Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Endüstri Mirası | ARCH 521 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Endüstri mirasını tanımlayabilme |
2. İlgili alanda koruma sorunlarını tespit edebilme ve koruma önerileri sunabilme |
3. Kavrama dair tartışmalar yürütebilme |
4. Alan ile ilgili literatür taraması yapabilecek yeterliliğe sahip olma |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin amacı, teorik bilgiler ve uygulamalar çerçevesinde endüstri mirası kavramının irdelenmesidir. Bu bağlamda, endüstri mimarisi, endüstri mirası kavramları, ilgili uluslararası kurumlar ve koruma belgeleri, endüstri mirasının belgelenmesi, koruma sorunları, koruma ve yeniden kullanım önerileri incelenecektir. Bu ders öğrencilere, endüstri mirası hakkında bilgi sahibi olmayı, konu çerçevesinde temel ve ikincil kaynaklara ulaşmayı, bu kaynakları eleştirel bir şekilde değerlendirmeyi ve alanında akademik çalışma yürütebilme becerisi kazandırmayı hedeflemektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, literatür araştırma süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin tanıtımı, içerik ve işleyişe dair bilgilendirme |
2 | Endüstri Devrimi ve Sanayileşme |
3 | Ülkemizde Sanayileşme ve Endüstri Mimarisi |
4 | Endüstri mirası ile ilgili kavramlar |
5 | İlgili uluslararası kurumlar ve koruma belgelerinin incelenmesi |
6 | Endüstri mirası değerlendirme kriterleri |
7 | Endüstri mirası koruma sorunları/koruma yöntemleri |
8 | Endüstri mirası için koruma ve yeniden kullanım örnekleri |
9 | Yeniden İşlevlendirme |
10 | Yirminci Yüzyıl Mimarlık Mirası ve Korunması |
11 | Öğrenci sunumları |
12 | Öğrenci sunumları |
13 | Öğrenci sunumları |
14 | Genel değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Alfrey, J. ve Putnam, T., The Industrial Heritage: Managing Resources and Uses, Routledge, 1992.
Douet, J., Industrial Heritage Re-tooled: The TICCIH Guide to Industrial Heritage Conservation, Routledge, 2013.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Xie, P. F. (2015). Industrial Heritage Tourism. Channel View Publications
Prudon, T.H.M., Preservation of Modern Architecture, Wiley, U.S.A., 2008 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersin ilk sekiz haftasında, endüstri mirası ile ilgili teorik bilgiler aktarılacak; bu bilgiler öğrenciler ile karşılıklı tartışma yoluyla irdelenecektir. Her hafta dersin ikinci yarısında, öğrencilere okumaları için bir önceki hafta iletilen bir makale üzerinden ilgili konu tartışılacaktır. Sonraki iki hafta, ilişkili kavramlar olan 20. yüzyıl mimarlık mirası ve yeniden işlevlendime konularında seminerler verilecektir. Ardından, öğrenciler, alan çalışmalarını ve bu çalışma ile ilgili literatür araştırmalarını konferans bildirisi formatında sunacaklardır. Dönem sonunda, sunumlarını güncelleyerek makale formatında yazılı olarak teslim edeceklerdir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
Proje Sunumu (Y.Lisans) | 1 | %40 |
Proje Raporu (Y.Lisans) | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 3 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 2 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 3 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 2 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 4 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 2 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 1 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 3 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 2 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 2 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 3 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 2 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 1 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 1 |