Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bilişsel Psikolojide Seçme Konular | PSY 486 | | | 4 + 0 | 4 | 8,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler, Tekrarlama Hazırlığı ve Epizodik Bellek hakkındaki teorileri açıklayabilecektir. |
2. Öğrenciler Akıcılık ve Tanıdıklığa İlişkin Teorik Perspektiflerini tartışabileceklerdir. |
3. Öğrenciler algısal ve kavramsal akıcılık, aşinalık ve hatırlama arasındaki ilişkiyi değerlendirebileceklerdir. |
4. Öğrenciler bellekte eşik altı ve eşik üstü hazırlama etkisini açıklayabilecektir. |
5. Öğrenciler akıcılığı incelemek için kullanılan deneysel paradigmaları açıklayabilecekler. |
6. Öğrenciler, Öğrenciler aşinalık ve hatırlamayı, açığa çıkma etkisini ve tanıma hafızasında yanılsamaları değerlendirebilecekler |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, akıcılık ve aşinalık yanlış atıfı, tekrarlama hazırlama, epizodik bellekte eşik üstü ve eşik altı hazırlama arasındaki ayrım, açığa çıkma etkisi ve yanlış tanıma gibi bilişsel psikolojideki seçme konuları kapsar. Bu konularla ilgili teorik perspektifler, deneysel bulgular incelenecek ve yeni araştırma soruları ele alınacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin mevcut dersteki fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilir. Ancak, doğrudan YZ araçlarından kopyalanmış metinleri eklemesine izin verilmez. Öğrenciler yapay zekadan elde edilen fikirleri kendi sözcükleriyle ifade etmeli ve bunları orijinal yorum ve analizleriyle harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ’nın sohbet kayıtları ödeve ek olarak sunulmalıdır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Akıcılık ve Bellek Yanılsamalarına Giriş |
3 | Tekrarlama Hazırlığı ve Epizodik Bellek |
4 | Akıcılık ve Aşinalığa İlişkin Teorik Perspektifler |
5 | Bellek Araştırmalarında Eşik Altı ve Eşik Üstü Hazırlama Etkisi |
6 | Akıcılık Çalışmak için Kullanılan Deneysel Paradigmalar |
7 | Akıcılık Çalışmak için Kullanılan Deneysel Paradigmalar |
8 | Algısal ve Kavramsal Akıcılık |
9 | Algısal ve Kavramsal Akıcılık |
10 | Açığa Çıkma Etkisi ve Bellek Yanılsamaları |
11 | Açığa Çıkma Etkisi ve Bellek Yanılsamaları |
12 | Aşinalık ve Hatırlama |
13 | Aşinalık ve Hatırlama |
14 | Bellek Yanılsamaları ve Yanlış Tanıma |
|
Kaynaklar: |
- |
|
Diğer Kaynaklar: |
Research and review articles related to the topics will be announced and posted by the instructor via Webonline. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, öğrenci gruplarının derste kapsanan seçilmiş bir konu üzerinde davranışsal bir deney yaptıkları araştırma odaklı bir derstir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Sözlü Sunum | 1 | %30 |
Dönem Ödevi (Araştırma) | 1 | %30 |
Final Projesi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 40,00 | 40,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 45,00 | 45,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 3 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 0 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 4 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 4 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 3 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 2 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 2 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 3 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 1 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 1 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 4 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 0 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 1 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 0 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 0 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 1 |