PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yapı Fiziğinin Temel İlkeleriYTE 5213 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Isı transferi ve termodinamik kuralları açıklar
2. Yapı konstrüksiyonu çözümlerinde ısı, su ve nemin olumsuz etkilerine karşı detaylar tasarlar
3. Yapı konstrüksiyonu çözümlerinde gürültüye karşı detay tasarımı yapabilir
4. Doğal ve yapay aydınlatma açısından bina-çevre etkileşimine dayalı kavramları tasarıma aktarabilir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Fiziksel çevreye ilişkin ilkelerin kavranması, güneş, rüzgâr, su gibi alternatif enerji kaynaklarının değerlendirilmesi, ısı, su ve nemin olumsuz etkilerine karşı bina elemanlarının doğru tasarım çözümlerinin gerekliliğinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. İklimsel çevreyi oluşturan faktörlerin değerlendirilmesi, iklimsel çevre ile ilgili önlemler ve konuya ilişkin standartlar, yapı elemanlarında ısı akımı ve ısıya bağlı hareketler, yakıt ekonomisi yönünden tasarım sırasında göz önünde bulundurulacak kurallar, güneş kontrolü yöntemleri, yapıda su ve neme karşı alınması gereken önlemler, yalıtım sistemleri ve detayları ile güneş kontrolü yöntem ve araçları, doğal ve yapay aydınlatma ilkeleri, akustik çevreyle ilgili fiziksel büyüklükler, gürültüden korunma ve ses izolasyonu, akustik açıdan biçimlendirme, ses yutucular ve konu ile ilgili standartlar ve yönetmelikler, tasarım sırasında yangına karşı göz önünde bulundurulması gereken konular şeklindeki çalışmaları kapsar.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında fiziksel çevre denetime ilişkin temel bina fiziği konularının kavranması ve anlaşılmasında üretken yapay zeka olanaklarından yararlanılması mümkündür.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: ekoloji, enerji, çevre, fiziksel çevre ve insan gereksinimleri
2Yapı ve Çevre: genel tanımlar (güneş, dünya, hava şartları, iklim)
3İç ortam iklim koşulları ve ısıl konfor parametreleri
4Termodinamik ve ısı transfer mekanizması, yapı kabuğu - ısı transferi
5Isı yalıtım malzemeleri ve uygulamaları, TS825 Isı yalıtım standardı hesap metodolojisi, Isıl kapasite
6Hava sızıntıları ve nem denetimi
7İç ortam hava kalitesi ve mimari gereklilikler
8Doğal havalandırma ilkeleri
9Doğal ve yapay aydınlatma prensipleri
10Aydınlatma ile ilgili standartlar
11Aydınlatma hesaplama metodolojisi
12Mimari Akustik ve Gürültü Kontrolü
13Akustik ile ilgili standartlar
14Mimari Akustik - ışın izleme yöntemi
 
Kaynaklar:
S. Szokolay Introduction to Architectural Science Elsevier - Architectural Press 2004 0 7506 58495 N. Lehner Heating, Cooling, Lighting: Sustainable Design Methods for Architects John Wiley and Sons Inc. 2009 978- 0470048092 M. D. Egan Architectural Acoustics J. Ross publishing 2007 0-07- 019111-5 F. K. Smith, F. J. Bertolone Bringing Interiors to Light Whitney Library 1986 0-8230- 7080-8 IESNA Lighting Handbook IESNA Publications 2000 0-87995- 150-8 C. Gallo, M. Sala, A. M. M. Sayigh Architecture, Comfort and Energy Pergamon Press 1988 0-08-043004- X CIBSE CIBSE guide F, Energy Efficiency in Buildings CIBSE press 2004 1 903287 34 0
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 3 saat teorik ders yapılır. Teorik bilgi ders saatleri sırasında verilir. Bazı ödevlendirmeler de gereklidir. Ödevlerin içeriği her dönemin başında duyurulur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev3%60
Ara Sınav1%20
Final Sınavı1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması2
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması3
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması2
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek2
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak3
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek1
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak2
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek3
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek3
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek1
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek2
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek1
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek0