PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İşlevsel Beyin GörüntülemePSY 5293 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. fonksiyonel manyetik rezonans görüntülemenin temel prensiplerini betimlerler
2. anatomik ve fonksiyonel kontrastları tanımlarlar
3. fonksiyonel manyetik rezonans görüntülemenin uzamsal ve zamansal özelliklerini betimlerler
4. bir fMRG çalışması tasarlayabillirler
5. fMRG verilerini analiz edebilirler
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders MR kontrast ve puls dizilimlerini içeren fonksiyonel manyetik rezonans görüntülemenin (fMRG) temel prensiplerini kapsamaktadır. fMRG'deki sinyal ve gürültüyü vurgulayarak fMRG'nin uzamsal ve zamansal özelliklerine odaklanmaktadır. Önişlem, tek denek analizi ve grup analizlerini içeren görüntü işleme konularını da içermektedir. Öğrencilere bir FMRG deneyi tasarlamalarına ve fMRG verilerini istatistiksel olarak analiz edeceklerine imkan verilecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan kopyalanmış metinlere yer vermenize izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1fMRG'ye Giriş
2fMRG'ye Giriş
3MR Sinyalinin Temel Prensipleri
4MR Sinyalinin Temel Prsnsipleri
5MR Kontrast Mekanizmaları ve Puls Dizilimleri
6Nöral Aktiviteden Hemodinamik Aktiviteye
7fMRG'nin Uzamsal ve Zamansal Özellikleri
8fMRG'de Sinyal ve Gürültü
9Görüntü İşlemenin Temelleri
10fMRG Verilerini Önişleme
11Deneysel Tasarım
12Deneysel Tasarım
13İstatistiksel Analiz: Tek Denek Analizi
14İstatistiksel Analiz: Grup Analizi
 
Kaynaklar:
Huettel, Song and McCarthy. Functional Magnetic Resonance Imaging. Sinauer Associates, Inc. 2008
 
Diğer Kaynaklar:
Poldrack, Mumford and Nichols. Handbook of Functional MRI Data Analysis. Cambridge University Press. 2011
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Düz anlatım yöntemi kullanılmaktadır. Öğrencilere ayrıca AFNI gibi bir fMRG analiz programı üzerinde pratik kazanmaları sağlanmaktadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Proje1%20
Ödev2%20
Final Sınavı1%35
Ara Sınav1%25
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek.2
2Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak.0
3Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek.4
4Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek.2
5Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek4
6Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek.3
7Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek.3
8Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek.2
9Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak.1
10İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak.0
11Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak.0
12Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak.2
13Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek.3
14Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak4
15Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak.4