuran adayların işe alımı, adayların değerlendirilmesi, test süreçleri ve işe yerleştirme vb.) ile ilgili konuları ve tartışmaları kapsayacak ve iş başvurusunda bulunanların ilgisini çekme, test yöntemleri, tarama materyallerinin güvenirliği ve geçerliği, seçim kararları, bir seçim programının faydasının ve etkinliğinin ölçülmesi gibi çeşitli konulara odaklanacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders Tanıtımı, Ders Gereklilikleri ve Beklentiler |
2 | Personel Seçiminin Tarihi veTemelleri |
3 | Personel Seçimine Genel bir Bakış: Kısım1 |
4 | Personel Seçimine Genel bir Bakış: Kısım 2 |
5 | İş Başvuru Sahiplerinin Çekilmesi ve İşe Alım Süreci |
6 | Değerlendirme Araçlarının Geçerliği ve Güvenirliği |
7 | Başvuru Formları ve Biyoveri Araçları |
8 | Referanslar, Deneyim ve Eğitim |
9 | Yapılandırılmamış ve Yapılandırılmış Mülakatlar |
10 | Bilişsel Yetenek Testleri |
11 | Kişilik Testi |
12 | İş Örneklemi ve Durumsal Yargı Testleri |
13 | Seçim Kararları ve Fayda Analizi |
14 | Personel Seçiminde Hukuki Konular |
|
Kaynaklar: |
Mike Smith, M. & Robertson, I.V. (1993) The Theory and Practice of Systematic Personnel Selection, Palgrave Macmillan UK, 1993, 978-0-333-58652-5
Cook, M. (2016), Personnel Selection: Adding Value Through People - A Changing Picture (6th ed.), Wiley-Blackwell, 2016, 9781118973585
Smith, M. & Smith, P. (2005), Testing People At Work: Competencies in Psychometric Testing, Blackwell Publishing, 2005, 9781405108171
Chamorro-Premuzic, T. & ?Furnham, A. (2010), The Psychology of Personnel Selection, Cambridge University Press, 2010, 9780511819308
Note: Other than the chapters from the aforementioned books, a number of articles are assigned by the instructor to the students
|
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, öğrencilerin aktif katılımını ve tartışmasını gerektiren etkileşimli bir ders olarak tasarlanmıştır. Öğrenciler, kitap bölümleri ve kendilerine verilen araştırma makalelerinin bir kombinasyonunu okuyarak sınıfa gelecekler ve bunları sınıfta tartışmaları beklenecektir. Öğrenciler her hafta, verilen okumalara tepkilerini/düşüncelerini/değerlendirmelerini açıklayan bir tepki kağıdı sunacaklardır. Dönem boyunca öğrenciler, verilen okumalarda önemli temaları vurgulamayı amaçlayan bir sunum yapacaklardır. Kursun gereği olarak, öğrenciler ayrıca iş analizi yapacaklar ve belirli bir meslek için iş tanımları geliştirecekler. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
Sözlü Sunum | 2 | %30 |
Haftalık Çalışmalar | 8 | %20 |
Final Projesi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek. | 4 |
2 | Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak. | 1 |
3 | Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek. | 4 |
4 | Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek. | 4 |
5 | Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek | 4 |
6 | Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek. | 1 |
7 | Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek. | 1 |
8 | Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek. | 4 |
9 | Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak. | 2 |
10 | İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak. | 2 |
11 | Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak. | 1 |
12 | Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak. | 4 |
13 | Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek. | 3 |
14 | Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak | 3 |
15 | Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak. | 1 |