Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Koruma Kuramı | ARCH 520 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kültürel mirasın korunmasına ilişkin kuramsal yaklaşımları ve tarihsel gelişimi analiz edebilme |
2. Uluslararası koruma belgelerini değerlendirebilme |
3. Seçilen kavramlar üzerine literatür araştırması yaparak bulgularını vaka çalışmalarıyla destekleyebilme |
4. Akademik tartışmalara katılarak eleştirel düşünme, sözlü ve yazılı iletişim becerilerini geliştirebilme |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, kültürel mirasın korunmasına ilişkin kuramsal yaklaşımları ve tarihsel gelişimi incelemektedir. Koruma teorisi, Rönesans’tan 20. yüzyıla kadar koruma anlayışının evrimi, önemli kuramcılar ve uluslararası belgeler doğrultusunda ele alınmakta; ayrıca Türkiye’de koruma düşüncesinin gelişimi ile uluslararası kuruluşların çalışmaları değerlendirilmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, literatür araştırma süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin Tanıtımı |
2 | Koruma kuramı: Tanımlar ve kapsam |
3 | Rönesans'a kadar koruma anlayışının evrimi |
4 | Endüstri Devrimine kadar koruma anlayışının evrimi |
5 | XIX. yüzyılda koruma kuramı ve öncüleri |
6 | Viollet le Duc ve Ruskin'in yaklaşımları |
7 | XIX. yüzyılda koruma kuramı ve öncüleri |
8 | Riegl ve değerler kavramı |
9 | Ülkemizde koruma fikri ve kavramlarına yönelik yaklaşımlar |
10 | Venedik Tüzüğü |
11 | Uluslararası koruma belgeleri |
12 | Uluslararası koruma belgeleri |
13 | Uluslararası koruma belgeleri |
14 | Koruma alanında etkinlik gösteren uluslararası kuruluşlar |
|
Kaynaklar: |
Kuban, D., 2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi
Orbaşlı, A., 2007, Architectural Conservation: Principles and Practice, Blackwell Publishing
Jokilehto, J., 1999, A History of Architectural Conservation, Butterworth Heinemann
Madran, E., Özgönül, N., 2005, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması Mimarlar Odası Yay.
Erder, C., 2007,Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Yay.
Erder, C., 1999,Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Yay. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Petzet, M. ve J. Ziesemer (ed), 2001, International Charters for Conservation and Restoration, ICOMOS
Falser, M.S., W. Lipp ve A. Tomaszewski (ed.), 2010, Conservation and Preservation. Interactions between Theory and Practice Edizioni Polistampa
Tomaszewski, A. ve S. Giometti (ed.), 2010, The Image of Heritage. Changing Perception, Permanent Responsibilities Edizioni Polistampa
Stubbs, John H., 2009, Time Honored: A Global View of Architectural Conservation, John Wiley & Sons
Tyler, N., Ligibel, T. J., Tyler, F. F. I. R., 2000, Historic Preservation: An Introduction to Its History, Principles, and Practice, W.W. Norton
Munoz-Vinas, S., 2005, Contemporary Theory of Conservation, Elsevier Butterworth-Heinemann |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, öğrencilerin her hafta belirlenen ders materyalleri üzerinden sınıf tartışmalarına katılmalarını teşvik eder. Her hafta, belirli öğrenciler, haftanın konusu doğrultusunda tartışmaları yönlendireceklerdir. Öğrenciler, seçtikleri kavramlar üzerinden derinlemesine literatür araştırması yapacak ve vaka çalışmaları ile destekleyeceklerdir. Dönem sonunda ise, elde ettikleri bulguları ve analizleri makale formatında yazılı olarak sunacaklardır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
Veri toplama, analizi ve yorumlama (Y.Lisans/Doktora) | 1 | %40 |
Proje Raporu (Y.Lisans) | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 3 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 3 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 2 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 2 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 2 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 3 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 2 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 2 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 1 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 2 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 1 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 2 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 2 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 1 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 1 |