PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Türkiye Mimarlık Tarihinde Barınma ve KonutARCH 6263 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Konut, barınma ve ev kavramlarını mimari tarih tartışmaları içinde konumlandırabilecek,
2. Türkiye’deki konut tarih yazımının özelliklerini ve sınırlılıklarını anlayabilecek,
3. 'Türk Evi' veya 'Osmanlı Evi' kavramlarını eleştirel olarak değerlendirebilecek,
4. Konut tarihi üzerine yeni yaklaşımlar geliştirebilecek,
5. Akademik metinleri yorumlayıp eleştirel analiz yapabilecek.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders kapsamında Türkiye’de yerleşmiş olan mimarlık tarihi yazımı içinde konut ve barınma kavramlarının hangi bakış açısı ve kavramsal bütünlük içinde ele alındığının incelenmesi ve buna karşın yeni bir tarih yazımının mümkün olup olamayacağının sorgulanması hedeflenmiştir. Anadolu'nun çok katmanlı yapısı içinde tartışmanın 'Türk Evi' üzerinden götürülmesine alternatif yaklaşımlar ele alınacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler literatür taraması ve kaynak analizlerinde destekleyici olarak yapay zeka araçlarını kullanabilirler.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse giriş, ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, ödev konularının belirlenmesi
2Kavramsal Tartışma: Kim Yorumluyor? Nasıl Yorumluyor?
3Kavramsal Tartışma: Konut ve Barınma Kavramları
4Kavramsal Tartışma: Ev, Evsellik Kavramları
5Kavramsal Tartışma: Mahremiyet, Cinsiyet, Cinsellik ve Mekan
6Tartışma ve Öğrenci Sunumları, Rapor Teslimi
7Anadolu’da Konut Mimarisinin Değerlendirilmesi
8Osmanlı Evi ve Türk Evi Kavramları
9Türk Evi tanımı üzerine tartışmalar
1019.yy, Barınma kültüründe dönüşümler
11Erken Cumhuriyet Dönemi Konut ve Konut Tarihi Yazımı
12Erken Cumhuriyet Dönemi Konut Tartışmaları
13Tartışma
14Öğrenci Sunumları, Final Raporu Teslimi
 
Kaynaklar:
Arel, A. Osmanlı Konut Gelenegˆinde Tarihsel Sorunlar I·zmir: Ege Üniversitesi G.S.F. Yayınları, 1982 Bektaş. C. Türk Evi İst: Yapı Kredi Yay 1996 Cansever, T. Türk Evi'nin Mimarisi Eldem, S. H. Türk Evi Plan Tipler İst: iTÜ Mim. Fak. Yay. 1954 Tanyeli, U. “Mahremiyet ve Konforun Tarihi: Türkiye’de Oda (15.- 20. Yüzyıllar)“ Sanat Dünyamız 100: 291-301 İst. 2001 Arel, A. Osmanlı Konut Gelenegˆinde Tarihsel Sorunlar I·zmir: Ege Üniversitesi G.S.F. Yayınları, 1982 Bektaş. C. Türk Evi İst: Yapı Kredi Yay 1996 Cansever, T. Türk Evi'nin Mimarisi Eldem, S. H. Türk Evi Plan Tipler İst: iTÜ Mim. Fak. Yay. 1954 Tanyeli, U. “Mahremiyet ve Konforun Tarihi: Türkiye’de Oda (15.- 20. Yüzyıllar)“ Sanat Dünyamız 100: 291-301 İst. 2001 Arel, A. Osmanlı Konut Gelenegˆinde Tarihsel Sorunlar I·zmir: Ege Üniversitesi G.S.F. Yayınları, 1982
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders her hafta 3 saat süren teorik bir ders olarak organize edilmiştir. Haftalık verilen metinlerin tartışılması ile ilerleyecek olan ders, öğrenciler ile karşılıklı tartışma ve dialog üzerinden kurgulanan bir derstir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev10%30
Final Sınavı1%70
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması0
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması3
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması4
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak4
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek0
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek0
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek3
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek0
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek 0