Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapı Fiziğinin Temel İlkeleri | YTE 521 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Isı transferi ve termodinamik kuralları açıklar |
2. Yapı konstrüksiyonu çözümlerinde ısı, su ve nemin olumsuz etkilerine karşı detaylar tasarlar |
3. Yapı konstrüksiyonu çözümlerinde gürültüye karşı detay tasarımı yapabilir |
4. Doğal ve yapay aydınlatma açısından bina-çevre etkileşimine dayalı kavramları tasarıma aktarabilir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Fiziksel çevreye ilişkin ilkelerin kavranması, güneş, rüzgâr, su gibi alternatif enerji kaynaklarının değerlendirilmesi, ısı, su ve nemin olumsuz etkilerine karşı bina elemanlarının doğru tasarım çözümlerinin gerekliliğinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. İklimsel çevreyi oluşturan faktörlerin değerlendirilmesi, iklimsel çevre ile ilgili önlemler ve konuya ilişkin standartlar, yapı elemanlarında ısı akımı ve ısıya bağlı hareketler, yakıt ekonomisi yönünden tasarım sırasında göz önünde bulundurulacak kurallar, güneş kontrolü yöntemleri, yapıda su ve neme karşı alınması gereken önlemler, yalıtım sistemleri ve detayları ile güneş kontrolü yöntem ve araçları, doğal ve yapay aydınlatma ilkeleri, akustik çevreyle ilgili fiziksel büyüklükler, gürültüden korunma ve ses izolasyonu, akustik açıdan biçimlendirme, ses yutucular ve konu ile ilgili standartlar ve yönetmelikler, tasarım sırasında yangına karşı göz önünde bulundurulması gereken konular şeklindeki çalışmaları kapsar. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında fiziksel çevre denetime ilişkin temel bina fiziği konularının kavranması ve anlaşılmasında üretken yapay zeka olanaklarından yararlanılması mümkündür. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: ekoloji, enerji, çevre, fiziksel çevre ve insan gereksinimleri |
2 | Yapı ve Çevre: genel tanımlar (güneş, dünya, hava şartları, iklim) |
3 | İç ortam iklim koşulları ve ısıl konfor parametreleri |
4 | Termodinamik ve ısı transfer mekanizması, yapı kabuğu - ısı transferi |
5 | Isı yalıtım malzemeleri ve uygulamaları, TS825 Isı yalıtım standardı hesap metodolojisi, Isıl kapasite |
6 | Hava sızıntıları ve nem denetimi |
7 | İç ortam hava kalitesi ve mimari gereklilikler |
8 | Doğal havalandırma ilkeleri |
9 | Doğal ve yapay aydınlatma prensipleri |
10 | Aydınlatma ile ilgili standartlar |
11 | Aydınlatma hesaplama metodolojisi |
12 | Mimari Akustik ve Gürültü Kontrolü |
13 | Akustik ile ilgili standartlar |
14 | Mimari Akustik - ışın izleme yöntemi |
|
Kaynaklar: |
S. Szokolay Introduction to Architectural Science
Elsevier -
Architectural
Press
2004 0 7506 58495
N. Lehner Heating, Cooling, Lighting: Sustainable
Design Methods for Architects
John Wiley and
Sons Inc. 2009 978-
0470048092
M. D. Egan Architectural Acoustics J. Ross publishing 2007 0-07-
019111-5
F. K. Smith, F. J.
Bertolone Bringing Interiors to Light Whitney Library 1986 0-8230-
7080-8
IESNA Lighting Handbook IESNA
Publications 2000 0-87995-
150-8
C. Gallo, M. Sala, A.
M. M. Sayigh Architecture, Comfort and Energy Pergamon Press 1988 0-08-043004-
X
CIBSE CIBSE guide F, Energy Efficiency in
Buildings CIBSE press 2004 1 903287
34 0 |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saat teorik ders yapılır. Teorik bilgi ders saatleri sırasında verilir. Bazı ödevlendirmeler de gereklidir. Ödevlerin içeriği her dönemin başında duyurulur. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 3 | %60 |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 2 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 3 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 2 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 2 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 3 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 1 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 2 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 3 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 3 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 1 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 2 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 1 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 0 |