Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tutum Ölçme ve Ölçek Geliştirme | PSY 514 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Tutum ölçümü ve ölçek geliştirmenin temel kuramsal temelleri hakkında kavramsal bilgi edinme |
2. Madde Oluşturma ve yeni geliştirilen ölçeğin psikometrik özelliklerinin değerlendirilmesi gibi ölçek geliştirmede ve tutum ölçümünde pratik konular hakkında teorik bilgi edinme |
3. Ölçek geliştirmede, ölçeğin psikometrik özelliklerinin değerlendirilmesine ve ölçeğin geliştirilmesine yönelik, deneyim ve beceri kazanma |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders tutum ölçme ve ölçek geliştirmenin temel teorik ve uygulamaya yönelik unsurlarını tanıtmaktadır. Ders kapsamında ölçek maddesi geliştirme ve yeni geliştirilen bir ölçeğin psikometrik özelliklerinin değerlendirilmesiyle ilgili teorik bilgi sunulmasına ek olarak öğrencilerin yürütecekleri dönem ödevi ile bu konuda uygulama yapma ve deneyim kazanması sağlanmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin Tanıtımı |
2 | Tanımlar ve tutum teorileri |
3 | Tutum ölçümü |
4 | Ölçüm Teorisi Prensipleri |
5 | Ölçek geliştirmek için sistem oluşturulması |
6 | Madde yazma kuralları |
7 | Tepki Biçimlendirme |
8 | Ara sınav |
9 | Ölçek güvenirliği kavramı ve analizi |
10 | Ölçek geçerliği kavramı ve analizi |
11 | Ölçek geliştirme sürecini belgelemek |
12 | Örtülü tutum ölçümü |
13 | Test geliştirmede yeni yaklaşımlar: Madde tepkisi Teorisi |
14 | Proje Sunumları |
|
Kaynaklar: |
Johnson, R. L., & Grant, B. M. (2016). Survey Scales: A Guide to Development, Analysis and Reporting. The Guilford Press. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Sınıf Ortamında Ders İşleme ve Tartışma |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %25 |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Proje | 1 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %25 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek. | 4 |
2 | Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak. | 1 |
3 | Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek. | 0 |
4 | Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek. | 4 |
5 | Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek | 4 |
6 | Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek. | 4 |
7 | Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek. | 3 |
8 | Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek. | 4 |
9 | Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak. | 3 |
10 | İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak. | 1 |
11 | Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak. | 1 |
12 | Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak. | 4 |
13 | Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek. | 3 |
14 | Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak | 3 |
15 | Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak. | 2 |