Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çevre Planlaması | KENT 564 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Çevre koruma planlamasının teorisi ve tarihi |
2. Tüm koruma alanlarında planlama, özellikle çevre koruma (Milli Parklar, Tabiat Parkları, Doğal Sit Alanları, doğal, tarihi ve arkeolojik alanlarda koruma planlaması. |
3. Çevre Planları kapsamında Çevre Hukuku ile ilgili konular |
4. Çevre yasalarının temel ilkeleri, kapsamı ve amacı hakkında bilgi |
5. Büyükşehir ve illerdeki su, hava, toprak kirliliği ve bunları çözmenin planlama metodolojisi, |
6. Doğal/tarihi/kültürel ve arkeolojik alanların korunması, iyi ve kötü örneklerden ders çıkarma |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin amacı, **“Çevre Planlaması”**nın yasal çerçevesini üst ölçekten alt ölçeğe kadar incelemek ve bu çerçeveye odaklanmaktır. Anayasadan başlanarak, Çevre Kanunu (2872), Milli Parklar Kanunu (2873), Orman Kanunu (6831), Kıyı Kanunu (3621), Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu (2863) ve ilgili yönetmeliklerle ilgili ulusal ve uluslararası örnekler üzerinden teknik, hukuki ve kurumsal bilgiler verilmesi amaçlanmaktadır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin tanıtımı, Doğal Çevre Planlaması ile ilgili yasalar, Tarihi ve arkeolojik planlama ile ilgili yasalar. |
2 | Tarihi Ve Doğal Çevre Koruma Planlaması, Vaka: Eski Ankara (Ulus-Kale) |
3 | Tarihi, Arkeolojik Ve Doğal Çevre Koruma Planlaması, Vaka: Pergamon (Bergama) |
4 | Tarihi, Arkeolojik Ve Doğal Çevre Koruma Planlaması, Vaka: Konya Tarihi Kent Merkezi |
5 | Tarihi, Arkeolojik Ve Doğal Çevre Koruma Planlaması, Vaka: Antalya Metropoliten Alanı Çevre Ana Planı (1/100 000-1/25 000) |
6 | Ara Sınav |
7 | Doğal Ve Arkeolojik Alan Koruma Planlaması, Vakalar: Antalya Perge Antik Kenti – Kaş (Antiphellos Antik Kenti) Ödev Sunumu Ve Tartışma (1) |
8 | Milli Parklar Uzun Vadeli Kalkınma Planlaması Vakaları: Munzur Milli Parkı, Tunceli – Kızılcahamam Soğuksu Tabiat Parkı Ödev Sunumu Ve Tartışma (2) |
9 | Yerel Parklar Koruma Planlaması Vaka: Bolu, Abant Tabiat Parkı / Antalya Güver Kanyonu Tabiat Parkı Ödev Sunumu ve Tartışma (3) |
10 | Çevre Düzenleme Ana Planları Örneği: Bolu – Düzce İl Ana Planları (1/100 000) Ödev Sunumu ve Tartışma (4) |
11 | Çevre Düzenleme Ana Planları Örneği: Zonguldak-Bartin-Karabük İl Ana Planları (1/100 000) Ödev Sunumu ve Tartışma (5) |
12 | Özel Çevre Koruma Alanı Planlama Örneği: Likya'nın Başkenti Patara. Ödev Sunumu ve Tartışma (6) |
13 | Ajloun, Ain Janna ve Anjara İçin Kontrollü Kentsel Büyüme ve Turizm Gelişimi Çalışması Ödev Sunumu ve Tartışma (7) |
14 | Final Sınavı |
|
Kaynaklar: |
Ruşen Keleş, Can Hamamcı, Aykut Çoban, ÇEVRE POLİTİKASI İmge Kitapevi 2015
978975533439
Mehmet Tunçer Tarihi Çevre Yokolurken ALTER YAY. 2015 6054922239
Zeynep Ahunbay Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon YEM YAYINLARI- 2017 6054793655
Nükhet Turgut ÇEVRE HUKUKU Savaş Yayınları 2001 9789758752713
|
|
Diğer Kaynaklar: |
-Mehmet Tunçer DÜNDEN BUGÜNE KÜLTÜREL MİRAS VE KORUMA Gazi Kitapevi 2017 9786053445227
Remzi Özmen ÇEVRE KANUNU VE İLGİLİ MEVZUAT Seçkin Yayınevi, 2007
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, literatür taraması, örnek projeler bazında çevre koruma ve planlamasının anlatılması. Dönem ödevleri ile belirli önemli çevresel sorunların araştırılması ve değerlendirilmesi.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %30 |
Aktiviteler | 1 | %30 |
Sınıf Katılımı | 14 | %10 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 3 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 4 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 4 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 2 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 2 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 4 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 4 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 3 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 4 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 0 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 4 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 3 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 4 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 3 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 4 |