Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Doğu Akdeniz'de Konut ve Yerleşme | ARCH 517 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Farklı araştırma yöntemlerini kullanma becerileri |
2. Bilgiye ulaşma, sentezleme ve yorumlama becerileri |
3. Eleştirel bakış |
4. Akademik yazım ve sunum teknikleri |
5. Doğu Akdeniz genelinde ve Anadolu özelinde konut mimarisi ve yerleşmeler üzerine derin bilgi |
6. Mimarlık Tarihi alanlarında yeni yaklaşımlar ve disiplinlerarası çalışmalar konusunda güncel bilgi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste, Doğu Akdeniz havzasında, modernite öncesinde, konutun biçimlenmesi ile yerleşme arasındaki ilişkide, fiziksel, çevresel etkenlerin yanı sıra siyasi, sosyo-ekonomik ve kültürel bağlamın rolü, tarihsel perspektifte ve karşılaştırmalı olarak değerlendirilecektir. Doğu Akdeniz’de, günümüz siyasi sınırlarının ötesinde etkin olmuş olan güçlerin ve güç dengelerinin değişimine paralel olarak, yerleşmelerin ve konutun dönüşümü tartışılacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders içeriği, iş yükü ve ölçme yöntemlerinin tanıtılması Giriş |
2 | Konut ve yerleşme üzerine disiplinlerarası çalışmalar, güncel yaklaşımlar ve sorunlar |
3 | Tanımlar, sınırlar, tarih, coğrafya, iklim, ulaşım ve iletişim |
4 | Başlangıçlar |
5 | Klasik Dönem (I) |
6 | Klasik Dönem (II) |
7 | Öğrenci ara sunumları ve tartışma |
8 | Helenistik Dönem |
9 | Roma Dönemi |
10 | Geç Antik Dönem-İslamın yayılışı |
11 | Bizans Dönemi |
12 | Geç Bizans-Erken Türk Dönemi |
13 | Osmanlı Dönemi |
14 | Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması |
|
Kaynaklar: |
- |
|
Diğer Kaynaklar: |
Braudel, F. The Mediterranean in the Ancient World Penguin Books, London 2002 (Eng. Translation)
Dark, K. R. Secular Buildings and the Archaeology of Everyday Life in the Byzantine Empire Oxbow 2004 9781842171059
Edwards, B. Courtyard Housing: Past, Present and Future Taylor & Francis 2006 9780415262729
Eldem, S. H. Türk Evi: Osmanlı Dönemi Türkiye Anıt Çevre Turizm Derneği, İstanbul 1984
Ellis, S. P. Roman Housing The University of Michigan 2002 9780715631966
Eski Çağ Bilimleri Enstitüsü Çağlar Boyunca Anadolu’da Yerleşim ve Konut – Bildiriler, Uluslararası Sempozyum, 5-7 Haziran’96 Ege yayınları 1999
Hales, S. The Roman House and Social Identity Cambridge University Press 2009 9780521735094
Hughes, J. D. The Mediterranean: An Environmental History Santa Barbara, California: ABC-CLIO, Inc. 2005Kuban, D. The Turkish Hayat House Muhittin Salih Eren 1995
Lavan, L., Özgenel, L., Sarantis, A. C. (eds.) Housing in Late Antiquity: From Palaces to Shops Brill 2007 9789004162280
Rabbat, N.O. The Courtyard House: From Cultural Reference to Universal Relevance Ashgate 2010 9780754638438
Üçükerman, Ö., Güner, Ş. Anadolu Mirasında Türk Evleri TC Kültür Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1995
Y. Sey (ed.)
Tarihten günümüze Anadolu’da konut ve yerleşme [Housing and settlement in Anatolia: a historical perspective] İstanbul: İstanbul Historical Foundation.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bir dizi ders anlatımı/okumalar yapılacaktır. Ara sınav, bunlara ve sınıf tartışmalarına dayalı olarak gerçekleştirilecektir. Bir dönem ödevi vardır ve öğrencilerin, çalışmalarını dönem boyunca geliştirmeleri beklenmektedir. Dönem ödevi üzerine haftalık eleştiriler/değerlendirmeler yapılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
Aktiviteler | 1 | %55 |
Ara Sınav | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 0 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 4 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 4 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 4 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 4 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 0 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 4 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 0 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 4 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 0 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 0 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 0 |