Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Enerji Etkin Bina Tasarım Parametreleri | YTE 514 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Binalarda enerji verimliliği temel kavramlarını bilir |
2. Binalarda enerji tüketen sistem bileşenlerini tanır |
3. Bina enerji tüketimine ilişkin temel hesaplamalarını yapar |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, binalarda enerji verimliliğine ilişkin temel kavramların tanıtılması, enerji verimli teknolojiler hakkında pratik bilgilerin verilmesi ve bina enerji analizi için yaygın yöntemlerin açıklanması ile ilgili çalışmaları kapsamaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında enerji verimliliğine ilişkin temel konularının kavranması ve anlaşılmasında üretken yapay zeka olanaklarından yararlanılması mümkündür. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş – Bina, Enerji, Çevre |
2 | Temel ilkeler (Enerji politikaları, enerji ve çevre, iklim ve arazi, bina kabuğu, bina aktif sistemleri) |
3 | Binalarda enerji verimli teknolojiler (giriş) |
4 | Binalarda enerji verimli teknolojiler (pasif ısıtma ve soğutma) - ödev -1 |
5 | Binalarda enerji verimli teknolojiler (HVAC sistemleri) |
6 | Binalarda enerji verimli teknolojiler (aktif güneş sistemleri ve fotovoltaikler) |
7 | Bina enerji analiz yöntemleri – ödev -2 |
8 | Enerji verimli bina standartları (giriş) |
9 | Enerji verimli bina standartları (Avrupa Birliği) |
10 | Enerji verimli bina standartları (Türk standartları ve yönetmelikleri) |
11 | Bina enerji performansı değerlendirme sistemleri (LEED, BREEAM, GB Tool, CASBEE) – ödev-3 |
12 | Vaka çalışmaları (konut) |
13 | Vaka çalışmaları (ticari) |
14 | Son çalışma-başlangıç toplantısı |
|
Kaynaklar: |
G. Çelebi, A. B. Gültekin, G. U. Harputlugil, A. Tereci, M. Bedir Yapı-Çevre İlişkileri Mimarlar Odası Sürekli Mesleki Gelişim Merkezi 2008 9944896454 |
|
Diğer Kaynaklar: |
S. Szokolay Introduction to Architectural Science Elsevier - Architectural Press 2004 0 7506 58495
W. Forster, D. Hawkes Energy Efficient Buildings: Architecture, Engineering, Environment W. W. Norton & Company 2002 0 393 7309 1
CIBSE CIBSE guide F, Energy Efficiency in Buildings CIBSE press 2004 1 903287 34 0
C. Schittich (ed.) Solar Architecture in Detail Detail 2003 3-7643-0747-1
J.R. Goulding, J. Owen Lewis, T. C. Steemers Energy in Architecture: the European Passive Solar Handbook Bath Press 1992 0 7134 69188
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saat teorik ders yapılır. Teorik bilgi ders saatleri sırasında verilir. Bazı ödevler de gereklidir. Ödevlerin içeriği her dönemin başında duyurulur. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 3 | %60 |
Dönem Ödevi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 1 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 4 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 2 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 2 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 1 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 2 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 1 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 1 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 3 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 1 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 1 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 1 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 2 |