Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Türkiye Mimarlık Tarihinde Barınma ve Konut | ARCH 626 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Konut, barınma ve ev kavramlarını mimari tarih tartışmaları içinde konumlandırabilecek, |
2. Türkiye’deki konut tarih yazımının özelliklerini ve sınırlılıklarını anlayabilecek, |
3. 'Türk Evi' veya 'Osmanlı Evi' kavramlarını eleştirel olarak değerlendirebilecek, |
4. Konut tarihi üzerine yeni yaklaşımlar geliştirebilecek, |
5. Akademik metinleri yorumlayıp eleştirel analiz yapabilecek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders kapsamında Türkiye’de yerleşmiş olan mimarlık tarihi yazımı içinde konut ve barınma kavramlarının hangi bakış açısı ve kavramsal bütünlük içinde ele alındığının incelenmesi ve buna karşın yeni bir tarih yazımının mümkün olup olamayacağının sorgulanması hedeflenmiştir. Anadolu'nun çok katmanlı yapısı içinde tartışmanın 'Türk Evi' üzerinden götürülmesine alternatif yaklaşımlar ele alınacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler literatür taraması ve kaynak analizlerinde destekleyici olarak yapay zeka araçlarını kullanabilirler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse giriş, ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, ödev konularının belirlenmesi |
2 | Kavramsal Tartışma: Kim Yorumluyor? Nasıl Yorumluyor? |
3 | Kavramsal Tartışma: Konut ve Barınma Kavramları |
4 | Kavramsal Tartışma: Ev, Evsellik Kavramları |
5 | Kavramsal Tartışma: Mahremiyet, Cinsiyet, Cinsellik ve Mekan |
6 | Tartışma ve Öğrenci Sunumları, Rapor Teslimi |
7 | Anadolu’da Konut Mimarisinin Değerlendirilmesi |
8 | Osmanlı Evi ve Türk Evi Kavramları |
9 | Türk Evi tanımı üzerine tartışmalar |
10 | 19.yy, Barınma kültüründe dönüşümler |
11 | Erken Cumhuriyet Dönemi Konut ve Konut Tarihi Yazımı |
12 | Erken Cumhuriyet Dönemi Konut Tartışmaları |
13 | Tartışma |
14 | Öğrenci Sunumları, Final Raporu Teslimi |
|
Kaynaklar: |
Arel, A. Osmanlı Konut Gelenegˆinde Tarihsel Sorunlar I·zmir: Ege Üniversitesi G.S.F. Yayınları, 1982
Bektaş. C. Türk Evi İst: Yapı Kredi Yay 1996
Cansever, T. Türk Evi'nin Mimarisi
Eldem, S. H. Türk Evi Plan Tipler İst: iTÜ Mim. Fak. Yay. 1954
Tanyeli, U. “Mahremiyet ve Konforun Tarihi: Türkiye’de Oda (15.- 20. Yüzyıllar)“ Sanat Dünyamız 100: 291-301 İst. 2001
Arel, A. Osmanlı Konut Gelenegˆinde Tarihsel Sorunlar I·zmir: Ege Üniversitesi G.S.F. Yayınları, 1982
Bektaş. C. Türk Evi İst: Yapı Kredi Yay 1996
Cansever, T. Türk Evi'nin Mimarisi
Eldem, S. H. Türk Evi Plan Tipler İst: iTÜ Mim. Fak. Yay. 1954
Tanyeli, U. “Mahremiyet ve Konforun Tarihi: Türkiye’de Oda (15.- 20. Yüzyıllar)“ Sanat Dünyamız 100: 291-301 İst. 2001
Arel, A. Osmanlı Konut Gelenegˆinde Tarihsel Sorunlar I·zmir: Ege Üniversitesi G.S.F. Yayınları, 1982
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders her hafta 3 saat süren teorik bir ders olarak organize edilmiştir. Haftalık verilen metinlerin tartışılması ile ilerleyecek olan ders, öğrenciler ile karşılıklı tartışma ve dialog üzerinden kurgulanan bir derstir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 10 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %70 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 0 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 3 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 4 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 4 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 0 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 0 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 0 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 0 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 3 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 0 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 0 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 0 |