PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Enerji Etkin Bina Tasarım ParametreleriYTE 5143 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Binalarda enerji verimliliği temel kavramlarını bilir
2. Binalarda enerji tüketen sistem bileşenlerini tanır
3. Bina enerji tüketimine ilişkin temel hesaplamalarını yapar
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Ders, binalarda enerji verimliliğine ilişkin temel kavramların tanıtılması, enerji verimli teknolojiler hakkında pratik bilgilerin verilmesi ve bina enerji analizi için yaygın yöntemlerin açıklanması ile ilgili çalışmaları kapsamaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında enerji verimliliğine ilişkin temel konularının kavranması ve anlaşılmasında üretken yapay zeka olanaklarından yararlanılması mümkündür.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş – Bina, Enerji, Çevre
2Temel ilkeler (Enerji politikaları, enerji ve çevre, iklim ve arazi, bina kabuğu, bina aktif sistemleri)
3Binalarda enerji verimli teknolojiler (giriş)
4Binalarda enerji verimli teknolojiler (pasif ısıtma ve soğutma) - ödev -1
5Binalarda enerji verimli teknolojiler (HVAC sistemleri)
6Binalarda enerji verimli teknolojiler (aktif güneş sistemleri ve fotovoltaikler)
7Bina enerji analiz yöntemleri – ödev -2
8Enerji verimli bina standartları (giriş)
9Enerji verimli bina standartları (Avrupa Birliği)
10Enerji verimli bina standartları (Türk standartları ve yönetmelikleri)
11Bina enerji performansı değerlendirme sistemleri (LEED, BREEAM, GB Tool, CASBEE) – ödev-3
12Vaka çalışmaları (konut)
13Vaka çalışmaları (ticari)
14Son çalışma-başlangıç toplantısı
 
Kaynaklar:
G. Çelebi, A. B. Gültekin, G. U. Harputlugil, A. Tereci, M. Bedir Yapı-Çevre İlişkileri Mimarlar Odası Sürekli Mesleki Gelişim Merkezi 2008 9944896454
 
Diğer Kaynaklar:
S. Szokolay Introduction to Architectural Science Elsevier - Architectural Press 2004 0 7506 58495 W. Forster, D. Hawkes Energy Efficient Buildings: Architecture, Engineering, Environment W. W. Norton & Company 2002 0 393 7309 1 CIBSE CIBSE guide F, Energy Efficiency in Buildings CIBSE press 2004 1 903287 34 0 C. Schittich (ed.) Solar Architecture in Detail Detail 2003 3-7643-0747-1 J.R. Goulding, J. Owen Lewis, T. C. Steemers Energy in Architecture: the European Passive Solar Handbook Bath Press 1992 0 7134 69188
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 3 saat teorik ders yapılır. Teorik bilgi ders saatleri sırasında verilir. Bazı ödevler de gereklidir. Ödevlerin içeriği her dönemin başında duyurulur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev3%60
Dönem Ödevi1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması1
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması4
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması2
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek2
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak1
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek2
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak1
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek1
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek3
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek1
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek1
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek1
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek2