PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Osmanlı Mimarlığı Yapım TeknikleriARCH 5223 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Osmanlı yapım tekniği hakkında bilgi birikiminin geliştirilme ve derinleştirilmesi
2. Yapım tekniği ile ilgili farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirerek yorumlayabilme ve bilgiyi disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme
3. Tarihi yapılar ile ilgili alan çalışması ve literatür araştırmasını bağımsız olarak yürütebilme
4. Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve yeni bilgiler üretme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Osmanlı Dönemi yapım teknolojileri hakkında genel bir değerlendirme yapabilmek için yapı inşasının öncesi süreçler olan malzeme seçimi, yer seçimi gibi konulardan yapının kullanılabilir hale getirilmesine kadar geçen süreçlerin inşa tekniklerine genel bir bakış. Osmanlı inşa pratiği konusunda daha detaylı araştırma yapabilmek için alan çalışması için yöntemlere, literatür araştırması için başvurulacak kaynaklara tanıtım.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Kullanılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Dersin tanıtımı, içerik ve işleyişe dair bilgilendirme
2İnşa Öncesi Hazırlık
3Malzemeler, aletler ve ölçüler
4Toprak Altı Yapısı: Pabuçlar, Temeller, Ampatmanlar
5Toprak Üstü Yapısı: Taşıyıcı Ögeler 1
6Toprak Üstü Yapısı: Taşıyıcı Ögeler 2
7Toprak Üstü Yapısı: Açıklık Geçen Ögeler 1
8Toprak Üstü Yapısı: Açıklık Geçen Ögeler 2
9Toprak Üstü Yapısı: Mimari Elemanların İnşası
10Üst Örtü Yapısı: Geçiş Ögeleri
11Üst Örtü Yapısı: Kubbeler, Tonozlar, Çatılar
12Üst Örtü Yapısı: Mimari Elemanların İnşası
13Yapısal Sisteme Yardımcı Ögeler
14Bitirici Ögeler
 
Kaynaklar:
1. Celal Esad Arseven. (2017). "Istılahat - ı Mi'mariyye, Osmanlı Dönemi Mimarlık Sözlüğü". Kaknüs Yayınları 2. Neslihan Sönmez. (1997). "Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü". YEM
 
Diğer Kaynaklar:
Yok.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders her hafta 3 saat süren teorik bir ders olarak organize edilmiştir. Haftalık verilen metinlerin tartışılmasından sonra ders anlatımı ile ders devam edip en sonda örnekler üzerinden karşılıklı tartışma ve diyalog üzerinden kurgulanan bir derstir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev1%10
Ara Sınav1%30
Dönem Ödevi (Sunumu)1%20
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi1
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi2
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması1
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması2
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması3
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek3
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak3
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek1
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak2
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek1
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek1
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek2
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek1
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek0