PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Koruma ve ToplumARCH 6233 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenci, meslek insanı olarak, kültür mirasının korunması ile ilgili eğitim almış olsa dahi, kültür mirasının korunması ile ilgili konularda tek başına davranamayacağının bilincine ulaşır
2. Koruma ve toplum ilişkisine sahadan edinilen bilgiler ışığında gerçekçi bir bakış açısı geliştirir.
3. Toplumların kültürel yapıları, kültür mirasının korunması konusuna yaklaşımları ve bu konu ile ilgili davranış özellikleri hakkında bilgi edinir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Koruma ve toplum dersinde, kültür mirasının korunması ve toplum ilişkisinin farklı yönleriyle incelenerek koruma süreçlerinin daha verimli ve başarılı biçimde kurgulanabileceği ana fikri üzerinden tartışmalar yürütülür. Toplumda mimari mirasın korunmasını sağlayacak değer yargılarının nasıl oluştuğunun, değer algısının nasıl biçimlendiğinin örneklerle incelenmesi, literatürde tanımı verilen değerlerden kaçının Türk toplumunda karşılık bulduğu, kültür mirasının yitirilmesi, koruma müdahalesi görmüş mimari miras kavramının toplum tarafından nasıl değerlendirildiği, toplumun eğitim seviyesinin koruma süreçlerine etkisi gibi konular örnekler üzerinden tartışılır. Öğrencilerin vaka bazında kişisel çalışmalar üreterek katkıda bulunmaları beklenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında yapay zeka kullanımını gerektirecek herhangi bir uygulama yapılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş, genel bilgiler, ders işleyişi
2Konu anlatımı: Kültür mirasının korunması konusunun önemi ve tarihsel süreçte toplumların gündeminde nasıl yer aldığı
3Kültür mirasının korunması: Moda, zorunluluk ve gereksinim ötesinde bir pratik
4Çalışma konularının seçimi, tartışma
5Ön araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi, yöntem üzerine tartışmalar
6Kültür mirası - toplum ilişkisi ile ilgili çalışmalara yaklaşım ölçütleri ve kısıtları üzerine
7Sunuşlar ve tartışma
8Sunuşlar ve tartışma
9Sunuşlar ve tartışma
10Genel değerlendirme: Hazırlanacak final projesi ile ilgili tartışma
11Final Projesinin sunuşu
12Final Projesinin sunuşu
13Final Projesinin sunuşu
14Final Projesinin sunuşu
 
Kaynaklar:
Bu derse ait ders kitabı veya basılı ders notu yoktur.
 
Diğer Kaynaklar:
Erder, C. 2007. Tarihi Çevre Bilinci, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Madran, E., Özgönül, N., 2005. Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Ankara: TMMOB Mimarlar Odası
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
3 saatlik, anlatım, tartışmalar ve öğrenci sunuşlarını içeren dersler halinde planlanmıştır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Alan Çalışması2%30
Final Projesi1%70
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması2
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması1
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması0
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek1
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak0
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek2
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek0
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek0
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek0
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek 2