Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Psikolojik Değerlendirme | PSY 310 | | | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Klinik değerlendirmede psikolojik testlerin kullanımını açıklayabileceklerdir |
2. Her bir subjektif ve projektif testin nasıl uygulandığını ve puanlandığını açıklayabileceklerdir |
3. Testlerin yorumlanması ve raporlanması konusunda beceri kazanacaklardır |
4. Teslerin psikometrik özelliklerini, konuyla ilişkili makaleleri okuyarak öğrenmiş olacaklardır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Dersin amacı yaygın şekilde klinik uygulamalarda kullanılan özbildirim ölçekleri ve projektif testlerin uygulama, puanlama, yorumlama, raporlamasına ilişkin becerinin öğrencilere kazandırılmasıdır. Ders, yetişkinlerde kişiliği ve psikopatolojileri değerlendiren testlere ilişkin teorik ve pratik bilgi sağlamaktadır. Ek olarak ders kapsamında ölçeklerin psikometrik özelliklerinin anlatıldığı makaleler tartışılacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan metin kopyalanmasına izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse giriş ve müfredatın gözden geçirilmesi |
2 | Psikolojik Değerlendirmenin Bağlamı |
3 | Psikolojik Değerlendirmenin Aşamaları |
4 | Tematik Algı Testinin (TAT) tarihçesi ve gelişimi |
5 | TAT'ın Uygulanması, Yorumlanması ve Prosedürleri |
6 | Beier Cümle Tamamlama Testinin Uygulanması, Yorumlanması ve Prosedürleri |
7 | Ara Sınav |
8 | Duygudurum Bozukluklarının Değerlendirilmesi (grup sunumları) Beck Depresyon Envanteri, Hamilton Depresyon Envanteri, Young Mani Ölçeği |
9 | Anksiyete Bozuklukları ve Obsesif Kompulsif Bozukluğun Değerlendirilmesi (grup sunumları) Beck Anksiyete Envanteri, STAI, Yale Brown Obsesif Kompulsif Ölçeği |
10 | Travma Sonrası Stres Bozukluğunun Değerlendirilmesi (grup sunumları) Dissosiyatif Yaşantılar Ölçeği / Travmatik Yaşantılar Kontrol Listesi/ |
11 | Diğer ölçekler / Etik konularla ilgili makale (grup sunumları) Savunma Stili Anketi, SCL-90, Pittsburg Uyku Kalitesi Endeksi |
12 | Nöropsikolojik Değerlendirmenin Bağlamı-I |
13 | Nöropsikolojik Değerlendirme-II |
14 | Genel Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Marnat G.G, Wright A.J. (2003) Handbook of Psychological Assesment. Wiley |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Proje, Lİteratür araştırması, Sunum, Tartışma |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Proje | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 2 | 20,00 | 40,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 40,00 | 40,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 50,00 | 50,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 4 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 0 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 4 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 4 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 1 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 1 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 3 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 4 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 3 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 4 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 2 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 1 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 2 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 0 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 3 |