PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Tutum Ölçme ve Ölçek GeliştirmePSY 5143 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Tutum ölçümü ve ölçek geliştirmenin temel kuramsal temelleri hakkında kavramsal bilgi edinme
2. Madde Oluşturma ve yeni geliştirilen ölçeğin psikometrik özelliklerinin değerlendirilmesi gibi ölçek geliştirmede ve tutum ölçümünde pratik konular hakkında teorik bilgi edinme
3. Ölçek geliştirmede, ölçeğin psikometrik özelliklerinin değerlendirilmesine ve ölçeğin geliştirilmesine yönelik, deneyim ve beceri kazanma
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders tutum ölçme ve ölçek geliştirmenin temel teorik ve uygulamaya yönelik unsurlarını tanıtmaktadır. Ders kapsamında ölçek maddesi geliştirme ve yeni geliştirilen bir ölçeğin psikometrik özelliklerinin değerlendirilmesiyle ilgili teorik bilgi sunulmasına ek olarak öğrencilerin yürütecekleri dönem ödevi ile bu konuda uygulama yapma ve deneyim kazanması sağlanmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin Tanıtımı
2Tanımlar ve tutum teorileri
3Tutum ölçümü
4Ölçüm Teorisi Prensipleri
5Ölçek geliştirmek için sistem oluşturulması
6Madde yazma kuralları
7Tepki Biçimlendirme
8Ara sınav
9Ölçek güvenirliği kavramı ve analizi
10Ölçek geçerliği kavramı ve analizi
11Ölçek geliştirme sürecini belgelemek
12Örtülü tutum ölçümü
13Test geliştirmede yeni yaklaşımlar: Madde tepkisi Teorisi
14Proje Sunumları
 
Kaynaklar:
Johnson, R. L., & Grant, B. M. (2016). Survey Scales: A Guide to Development, Analysis and Reporting. The Guilford Press.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Sınıf Ortamında Ders İşleme ve Tartışma
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev5%25
Ara Sınav1%25
Proje1%25
Final Sınavı1%25
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek.4
2Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak.1
3Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek.0
4Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek.4
5Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek4
6Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek.4
7Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek.3
8Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek.4
9Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak.3
10İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak.1
11Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak.1
12Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak.4
13Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek.3
14Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak3
15Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak.2