Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Koruma ve Toplum | ARCH 623 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenci, meslek insanı olarak, kültür mirasının korunması ile ilgili eğitim almış olsa dahi, kültür mirasının korunması ile ilgili konularda tek başına davranamayacağının bilincine ulaşır |
2. Koruma ve toplum ilişkisine sahadan edinilen bilgiler ışığında gerçekçi bir bakış açısı geliştirir. |
3. Toplumların kültürel yapıları, kültür mirasının korunması konusuna yaklaşımları ve bu konu ile ilgili davranış özellikleri hakkında bilgi edinir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Koruma ve toplum dersinde, kültür mirasının korunması ve toplum ilişkisinin farklı yönleriyle incelenerek koruma süreçlerinin daha verimli ve başarılı biçimde kurgulanabileceği ana fikri üzerinden tartışmalar yürütülür.
Toplumda mimari mirasın korunmasını sağlayacak değer yargılarının nasıl oluştuğunun, değer algısının nasıl biçimlendiğinin örneklerle incelenmesi, literatürde tanımı verilen değerlerden kaçının Türk toplumunda karşılık bulduğu, kültür mirasının yitirilmesi, koruma müdahalesi görmüş mimari miras kavramının toplum tarafından nasıl değerlendirildiği, toplumun eğitim seviyesinin koruma süreçlerine etkisi gibi konular örnekler üzerinden tartışılır. Öğrencilerin vaka bazında kişisel çalışmalar üreterek katkıda bulunmaları beklenmektedir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapay zeka kullanımını gerektirecek herhangi bir uygulama yapılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş, genel bilgiler, ders işleyişi |
2 | Konu anlatımı: Kültür mirasının korunması konusunun önemi ve tarihsel süreçte toplumların gündeminde nasıl yer aldığı |
3 | Kültür mirasının korunması: Moda, zorunluluk ve gereksinim ötesinde bir pratik |
4 | Çalışma konularının seçimi, tartışma |
5 | Ön araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi, yöntem üzerine tartışmalar |
6 | Kültür mirası - toplum ilişkisi ile ilgili çalışmalara yaklaşım ölçütleri ve kısıtları üzerine |
7 | Sunuşlar ve tartışma |
8 | Sunuşlar ve tartışma |
9 | Sunuşlar ve tartışma |
10 | Genel değerlendirme: Hazırlanacak final projesi ile ilgili tartışma |
11 | Final Projesinin sunuşu |
12 | Final Projesinin sunuşu |
13 | Final Projesinin sunuşu |
14 | Final Projesinin sunuşu |
|
Kaynaklar: |
Bu derse ait ders kitabı veya basılı ders notu yoktur. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Erder, C. 2007. Tarihi Çevre Bilinci, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi
Madran, E., Özgönül, N., 2005. Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Ankara: TMMOB Mimarlar Odası |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
3 saatlik, anlatım, tartışmalar ve öğrenci sunuşlarını içeren dersler halinde planlanmıştır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Alan Çalışması | 2 | %30 |
Final Projesi | 1 | %70 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 2 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 1 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 0 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 1 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 0 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 2 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 0 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 0 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 0 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 0 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 0 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 0 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 2 |