PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Bina performans Simülasyonu temel İlkeleriYTE 5203 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Binalarda performans değerlendirmesinin temel kavramlarını bilir
2. Bina enerji performansı simülasyonuna yönelik yaygın yöntemleri açıklar
3. Performans simülasyonlarına ilişkin pratik bilgileri bilir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Ders, binalarda performans değerlendirmenin temel kavramlarını tanıtmaya, performans simülasyonlarına ilişkin pratik bilgiler sağlamaya ve basitleştirilmiş yöntemlerden karmaşık yöntemlere kadar bina enerji performansı simülasyonuna yönelik ortak yöntemleri açıklamaya yönelik çalışmaları kapsamaktadır. Öğrenciler konuları okumalar, tartışmalar ve simülasyon uygulamaları yoluyla inceleyeceklerdir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu ders kapsamında üretken yapay zeka, simülasyon tasarımını kolaylaştırır, veri üretimini destekler, analiz ve yorumlamayı hızlandırır, tasarım kararlarını daha erken ve veri destekli yönlendirir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş – Yüksek performanslı binalar
2Temel ilkeler (Enerji politikaları, enerji ve çevre, iklim ve arazi, bina kabuğu, bina aktif sistemleri)
3Binaların performans değerlendirmesi (giriş)
4Performans değerlendirme sistemlerinin oluşturulması (standartlar, mevzuatlar, LEED, BREEAM, CASBEE)
5Bina performansı simülasyonu (giriş)
6Bina performansı simülasyonu (kavramsal araçlar)
7Bina performans simülasyonu (kavramsal araçlar-uygulamalar)
8Bina performans simülasyonu (kavramsal araçlar-uygulamalar)
9Bina performansı simülasyonu (ayrıntılı tasarım araçları-basitleştirilmiş yöntem)
10Bina enerji performansı simülasyonu (ayrıntılı tasarım araçları-basitleştirilmiş yöntem)
11Bina performans simülasyonu (detaylı tasarım araçları-uygulama)
12Bina enerji performansı simülasyonu (detaylı tasarım araçları-uygulama)
13Bina performans simülasyonu (özel uygulamalar)
14Sonuçlar / sunumlar
 
Kaynaklar:
Clarke, J., Energy Simulation in Building Design, Butterworth-Heinemann, Oxford, 2001. Augenbroe G., Trends in Building Simulation, Bulding and Environment, v.37, pp.891-902, 2002. Jan L.M. Hensen, Roberto Lamberts Building Performance Simulation for Design and Operation Spon Press; 1 edition 2011 Shauna Mallory-Hill, Wolfgang F. E. Preiser, Christopher G. Watson Enhancing Building Performance Wiley-Blackwell 2012 Lechner, N., Heating, Cooling, Lighting: Design Methods for Architects, Wiley-interscience Publication, Canada,. 2014
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 3 saat teorik ders yapılır. Teorik bilgi ders saatleri sırasında verilir. Bazı ödevler de gereklidir. Ödevlerin içeriği her dönemin başında duyurulur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev3%60
Dönem Ödevi1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması3
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması4
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması3
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek2
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak2
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek2
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak2
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek4
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek4
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek2
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek1
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek1
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek1