PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Ortaçağ'da Yapı Ustaları ve Yapım SüreçleriYTE 5273 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Farklı araştırma yöntemlerini kullanma becerileri
2. Bilgiye ulaşma, sentezleme ve yorumlama becerileri
3. Akademik yazım ve sunum teknikleri
4. Ortaçağ'da yapı ustaları ve yapım süreçleri üzerine derin bilgi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders Ortaçağ mimarisi ile tasarım ve yapım süreçlerini genellikle hem tasarımın sahibi hem de uygulayıcısı olan yapı ustaları üzerinden irdelemektedir. Akdeniz havzasında seyahat eden yapı ustaları beraberlerinde yapı sistem ve teknikleri ile fikir ve tasarımların dolaşımını mümkün kılmışlardır. Bu ders, bu coğrafyada Ortaçağ’dan günümüze ulaşan yapılarda karşımıza çıkan benzer yapısal elemanların ortaya çıkış ve evrim süreçlerini yapı ustaları perspektifinden sorgulamayı amaçlamaktadır. Ayrıca, tasarımcı ve uygulayıcının ayrı meslekler olarak farklılaştığı Rönesans öncesi dönemde yapı ustaları ve yapım süreçlerine bakmak günümüzde mimarlık meslek pratiğini yeniden değerlendirmek açısından önem taşımaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin içeriğinin, yönteminin, amacının ve gereklerinin tanıtımı. Giriş.
2Mimarlık mesleğinin antik dönemden ortaçağ’a dönüşümü ve çeşitli karşılıkları
3Bölüm I: Ortaçağ'da Batı (Batı Avrupa) ve Gotik katedrallerin inşaası
41.1. Hamiler, finasman, zanaat loncaları
51.2. İnşaat alanının organizasyonu, zanaat atölyelerinin organizayonu. Yapı malzemelerinin tedariği, kullanılan inşaat araçları
61.3. Tasarım ve strüktür tasarımı, geometri bilgisi ve kullanımı
71.4. Temel ve duvarların inşaası; kemer ve tonozların inşaası; süslemeler
8Öğrenci ara sunumları ve tartışma
9Bölüm II: Ortaçağ’da Doğu (Bizans) ve kiliselerin inşaası
102.1. Hamiler, finasman, zanaat loncaları
112.2. İnşaat alanının organizasyonu, zanaat atölyelerinin organizayonu. Yapı malzemelerinin tedariği, kullanılan inşaat araçları
122.3. Tasarım ve strüktür tasarımı, geometri bilgisi ve kullanımı
132.4. Temel ve duvarların inşaası; kemer ve tonozların inşaası; süslemeler
14Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması
 
Kaynaklar:
-
 
Diğer Kaynaklar:
Coldstream, N. Masons and Sculptors, 1991 Coldstream, N. Medieval Architecture, 2002 Kostoff, S. (ed) The Architect. Chapters in the History of the Profession, 1977 Ousterhout, R. Bizans'ın Yapı Ustaları, 2016
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bir dizi ders anlatımı/okumalar yapılacaktır. Ara sınav, bunlara ve sınıf tartışmalarına dayalı olarak gerçekleştirilecektir. Bir dönem ödevi vardır ve öğrencilerin, çalışmalarını dönem boyunca geliştirmeleri beklenmektedir. Dönem ödevi üzerine haftalık eleştiriler/değerlendirmeler yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Proje1%55
Ara Sınav1%35
Katılım/Tartışma1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması0
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması4
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması4
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak4
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek4
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek4
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek4
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek0
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek0