PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Koruma KuramıARCH 5203 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kültürel mirasın korunmasına ilişkin kuramsal yaklaşımları ve tarihsel gelişimi analiz edebilme
2. Uluslararası koruma belgelerini değerlendirebilme
3. Seçilen kavramlar üzerine literatür araştırması yaparak bulgularını vaka çalışmalarıyla destekleyebilme
4. Akademik tartışmalara katılarak eleştirel düşünme, sözlü ve yazılı iletişim becerilerini geliştirebilme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, kültürel mirasın korunmasına ilişkin kuramsal yaklaşımları ve tarihsel gelişimi incelemektedir. Koruma teorisi, Rönesans’tan 20. yüzyıla kadar koruma anlayışının evrimi, önemli kuramcılar ve uluslararası belgeler doğrultusunda ele alınmakta; ayrıca Türkiye’de koruma düşüncesinin gelişimi ile uluslararası kuruluşların çalışmaları değerlendirilmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında, literatür araştırma süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin Tanıtımı
2Koruma kuramı: Tanımlar ve kapsam
3Rönesans'a kadar koruma anlayışının evrimi
4Endüstri Devrimine kadar koruma anlayışının evrimi
5XIX. yüzyılda koruma kuramı ve öncüleri
6Viollet le Duc ve Ruskin'in yaklaşımları
7XIX. yüzyılda koruma kuramı ve öncüleri
8Riegl ve değerler kavramı
9Ülkemizde koruma fikri ve kavramlarına yönelik yaklaşımlar
10Venedik Tüzüğü
11Uluslararası koruma belgeleri
12Uluslararası koruma belgeleri
13Uluslararası koruma belgeleri
14Koruma alanında etkinlik gösteren uluslararası kuruluşlar
 
Kaynaklar:
Kuban, D., 2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi Orbaşlı, A., 2007, Architectural Conservation: Principles and Practice, Blackwell Publishing Jokilehto, J., 1999, A History of Architectural Conservation, Butterworth Heinemann Madran, E., Özgönül, N., 2005, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması Mimarlar Odası Yay. Erder, C., 2007,Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Yay. Erder, C., 1999,Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Yay.
 
Diğer Kaynaklar:
Petzet, M. ve J. Ziesemer (ed), 2001, International Charters for Conservation and Restoration, ICOMOS Falser, M.S., W. Lipp ve A. Tomaszewski (ed.), 2010, Conservation and Preservation. Interactions between Theory and Practice Edizioni Polistampa Tomaszewski, A. ve S. Giometti (ed.), 2010, The Image of Heritage. Changing Perception, Permanent Responsibilities Edizioni Polistampa Stubbs, John H., 2009, Time Honored: A Global View of Architectural Conservation, John Wiley & Sons Tyler, N., Ligibel, T. J., Tyler, F. F. I. R., 2000, Historic Preservation: An Introduction to Its History, Principles, and Practice, W.W. Norton Munoz-Vinas, S., 2005, Contemporary Theory of Conservation, Elsevier Butterworth-Heinemann
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, öğrencilerin her hafta belirlenen ders materyalleri üzerinden sınıf tartışmalarına katılmalarını teşvik eder. Her hafta, belirli öğrenciler, haftanın konusu doğrultusunda tartışmaları yönlendireceklerdir. Öğrenciler, seçtikleri kavramlar üzerinden derinlemesine literatür araştırması yapacak ve vaka çalışmaları ile destekleyeceklerdir. Dönem sonunda ise, elde ettikleri bulguları ve analizleri makale formatında yazılı olarak sunacaklardır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ders Katılımı1%10
Veri toplama, analizi ve yorumlama (Y.Lisans/Doktora)1%40
Proje Raporu (Y.Lisans)1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi3
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi3
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması2
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması2
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması2
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek3
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak2
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek2
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak1
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek2
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek1
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek2
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek2
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek1
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek1