PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yeşil Bina Tasarım, Değerlendirme ve Derecelendirme İlkeleriARCH 6163 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Yeşil Bina kavramını bilir, tasarım ve yapım süreçlerini tanımlayabilir
2. Yeşil bina derecelendirme için temel parametreleri tanımlar ve değerlendirme yapabilir
3. Mevcut ulusal ve uluslararası yeşil bina sertifikalarının hesaplama, değerlendirme ve derecelendirme stratejileri bilir ve uygulayabilir
4. Sertifikalandırılmış yapıların enerji, iç ortam çevre kalitesi ve karbon başlıklarını derinlemesine analiz edebilir.
5. Mevcut sertifika sistemlerinin geliştirilmesi için kavramsal çerçeve çizebilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, sürdürülebilirlik ilkeleri çerçevesinde yeşil bina kavramını, bu kavramın temelini oluşturan düşünsel paradigmaları ve sistemsel bileşenleri kapsamlı biçimde analiz etmeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında, yeşil bina tasarımına yön veren çevresel, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirlik ilkeleri ele alınırken, yapıların tasarım, inşa ve kullanım süreçlerinde bu ilkelerin nasıl bütüncül bir şekilde entegre edilebileceği tartışılır. Aynı zamanda, farklı iklim, kültür ve mevzuat koşullarında şekillenmiş dünya genelinde yaygın olarak kullanılan yeşil bina değerlendirme ve derecelendirme sistemlerinin karşılaştırmalı analizi yapılır. Bu bağlamda değerlendirme sistemlerinin metodolojileri, ana kriterleri, alt kriter yapıları, puanlama mekanizmaları ve sertifikasyon süreçleri detaylı olarak incelenir. Doktora düzeyindeki bu ders, öğrencilere eleştirel değerlendirme yapabilme, yeşil bina performansını ölçebilecek akademik ve uygulamalı araçları geliştirme ve uluslararası sistemlere katkı sunabilecek alternatif sistem kurguları oluşturma yeterliliği kazandırmayı hedeflemektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste, üretken yapay zekâ araçları; yeşil bina değerlendirme sistemlerinin karşılaştırmalı analizinde veri görselleştirme, raporlama ve tasarım senaryolarının simülasyonu gibi süreçlerde destekleyici bir araç olarak kullanılabilir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Tanışma, Ders İçeriğinin ve İşlenişinin Aktarılması Sürdürülebilirlik Kavramı (Çevre, Ekonomi ve Sosyo-Kültürel Bağlamda)
2Yeşil Bina Kavramı, Bileşenleri, Tasarım ve Yapım ilkeleri
3Yeşil Bina Kavramı, Bileşenleri, Tasarım ve Yapım ilkeleri (Pasif Tasarım İlkeleri)
4Yeşil Bina Kavramı, Bileşenleri, Tasarım ve Yapım ilkeleri (Türkiye ve Avrupa Birliği Kanun/Yönetmelik)
5Sıfır/Sıfıra Yakın Enerji/Su/Karbon Yapılar Yüksek Performanslı Yapılar
6Ulusal Sertifika Sistemleri (ÇEDBİK-BEST / Yes-TR )
7Uluslararası Yeşil Bina Sertifika Sistemleri (LEED)
8Uluslararası Yeşil Bina Sertifika Sistemleri (BREEAM)
9Uluslararası Yeşil Bina Sertifika Sistemleri (DGNB ve CASBEE)
10Yeşil Bina Sertifika Sistemlerinin Derinlemesine Analizi Enerji ve Su Verimliliği
11Yeşil Bina Sertifika Sistemlerinin Derinlemesine Analizi İç Ortam Çevre Kalitesi
12Yeşil Bina Sertifika Sistemlerinin Derinlemesine Analizi Düşük Karbon Çözümleri
13Yeşil Bina Vaka Çalışması / Tartışma / Raporlama
14Yeşil Bina Vaka Çalışması /Tartışma / Raporlama
 
Kaynaklar:
Yeang, K. (2009). Eco-Design and Planning. Ebert, T., Essig, N., Hauser, G., Green Building Certification Systems (Detail Green Books), Detail, 2011 Reeder, L., Guide to Green Building Rating Systems, Wiley, 2010
 
Diğer Kaynaklar:
Web Sayfaları https://www.usgbc.org/leed https://bregroup.com/products/breeam/ https://yestr.csb.gov.tr/Hesap/YeniGiris https://www.cedbik.org/best https://www.dgnb.de/en https://www.ibec.or.jp/CASBEE/english/ https://www.energy.gov/eere/buildings/zero-energy-ready-home-program
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, haftada 3 saat olarak teorik bilgileri aktaran yüz yüze dersler ile karşılıklı bilgi alışverişine dayanmaktadır. Ders içerikleri her hafta aşağıda verilen haftalık programa göre yürütülür. Bu kapsamda sunum, ve tartışmalarla teorik bilginin içselleştirilmesi, vaka analizleri ile de bilginin pekiştirilmesi sağlanır. Dönem içinde yazılı sınav ve dönem sonunda da yapılan vaka analizinin raporlanmasına dayalı olarak değerlendirme yapılır. Bunların dışında öğrencilerin çeşitli konular hakkında araştırmalarını sunumlarıyla sunması da beklenmektedir. Bu eğitim yaklaşımı ile, konu hakkında kapsamlı bir bilginin elde edilmesiyle yeşil bina tasarımı ve sertifikasyonunda eleştirel düşünme ve uygulama becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi2
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi2
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması1
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması2
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması1
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek2
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak3
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek3
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak1
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek1
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek1
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek2
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek1
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek3
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek 4