Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapıların Çevresel Performansı | YTE 513 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yapıların mevcut çevresel etkilerini analiz edebilir ve enerji tüketimi, su kullanımı, atık üretimi ve karbon ayak izi gibi temel göstergeler üzerine değerlendirme raporları oluşturabilir. |
2. Enerji verimliliği artırmaya yönelik stratejiler geliştirebilir, enerji tasarrufu sağlayacak uygulamaları planlayıp uygulamaya koyabilir. |
3. Su yönetimi konusunda su tüketimini analiz edebilir, etkin su tasarrufu önlemlerini belirleyip uygulayabilir. |
4. Atık üretimini analiz edebilir, geri dönüşüm programları ve atık azaltma stratejileri oluşturabilir |
5. Çevre dostu malzemeleri tanıyabilir ve yapı projelerinde çevresel etkisi düşük malzemelerin seçimini yapabilir. |
6. Bir yapının yaşam döngüsü boyunca çevresel etkilerini analiz edebilir ve yaşam döngüsü değerlendirmesi (LCA) yöntemlerini uygulayabilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste, çevresel performansı artırmaya odaklanarak yapıdaki sürdürülebilirlik çabalarını sistemli bir şekilde yönlendirebilmeleri için öğrenciler eğitim alırlar.
Her hafta belirli bir hedefe odaklanarak aşamalı olarak ilerleyerek, binaların uzun vadeli sürdürülebilirlik başarısını yakalamaları için stratejiler araştırılarak tartışılır. Öğrencilerin aktif katılımı esastır.
Her hafta katılımcılara öğrenilen konuları pratiğe dökme fırsatı vermek adına örnek projeler, vaka çalışmaları ve grup çalışmaları eğitime dahil edilebilir.
Programın etkili olabilmesi için katılımcıların düzenli olarak katılım göstermeleri ve öğrendiklerini kendi projelerine uygulamaları önemlidir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapay zeka metotlarından yararlanarak binaların farklı okuma kriterlerini tartışabilirler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Çevresel Değerlendirme Yapının mevcut çevresel etkilerinin belirlenmesi. Enerji tüketimi, su kullanımı, atık üretimi ve karbon ayak izinin analizi. İlk değerlendirme raporunun oluşturulması. |
2 | Çevresel Değerlendirme Yapının mevcut çevresel etkilerinin belirlenmesi. Enerji tüketimi, su kullanımı, atık üretimi ve karbon ayak izinin analizi. İlk değerlendirme raporunun oluşturulması. |
3 | Enerji Verimliliği İyileştirmeleri Enerji tasarrufu sağlayacak önlemlerin belirlenmesi. LED aydınlatma sistemine geçiş, izolasyon iyileştirmeleri gibi adımların atılması. Enerji tasarrufu planının uygulanması. |
4 | Su Yönetimi Su tüketiminin analizi. Düşük akışlı armatürler, su geri dönüşüm sistemleri gibi su tasarrufu önlemlerinin uygulanması. |
5 | Atık Yönetimi Atık üretiminin analizi. Geri dönüşüm programının başlatılması, atık azaltma stratejilerinin belirlenmesi. |
6 | Yeşil Malzemeler ve İnşaat Çevre dostu malzemelerin kullanımı. Yapının çevresel etkilerini azaltacak malzemelerin seçimi. |
7 | Yeşil Malzemeler ve İnşaat Çevre dostu malzemelerin kullanımı. Yapının çevresel etkilerini azaltacak malzemelerin seçimi. |
8 | Yeşil bina sertifikasyonları |
9 | Yaşam döngüsü değerlendirmesi |
10 | Malzemelerin Çevresel ürün beyanları, çevresel etki göstergeleri, karbon ayakizi vb. kavramlar bağlamında malzeme okuma yöntemleri |
11 | Malzemelerin Çevresel ürün beyanları bağlamında değerlendirilmesi |
12 | Öğrenci sunumları |
13 | Öğrenci sunumları |
14 | Öğrenci sunumları |
|
Kaynaklar: |
* Meg Calkins, 2008, Materials for Sustainable Sites: A Complete Guide to the Evaluation, Selection, and Use of Sustainable Construction Materials, Wiley. ISBN: 0470134550,9780470134559,9780470418925
* Shaopeng Wu, Liantong Mo, Baoshan Huang, Benjamin F. Bowers, Sustainable Construction Materials, American Society of Civil Engineers, 2012,
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saat teorik ders yapılır. Teorik bilgi ders saatleri sırasında verilir. Bazı ödevler de gereklidir. Ödevlerin içeriği her dönemin başında duyurulur. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Sözlü Sunum | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 2 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 2 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 1 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 2 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 2 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 2 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 1 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 2 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 1 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 1 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 3 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 1 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 1 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 1 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 4 |