PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Osmanlı Mimarlığı, Sanatı ve Görsel Kültürünü Anlamak (15 - 18.yy)ARCH 5193 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Osmanlı mimari ve sanatsal üretiminin dönemsel gelişim süreçlerini açıklayabilecek,
2. Osmanlı görsel kültür ürünlerini ve bunların üretim bağlamlarını değerlendirebilecek,
3. Mimari, sosyal ve siyasi bağlam arasındaki ilişkileri eleştirel olarak analiz edebilecek
4. Osmanlı Mimarlık Tarihi yazımındaki genel paradigmaları sorgulayarak, alternatif yorumlar geliştirebilecektir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders Osmanlı devletinin 15.yy’dan 18.yy’a kadar geçirmiş olduğu mimari, sanatsal ve görsel değişimlerin incelenmesini ve bu değişimlerin ortaya çıkmasındaki sosyal, kültürel ve ekonomik koşulların araştırılması ve tartışılmasını kapsamaktadır. Bu dersin amaçları; İstanbul’un fethi ile başlayan değişim sürecinden 18.yy sonuna kadar Osmanlı devletinin yapı yapma pratiklerinin tanıtılması, bu pratiklerin ilişkili olduğu siyasi ve sosyal çevre hakkında bilgi edinilmesi, Osmanlı devletinin törensel geleneklerinden, minyatür ve dekoratif sanatlara kadar ürettiği görsel kültürün anlaşılması olarak sıralanmaktadır. Bunu yaparken Osmanlı Mimarlık tarihi yazımındaki döneme ait genellemelerin ve paradigmaların tartışılması da hedeflenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler, literatür taraması ve görsel materyallerin araştırılması aşamalarında yapay zeka araçlarını destekleyici olarak kullanabilirler.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse giriş, ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, ödev konularının belirlenmesi
2Fetih sonrası İstanbul; kültürel ve kentsel gelişimler
316.yy Osmanlı Mimarlığı ve Topkapı Sarayı Törenleri
4Mimar Sinan Dönemini Anlama
5Mimar Sinan Dönemini Anlama (devam)
6Osmanlıda Minyatür ve Mekan İlişkisi
7Osmanlıda Minyatür ve Mekan İlişkisi (devam)
816.yy mimarlığında merkez-perifer ilişkisi
9Batı ile ilişkiler- Osmanlı 17.yy yapıları
1018.yy Osmanlı Dünyası, Mimari ve Sanatını anlamak
11‘Şarkıyatçılık’
12Seyyahlar üzerinden Osmanlı-Batı ikilemi
13Final Sunumları
14Final Sunumları
 
Kaynaklar:
Hafta 3 : Osmanlı Dünyası; Kavramsal Çerçeve - Kafadar, C. İki Cihan Aresinde Osmanlı: Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu, İstanbul: Birleşik Yayınevi, 2010, ss. 1-16. - Kafadar, C. Kendine Ait bir Roma: Diyar-ı Rum'da Kültürel Coğrafya ve Kimlik Üzerine, İstanbul: Metis Yayınları, 2017, ss. 15-55. Hafta 4: Osmanlı Dünyası; II. Mehmed’in İmparatorluk İnşaası - Necipoğlu, G. Topkapı Sarayı: 15. ve 16. Yüzyılda Mimari, Tören ve İktidar, İstanbul: YKY, 2007, ss. 27-58. - Hobsbawm, E. Geleneğin İcadı, İstanbul: Agora Kitaplığı, 2006, ss. 1-18 Hafta 5: 16. yy’da Osmanlı Toplumu I - Necipoğlu, G. Sinan Çağı: Osmanlı İmparatorluğu'nda Mimari Kültür, İstanbul: Bilgi Ünv. Yayınları, 2013, ss. 31-56. - Necipoğlu, G. Sinan Çağı: Osmanlı İmparatorluğu'nda Mimari Kültür, İstanbul: Bilgi Ünv. Yayınları, 2013, ss. 57-90. Hafta 6: Osmanlı Mimarları (15-17. yy) - Tu¨rk Mimarisinde İz bırakanlar, “Türk Mimarisinde Abide Şahsiyetler I”, Ankara, 2015, ss. – 13-40. - Tu¨rk Mimarisinde İz bırakanlar, “Türk Mimarisinde Abide Şahsiyetler I”, Ankara, 2015, ss. – 41-74. Hafta 7: 16. yy’da Osmanlı Toplumu II - Necipoğlu, G. Sinan Çağı: Osmanlı İmparatorluğu'nda Mimari Kültür, İstanbul: Bilgi Ünv. Yayınları, 2013, ss. 677-698. - Şenyurt, O. Osmanlı Mimarisinin Temel İlkeleri, İstanbul: Doğu Kitabevi, 2015, ss. 161-185; 235-244. Hafta 8: Osmanlı Minyatür Sanatı - Erzen, J. “Mekân ve Sahneleme: 16. Yu¨zyılda Osmanlı Mimarisi ve Resim Sanatı” in Osmanlı Mimarlığının 7 Yüzyılı “Uluslarüstü Bir Miras”, İstanbul: YEM Yayınları 2000, ss. 50-55. - Batırbaygil, H. “Klasik Osmanlı Mimari Estetiğinin Arka Alanına Bir Yolculuk” in Osmanlı Mimarlığının 7 Yüzyılı “Uluslarüstü Bir Miras”, İstanbul: YEM Yayınları 2000, ss 60-63. Hafta 9: 17. yy Osmanlı Mimarlığı - Thys-S¸enocak, L. “The Yeni Valide Mosque Complex at Emino¨nu¨”, Muqarnas, vol.15, 1998, pp. 58-70. – - Kuban, D. Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yem Yayınları, 2007, pp. 505-536. - Rüstem, Ü. “Devşirme Malzeme (Spolia) ve On Sekizinci Yüzyıl İstanbul’unda Tarihe Başvurmak”, Devşirme malzemenin (Spolia) Yeniden Doğuşu: Antikçağ'dan Osmanlı'ya Anadolu'da Objelerin, Materyallerin ve Mekânların Sonraki Yaşamları, İstanbul: Anamed, 2018, ss. 297-315.
 
Diğer Kaynaklar:
And, Metin Osmanlı tasvir sanatları : minatür. Türkiye İş Bankası 2002 Atıl, Esin. Levni and the Surname : the story of an eighteenth-century Ottoman festival Koçbank 1999 Chardin, John, Sir, Editör: Yerasimos, S. Chardin seyahatnamesi : İstanbul, Osmanlı toprakları, Gürcistan Kitap Yayınevi 2014 Erzen, Jale Mimar Sinan estetik bir analiz Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı 1996 Evliya Çelebi Evliya Çelebi Seyahatnamesi YKY 1996 Goodwin, Godfrey A History of Ottoman Architecture Thames & Hudson 2003 Kuban, Doğan Osmanlı Mimarisi YEM 2016 Necipoğlu Gülru Sinan Çağı Osmanlı İmparatorluğu’nda Mimari Kültür İstanbul Bilgi Ünv. Yay. 2013 Necipoğlu Gülru 15.ve 16. Yüzyılda Topkapı Sarayı - Mimari , Tören ve İktidar YKY 2014 Said, Edward W. Şarkiyatçılık : Batı'nın şark anlayışları Metis Yayınları 2003 Tanındı, Zeren Türk minyatür sanatı. Türkiye İş Bankası 1996
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, seminer ve tartışma tabanlıdır. Öğrencilerin haftalık okumaları önceden tamamlayarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. Katılım ve etkileşim dersin önemli bir parçasıdır; bu nedenle öğrencilerin aktif katılımı teşvik edilmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Aktiviteler8%25
Sunum1%15
Dönem Ödevi1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi3
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması0
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması4
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması3
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek3
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak3
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek0
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek0
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek2
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek0
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek0