PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Fark DenklemleriMATH 5193 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler çeşitli fark denklemi tiplerini çözebilecekler
2. Öğrenciler değişik disiplinlerden modelleme problemlerinde yardımcı olacak fark denklemi terminolojisini kullanacaklar
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Fark kalkülüsü, birinci mertebeden denklemler, lineer denklemler, sabit katsayılı denklemler, değişken katsayılı denklemler, belirsiz katsayılar metodu, parametrelerin varyasyonu metodu, Z-dönüşümü, lineer sistemler, kararlılık teorisi
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş ve motivasyon
2Fark ve kaydırma operatörleri
3Toplama
4Üreteç fonksiyon
5Birinci mertebeden denklemler; Lineer denklemler
6Sabit katsayılı denklemler
7Değişken katsayılı denklemler
8Lineer olmayan denklemler
9Z dönüşümü
10Z dönüşümünün uygulamaları
11Konvolüsyon
12Lineer sistemler
13Kararlılık
14Kararlılık, tekrar
 
Kaynaklar:
Difference Equations, W. G. Kelley, A. C. Peterson, Academic Press, 1991, ISBN: 0-12-403325-3
 
Diğer Kaynaklar:
Introduction to Difference Equations, S. N. Elaydi, Springer, 1999, ISBN: 0-387-98830-0
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 3 saat sınıf dersi, öğrencilerin derse katılımı zorunludur. Öğrencilerin final sınavına girebilmek için toplam derslerin en az %50'sine devam etmeleri beklenir. Aksi halde öğrenciler NA notu ile kalacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev5%30
Ara Sınav2%40
Final Sınavı1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematikte yeterli bilgi; Saf ve uygulamalı matematik problemlerini çözmek için bu alanlarda uygulamalı ve teorik bilgileri kullanma becerisi4
2Soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmek için modern hesaplama araçlarını kullanma becerisi.3
3Matematikte kuramsal ve tarihsel arka planda yeterli bilgi birikimi.1
4Bireysel ve ekip olarak etkin bir şekilde çalışabilme, karmaşık disiplinler arası ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takımlarda etkili bir şekilde çalışabilme becerisi.3
5Hem sözlü hem de yazılı olarak teknik konularda İngilizce etkin bir şekilde iletişim kurabilme.3
6Bilimsel, mühendislik ve finansal problemleri çözmek için yeni deney ve algoritma kullanma, geliştirme ve uygulama becerisi.3
7Matematiksel bir problemi hem analitik hem de sayısal yöntemler kullanarak analiz edebilme becerisi; Daha derin bir kavrayış kazanmak için teorik ve simülasyon yöntemlerini kullanır ve karşılaştırır.2
8Bir projeyle ilgili bulguların, sonuçların ve yorumların saf ve uygulamalı matematik alanında raporlanması, teknik rapor yazma, etkin sunum hazırlama ve yürütme becerisi.2
9Hayat boyu öğrenme ihtiyacının tanınması; Bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli kendini geliştirmeyi sağlama becerisi3
10Mesleki ve etik sorumluluk konularında farkındalık ve yasal sonuçları.4
11Verilen bir problem üzerine literatür taraması yapabilme, buna uygun teknik rapor yazabilme ve sonuçları sunabilme.4
12Disiplinlerarası projelerde ulusal veya uluslararası araştırma gruplarında verimli çalışabilme becerisi. Çıktıları tanınmış dergilerde ulusal ve uluslararası düzeyde yayınlayabilme.4