PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mimari Tasarımda Karar SüreciYTE 5263 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Karar verme yöntemleri hakkında genel bilgi edinir ve geleneksel ve çağdaş karar verme yöntemlerini tanır
2. Tasarımda akılcı yaklaşımlar hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur ve karar destek sistemlerinin ilkelerini tanımlayabilir
3. Tasarım problemlerini analiz edebilecek araçlara sahip olur ve alternatif tasarım şemalarını değerlendirebilir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, öğrencilerin mimari tasarım süreçlerinde analitik ve eleştirel düşünme becerilerini yapım teknolojileri bağlamında derinlemesine kavramalarını amaçlamaktadır. Mimarlık disiplininde hem araştırma hem de profesyonel uygulamalar açısından belirleyici rol oynayan alternatif tasarım senaryolarının üretimi ve bu senaryoların yapım teknikleri, malzeme sistemleri ve uygulanabilirlik kriterleri çerçevesinde çok boyutlu olarak değerlendirilmesi temel hedefler arasındadır. Böylelikle öğrenciler, çağdaş karar verme kuramlarını ve yöntemlerini yapı teknolojileriyle bütünleşik biçimde mimarlık pratiğine entegre edebilme yetkinliği kazanacaklardır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Dersin kapsamı, öğrenme hedefleri ve yapım teknolojileriyle ilişkilendirilen karar verme süreçlerine dair genel çerçevenin tanıtılması; temel kavramsal altyapının sunulması.
2Tasarımda Karar Verme Süreçlerine Kuramsal Yaklaşım: Mimari tasarım süreçlerinde karar mekanizmalarının kuramsal temellerinin, epistemolojik arka planının ve uygulamadaki karşılıklarının analitik olarak ele alınması.
3Tasarım ve Mühendislikte Karar Problemleri: Yapım teknolojileri ile ilişkili tasarım ve mühendislik problemlerinin karar kuramı çerçevesinde tanımlanması, sınıflandırılması ve çözüm modelleri üzerinden değerlendirilmesi.
4Karar Sürecinin Yapısı: Karar verme sürecinin aşamaları, yapım süreçlerini etkileyen parametrelerin bu sürece entegrasyonu ve mimari tasarımda karar dinamiklerinin modellenmesi.
5Tasarım Problemlerine Yöntemsel Yaklaşımlar: Tasarım kararlarının yapı teknolojileri bağlamında rasyonelleştirilmesine yönelik yöntem seçimi süreçlerinin teorik arka planı ve uygulama stratejileri.
6Alternatif Geliştirme, Hedef Tanımlama ve Ölçüt Oluşturma: Alternatif mimari çözümlerin yapım teknolojileri çerçevesinde geliştirilmesi, performans hedeflerinin belirlenmesi ve karar ölçütlerinin yapı üretim süreciyle uyumlu biçimde oluşturulması.
7Ölçüm Teknikleri ve Değerlendirme Süreçleri: Tasarım kararlarının nicel ve nitel değerlendirilmesinde kullanılan ölçüm yöntemleri ile bu yöntemlerin teknik ve ekonomik çıktılar üzerindeki etkilerinin irdelenmesi.
8Duyarlılık Analizi ve Karar Etkileşimi: Yapım teknolojileri değişkenleri bağlamında duyarlılık analizlerinin karar modellerine entegrasyonu ve sonuçların tasarım üzerinde oluşturduğu etkilerin çözümlenmesi.
9Hedefler, Ölçütler ve Ağırlıklandırma Üzerine Uygulamalar – Ara Sınav: Karar modellemesinde hedeflerin, ölçütlerin ve ağırlıkların belirlenmesine yönelik öğrenci uygulamalarının sunumu ve ara değerlendirme.
10Ölçüm Modellerinin Eleştirel İncelemesi: Kullanılan ölçüm tekniklerinin geçerlilik, güvenilirlik ve bağlam uyumluluğu açısından eleştirel olarak değerlendirilmesi.
11Ölçüm Yöntemlerine İlişkin Uygulama Sunumları: Öğrencilerin geliştirdiği ölçüm modellerinin tasarım ve yapım kararlarıyla ilişkili olarak sunumu ve geri bildirim oturumu.
12Alternatiflerin Karşılaştırılmasına Yönelik Eleştirel Yaklaşımlar: Tasarım alternatiflerinin karşılaştırılmasında kullanılan yöntemlerin kapsam, sınırlılık ve karar çıktılarına etkisi açısından eleştirel olarak analiz edilmesi.
13Alternatif Karşılaştırma Ödevlerinin Sunumu: Öğrenciler tarafından geliştirilen karşılaştırma modelleri ve değerlendirme raporlarının sunumu; karşılıklı geri bildirimlerin paylaşılması.
14Dönem Projesi ve Final Değerlendirmesi: Dönem boyunca yürütülen çalışmalara ilişkin kapsamlı geri bildirim oturumu; tasarım-karar-yapım bütünlüğü bağlamında dönem projelerinin bütünsel değerlendirilmesi
 
Kaynaklar:
Elker, C., Notes for the course “Architectural Design Decision Support System”, 2023
 
Diğer Kaynaklar:
Keen, P.G.W., Decision Support Systems: A Research Perspective;, Elsevier, Amsterdam, 2018, Keeney, R.L., Howard, R., Decisions with Multiple Objectives –Preferences and Value Tradeoffs, Cambridge University Press, 1993 Janssen, R., Multi-0bjective Decision Support for Environmental Management
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Kuramsal konulara ilişkin sunumlar, öğrenciler tarafından hazırlanacak yazılı ödevlerle desteklenecektir. Final ödevi, öğrencilerin dönem boyunca gerçekleştirdikleri araştırmaları kapsamlı bir şekilde içerecek ve akademik makale yazım tekniklerine uygun olarak hazırlanacaktır. Dersten elde edilecek deneyimin, öğrencilerin mesleki yaşamlarında karşılaşacakları karar verme süreçlerine yönelik çözüm önerileri geliştirmelerine katkı sağlaması beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Dönem Ödevi1%30
Ödev4%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması4
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması4
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması4
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak4
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek4
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak3
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek4
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek3
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek4
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek2
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek4
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek4
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek4