Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bina performans Simülasyonu temel İlkeleri | YTE 520 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Binalarda performans değerlendirmesinin temel kavramlarını bilir |
2. Bina enerji performansı simülasyonuna yönelik yaygın yöntemleri açıklar |
3. Performans simülasyonlarına ilişkin pratik bilgileri bilir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, binalarda performans değerlendirmenin temel kavramlarını tanıtmaya, performans simülasyonlarına ilişkin pratik bilgiler sağlamaya ve basitleştirilmiş yöntemlerden karmaşık yöntemlere kadar bina enerji performansı simülasyonuna yönelik ortak yöntemleri açıklamaya yönelik çalışmaları kapsamaktadır. Öğrenciler konuları okumalar, tartışmalar ve simülasyon uygulamaları yoluyla inceleyeceklerdir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu ders kapsamında üretken yapay zeka, simülasyon tasarımını kolaylaştırır, veri üretimini destekler, analiz ve yorumlamayı hızlandırır, tasarım kararlarını daha erken ve veri destekli yönlendirir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş – Yüksek performanslı binalar |
2 | Temel ilkeler (Enerji politikaları, enerji ve çevre, iklim ve arazi, bina kabuğu, bina aktif sistemleri) |
3 | Binaların performans değerlendirmesi (giriş) |
4 | Performans değerlendirme sistemlerinin oluşturulması (standartlar, mevzuatlar, LEED, BREEAM, CASBEE) |
5 | Bina performansı simülasyonu (giriş) |
6 | Bina performansı simülasyonu (kavramsal araçlar) |
7 | Bina performans simülasyonu (kavramsal araçlar-uygulamalar) |
8 | Bina performans simülasyonu (kavramsal araçlar-uygulamalar) |
9 | Bina performansı simülasyonu (ayrıntılı tasarım araçları-basitleştirilmiş yöntem) |
10 | Bina enerji performansı simülasyonu (ayrıntılı tasarım araçları-basitleştirilmiş yöntem) |
11 | Bina performans simülasyonu (detaylı tasarım araçları-uygulama) |
12 | Bina enerji performansı simülasyonu (detaylı tasarım araçları-uygulama) |
13 | Bina performans simülasyonu (özel uygulamalar) |
14 | Sonuçlar / sunumlar |
|
Kaynaklar: |
Clarke, J., Energy Simulation in Building Design, Butterworth-Heinemann, Oxford, 2001.
Augenbroe G., Trends in Building Simulation, Bulding and Environment, v.37, pp.891-902, 2002.
Jan L.M. Hensen, Roberto Lamberts Building Performance Simulation
for Design and Operation Spon Press; 1 edition 2011
Shauna Mallory-Hill, Wolfgang F. E. Preiser, Christopher G. Watson
Enhancing Building Performance
Wiley-Blackwell 2012
Lechner, N., Heating, Cooling, Lighting: Design Methods for Architects, Wiley-interscience Publication, Canada,. 2014
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saat teorik ders yapılır. Teorik bilgi ders saatleri sırasında verilir. Bazı ödevler de gereklidir. Ödevlerin içeriği her dönemin başında duyurulur. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 3 | %60 |
Dönem Ödevi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 3 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 4 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 3 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 2 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 2 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 2 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 2 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 4 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 4 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 2 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 1 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 1 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 1 |