Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Osmanlı Mimarlığı Yapım Teknikleri | ARCH 522 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Osmanlı yapım tekniği hakkında bilgi birikiminin geliştirilme ve derinleştirilmesi |
2. Yapım tekniği ile ilgili farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirerek yorumlayabilme ve bilgiyi disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme |
3. Tarihi yapılar ile ilgili alan çalışması ve literatür araştırmasını bağımsız olarak yürütebilme |
4. Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve yeni bilgiler üretme |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Osmanlı Dönemi yapım teknolojileri hakkında genel bir değerlendirme yapabilmek için yapı inşasının öncesi süreçler olan malzeme seçimi, yer seçimi gibi konulardan yapının kullanılabilir hale getirilmesine kadar geçen süreçlerin inşa tekniklerine genel bir bakış. Osmanlı inşa pratiği konusunda daha detaylı araştırma yapabilmek için alan çalışması için yöntemlere, literatür araştırması için başvurulacak kaynaklara tanıtım. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Dersin tanıtımı, içerik ve işleyişe dair bilgilendirme |
2 | İnşa Öncesi Hazırlık |
3 | Malzemeler, aletler ve ölçüler |
4 | Toprak Altı Yapısı: Pabuçlar, Temeller, Ampatmanlar |
5 | Toprak Üstü Yapısı: Taşıyıcı Ögeler 1 |
6 | Toprak Üstü Yapısı: Taşıyıcı Ögeler 2 |
7 | Toprak Üstü Yapısı: Açıklık Geçen Ögeler 1 |
8 | Toprak Üstü Yapısı: Açıklık Geçen Ögeler 2 |
9 | Toprak Üstü Yapısı: Mimari Elemanların İnşası |
10 | Üst Örtü Yapısı: Geçiş Ögeleri |
11 | Üst Örtü Yapısı: Kubbeler, Tonozlar, Çatılar |
12 | Üst Örtü Yapısı: Mimari Elemanların İnşası |
13 | Yapısal Sisteme Yardımcı Ögeler |
14 | Bitirici Ögeler |
|
Kaynaklar: |
1. Celal Esad Arseven. (2017). "Istılahat - ı Mi'mariyye, Osmanlı Dönemi Mimarlık Sözlüğü". Kaknüs Yayınları
2. Neslihan Sönmez. (1997). "Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü". YEM |
|
Diğer Kaynaklar: |
Yok. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders her hafta 3 saat süren teorik bir ders olarak organize edilmiştir. Haftalık verilen metinlerin tartışılmasından sonra ders anlatımı ile ders devam edip en sonda örnekler üzerinden karşılıklı tartışma ve diyalog üzerinden kurgulanan bir derstir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Dönem Ödevi (Sunumu) | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 1 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 2 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 1 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 2 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 3 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 3 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 3 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 1 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 2 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 1 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 1 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 2 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 1 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 0 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 0 |