Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Fark Denklemleri | MATH 519 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler çeşitli fark denklemi tiplerini çözebilecekler |
2. Öğrenciler değişik disiplinlerden modelleme problemlerinde yardımcı olacak fark denklemi terminolojisini kullanacaklar |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Fark kalkülüsü, birinci mertebeden denklemler, lineer denklemler, sabit katsayılı denklemler, değişken katsayılı denklemler, belirsiz katsayılar metodu, parametrelerin varyasyonu metodu, Z-dönüşümü, lineer sistemler, kararlılık teorisi |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş ve motivasyon |
2 | Fark ve kaydırma operatörleri |
3 | Toplama |
4 | Üreteç fonksiyon |
5 | Birinci mertebeden denklemler; Lineer denklemler |
6 | Sabit katsayılı denklemler |
7 | Değişken katsayılı denklemler |
8 | Lineer olmayan denklemler |
9 | Z dönüşümü |
10 | Z dönüşümünün uygulamaları |
11 | Konvolüsyon |
12 | Lineer sistemler |
13 | Kararlılık |
14 | Kararlılık, tekrar |
|
Kaynaklar: |
Difference Equations, W. G. Kelley, A. C. Peterson, Academic Press, 1991, ISBN: 0-12-403325-3 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Introduction to Difference Equations, S. N. Elaydi, Springer, 1999, ISBN: 0-387-98830-0 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftalık 3 saat sınıf dersi, öğrencilerin derse katılımı zorunludur. Öğrencilerin final sınavına girebilmek için toplam derslerin en az %50'sine devam etmeleri beklenir. Aksi halde öğrenciler NA notu ile kalacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %30 |
Ara Sınav | 2 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematikte yeterli bilgi; Saf ve uygulamalı matematik problemlerini çözmek için bu alanlarda uygulamalı ve teorik bilgileri kullanma becerisi | 4 |
2 | Soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmek için modern hesaplama araçlarını kullanma becerisi. | 3 |
3 | Matematikte kuramsal ve tarihsel arka planda yeterli bilgi birikimi. | 1 |
4 | Bireysel ve ekip olarak etkin bir şekilde çalışabilme, karmaşık disiplinler arası ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takımlarda etkili bir şekilde çalışabilme becerisi. | 3 |
5 | Hem sözlü hem de yazılı olarak teknik konularda İngilizce etkin bir şekilde iletişim kurabilme. | 3 |
6 | Bilimsel, mühendislik ve finansal problemleri çözmek için yeni deney ve algoritma kullanma, geliştirme ve uygulama becerisi. | 3 |
7 | Matematiksel bir problemi hem analitik hem de sayısal yöntemler kullanarak analiz edebilme becerisi; Daha derin bir kavrayış kazanmak için teorik ve simülasyon yöntemlerini kullanır ve karşılaştırır. | 2 |
8 | Bir projeyle ilgili bulguların, sonuçların ve yorumların saf ve uygulamalı matematik alanında raporlanması, teknik rapor yazma, etkin sunum hazırlama ve yürütme becerisi. | 2 |
9 | Hayat boyu öğrenme ihtiyacının tanınması; Bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli kendini geliştirmeyi sağlama becerisi | 3 |
10 | Mesleki ve etik sorumluluk konularında farkındalık ve yasal sonuçları. | 4 |
11 | Verilen bir problem üzerine literatür taraması yapabilme, buna uygun teknik rapor yazabilme ve sonuçları sunabilme. | 4 |
12 | Disiplinlerarası projelerde ulusal veya uluslararası araştırma gruplarında verimli çalışabilme becerisi. Çıktıları tanınmış dergilerde ulusal ve uluslararası düzeyde yayınlayabilme. | 4 |