Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapım Sistemlerinin Tarihsel Evrimi | YTE 522 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yapım teknolojilerinin gelişimi hakkında bilgi sahibi olmak |
2. Farklı coğrafyalarda çeşitli kültürlerin yapım sistemleri üzerinden tanımlamasını yapabilmek, |
3. Çağdaş tasarım ve konstrüksiyon problemlerinin çözümü için kültürel karşılaştırmalar yapabilmek, yeni teknik çözümler üretebilmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Yapım Sistemlerinin Tarihsel Evrimi dersi öğrencilere yapı teknolojisinde strüktürel ve estetik kompozisyonların gelişimini tanıtmak üzere hazırlanmıştır. Dersin kapsamı kısaca insanlığın ilk çağlarından geçen yüzyıla jkadar olan süreçte uygulanmış olan temel yapım tekniklerini içermektedir. Ders sadece bir kronolojik dizin şeklinde değil, iyi bilinen yaşam ortamları ile yapılaşmış çevrenin ilişkisini de ele alır. Temel başlangıç noktası Anadolu yerleşimleri ile Avrupa, Orta Doğu ve Orta Asya’dan ilgili kültürlerin gelişimini de kapsar.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, literatür araştırma süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders içeriği ile ilgili bilgi verilmesi. Temel terminolojinin tanıtımı; “Yapılaşmış Çevre” ile “Kültür Varlıklarını”nın tanımlanması ve tarihi yapım sistemleri üzerine tartışma. |
2 | Dünyada ve Anadolu’da ilk yapım sistemleri. Kabileden yerleşikliğe ilk serüven. |
3 | Temel yapım sistemleri ve yapı teknolojileri üzerine kısa bir bakış; “bindirme”den “ağırlık taşıyıcı system”e ve “çerçeve kompozisyon”a evrilme. |
4 | Orta Doğu’da Tunç Çağı yerleşimlerinin yapım teknolojileri ve konstrüksiyon sistemleri; ”Kiklopen duvar”. |
5 | Ara Sınav |
6 | Taşıyıcı Sistem’de temel yapı malzemesi olarak taş: Ion Dönem’den Roma İmparatorluğu’na uzanan bir seyahat. |
7 | Roma kemeri, opus caementicium, opus reticulaneum |
8 | Orta Çağ: Doğu için Aydınlanma, Batı İçin Karanlık Dönem ; kerpiç teknolojisine karşı taş. Gotik yapım tekniklerinin nadir Anadolu örnekleri. Bizans’ın “Almasık / Alternating -Compound duvarı. |
9 | Anadolu geleneksel evine uzanan Uzak Doğu’nun ahşap iskelet sistemleri. Estetik yaratan Bağlayıcı ve Bitirici / Binding and Finishing malzemeler. |
10 | Batıda ve Doğu’da Rönesans’ın büyük yapıları. Tonozlar ve kubbeler. Geçiş / Transitiıon elemanları; estetik fakat işlev olarak bir zorunluluk.. |
11 | Çağ değiştiren malzeme beton ve onun yapım teknolojisindeki konstrüktif destekçisi “arme”. |
12 | Yeni teknoloji ile hızlı gelişme. Uzak Doğu’dan etkilenen yeni estetik; “Çiçeklere karşı demir ve cam”. |
13 | Modernizm”im minimalizmden kaotik “Postmodernizm”e yöneliş. Gündelik hayata hükmeden teknoloji. |
14 | Öğrenci Sunumları |
|
Kaynaklar: |
Kostof, S., A Concise History of Architecture, Oxford University Press, 1995.
Forsyth,M., Understanding Historic Building Conservation, Wiley, 2013
Prizeman, O., Sustainable Building Conservation, Wiley-Blackwell, 2013.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders temel olarak görsel malzeme ile desteklenen sözlü anlatım olarak kurgulanmıştır.
Haftada 3 saat ders ve 2 saat kişisel çalışma gerektirir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 3 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 3 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 4 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 3 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 3 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 3 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 4 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 3 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 4 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 3 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 3 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 3 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 4 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 3 |