Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Liderlikte İleri Seviye Konular | PSY 515 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler liderlik ve endüstriyel ve örgütsel psikoloji hakkındaki temel teorik yaklaşımları tanımlayıp değerlendirebildiği kadar karşılaştırabilir ve kıyaslayabilir bir hale de gelecektir |
2. Öğrenciler farklı liderlik stilleri ve bu stillerin organizasyonlardaki etkililiği üzerine temel teorik ve uygulama perspektifleri bağlamında derin bir bilgi birikimine sahip olacaklardır |
3. Öğrenciler psikolojideki farklı yönelimleri tanımlayacak ve bilgi birikimlerini iş bağlamında ve sosyal, kültürel ve örgütsel konular ve problemler bağlamında uygulamayı öğreneceklerdir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders kapsamında, başta örgütsel psikoloji veya örgütsel davranış ile siyaset psikolojisi ve sosyal psikoloji alanlarında uzmanlaşmak isteyenler olmak üzere bütün yüksek lisans öğrencilerine liderlik konusundaki bilimsel yaklaşımlar, bu alandaki temel kuramlar, temel liderlik ekolleri ile kuramların uygulamaya yönelik çıkarımları ve yansımaları hakkında detaylı bilgi birikimi sağlanması amaçlanmıştır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Üretken yapay zekanın kullanımı yasaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş, Liderlik: Geçmiş, Şimdi ve Gelecek |
2 | Özellik, Beceriler ve Olumsallık Yaklaşımları |
3 | Liderlik Araştırma Metodları Konusundaki İlerlemeler |
4 | Atanmış Makaleler |
5 | Evrimsel, Biyolojik ve Sosyal Nörobilimsel Perspektifler |
6 | Durumsal Yaklaşım |
7 | Transformasyonal ve Karizmatik Liderlik Konusundaki Teoriler |
8 | Paternalistik Liderlik Konusundaki Teoriler |
9 | Sosyal Kimlik Teorileri ve Liderlik |
10 | Atanmış Makaleler |
11 | Kültürlerarası Liderlik ve Çeşitlilik |
12 | Liderlik ve Toplumsal Cinsiyet |
13 | Takım Liderliği ve Stratejik Liderlik |
14 | Atanmış Makaleler |
|
Kaynaklar: |
Northhouse, P. G.: Leadership: Theory and Practice
Yukl, G.: Leadership in Organizations
Day, D. V. & Antonakis, J. (Ed.s): The Nature of Leadership
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Derslere düzenli katılım ve ders öncesinde verilen materyali okumanız şiddetle tavsiye edilir çünkü ikisi de dersten en iyi şekilde yararlanmanıza ciddi şekilde yardımcı olacaktır. Lütfen soru sormaktan, yorum yapmaktan ve geri bildirimde bulunmaktan çekinmeyin. Ayrıca derste kullanılan değerlendirme araçlarından biri katılım olduğundan (toplamda %18) sınıf tartışmalarına katılmanız gerekir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Sözlü Sunum | 5 | %45 |
Sınıf Katılımı | 14 | %18 |
Dönem Ödevi (Araştırma) | 1 | %30 |
Dönem Ödevi (Sunumu) | 1 | %7 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek. | 4 |
2 | Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak. | 3 |
3 | Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek. | 4 |
4 | Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek. | 4 |
5 | Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek | 3 |
6 | Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek. | 4 |
7 | Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek. | 2 |
8 | Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek. | 4 |
9 | Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak. | 3 |
10 | İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak. | 4 |
11 | Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak. | 2 |
12 | Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak. | 4 |
13 | Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek. | 4 |
14 | Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak | 2 |
15 | Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak. | 3 |