Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yeşil Bina Tasarım, Değerlendirme ve Derecelendirme İlkeleri | ARCH 616 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yeşil Bina kavramını bilir, tasarım ve yapım süreçlerini tanımlayabilir |
2. Yeşil bina derecelendirme için temel parametreleri tanımlar ve değerlendirme yapabilir |
3. Mevcut ulusal ve uluslararası yeşil bina sertifikalarının hesaplama, değerlendirme ve derecelendirme stratejileri bilir ve uygulayabilir |
4. Sertifikalandırılmış yapıların enerji, iç ortam çevre kalitesi ve karbon başlıklarını derinlemesine analiz edebilir. |
5. Mevcut sertifika sistemlerinin geliştirilmesi için kavramsal çerçeve çizebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, sürdürülebilirlik ilkeleri çerçevesinde yeşil bina kavramını, bu kavramın temelini oluşturan düşünsel paradigmaları ve sistemsel bileşenleri kapsamlı biçimde analiz etmeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında, yeşil bina tasarımına yön veren çevresel, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirlik ilkeleri ele alınırken, yapıların tasarım, inşa ve kullanım süreçlerinde bu ilkelerin nasıl bütüncül bir şekilde entegre edilebileceği tartışılır. Aynı zamanda, farklı iklim, kültür ve mevzuat koşullarında şekillenmiş dünya genelinde yaygın olarak kullanılan yeşil bina değerlendirme ve derecelendirme sistemlerinin karşılaştırmalı analizi yapılır. Bu bağlamda değerlendirme sistemlerinin metodolojileri, ana kriterleri, alt kriter yapıları, puanlama mekanizmaları ve sertifikasyon süreçleri detaylı olarak incelenir. Doktora düzeyindeki bu ders, öğrencilere eleştirel değerlendirme yapabilme, yeşil bina performansını ölçebilecek akademik ve uygulamalı araçları geliştirme ve uluslararası sistemlere katkı sunabilecek alternatif sistem kurguları oluşturma yeterliliği kazandırmayı hedeflemektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste, üretken yapay zekâ araçları; yeşil bina değerlendirme sistemlerinin karşılaştırmalı analizinde veri görselleştirme, raporlama ve tasarım senaryolarının simülasyonu gibi süreçlerde destekleyici bir araç olarak kullanılabilir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanışma, Ders İçeriğinin ve İşlenişinin Aktarılması Sürdürülebilirlik Kavramı (Çevre, Ekonomi ve Sosyo-Kültürel Bağlamda) |
2 | Yeşil Bina Kavramı, Bileşenleri, Tasarım ve Yapım ilkeleri |
3 | Yeşil Bina Kavramı, Bileşenleri, Tasarım ve Yapım ilkeleri (Pasif Tasarım İlkeleri) |
4 | Yeşil Bina Kavramı, Bileşenleri, Tasarım ve Yapım ilkeleri (Türkiye ve Avrupa Birliği Kanun/Yönetmelik) |
5 | Sıfır/Sıfıra Yakın Enerji/Su/Karbon Yapılar Yüksek Performanslı Yapılar |
6 | Ulusal Sertifika Sistemleri (ÇEDBİK-BEST / Yes-TR ) |
7 | Uluslararası Yeşil Bina Sertifika Sistemleri (LEED) |
8 | Uluslararası Yeşil Bina Sertifika Sistemleri (BREEAM) |
9 | Uluslararası Yeşil Bina Sertifika Sistemleri (DGNB ve CASBEE) |
10 | Yeşil Bina Sertifika Sistemlerinin Derinlemesine Analizi Enerji ve Su Verimliliği |
11 | Yeşil Bina Sertifika Sistemlerinin Derinlemesine Analizi İç Ortam Çevre Kalitesi |
12 | Yeşil Bina Sertifika Sistemlerinin Derinlemesine Analizi Düşük Karbon Çözümleri |
13 | Yeşil Bina Vaka Çalışması / Tartışma / Raporlama |
14 | Yeşil Bina Vaka Çalışması /Tartışma / Raporlama |
|
Kaynaklar: |
Yeang, K. (2009). Eco-Design and Planning.
Ebert, T., Essig, N., Hauser, G., Green Building Certification Systems (Detail Green Books), Detail, 2011
Reeder, L., Guide to Green Building Rating Systems, Wiley, 2010
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Web Sayfaları
https://www.usgbc.org/leed
https://bregroup.com/products/breeam/
https://yestr.csb.gov.tr/Hesap/YeniGiris
https://www.cedbik.org/best
https://www.dgnb.de/en
https://www.ibec.or.jp/CASBEE/english/
https://www.energy.gov/eere/buildings/zero-energy-ready-home-program
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, haftada 3 saat olarak teorik bilgileri aktaran yüz yüze dersler ile karşılıklı bilgi alışverişine dayanmaktadır. Ders içerikleri her hafta aşağıda verilen haftalık programa göre yürütülür. Bu kapsamda sunum, ve tartışmalarla teorik bilginin içselleştirilmesi, vaka analizleri ile de bilginin pekiştirilmesi sağlanır. Dönem içinde yazılı sınav ve dönem sonunda da yapılan vaka analizinin raporlanmasına dayalı olarak değerlendirme yapılır. Bunların dışında öğrencilerin çeşitli konular hakkında araştırmalarını sunumlarıyla sunması da beklenmektedir. Bu eğitim yaklaşımı ile, konu hakkında kapsamlı bir bilginin elde edilmesiyle yeşil bina tasarımı ve sertifikasyonunda eleştirel düşünme ve uygulama becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 2 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 2 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 1 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 2 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 1 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 2 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 3 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 3 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 1 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 1 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 1 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 2 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 1 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 3 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 4 |