PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Geç Antik ve Bizans MimarisiARCH 6113 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Farklı araştırma yöntemlerini kullanma becerileri
2. Bilgiye ulaşma, sentezleme ve yorumlama becerileri
3. Eleştirel bakış
4. Akademik yazım ve sunum teknikleri
5. Geç Antik ve Bizans mimarisi üzerine derin bilgi
6. Mimarlık Tarihi alanlarında yeni yaklaşımlar ve disiplinlerarası çalışmalar konusunda güncel bilgi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Geç Antik ve Bizans Mimarisi dersi Geç Antik dönemde Roma Dünyası’na, Doğu Roma’nın Ortaçağ’da devamı Bizans’a ve komşularına mimari ve kent ağırlıklı okumalarla bakmayı amaçlamaktadır. Geç Antik ve Erken Bizans döneminin özellikle konut ve kent üzerinden ele alınmasını İustinianos dönemi, “Karanlık Yüzyıllar”, Orta Bizans Dönemi ve Geç Bizans dönemlerine genel bakış takip edecektir. Bu dönemler ele alınırken mimari planlar, cepheler, üst örtüler, mekânsal yaklaşımlar ve malzemeler dönemler arası karşılaştırılacaktır. Mimarinin geçirdiği pratik ve sembolik işlevlerdeki değişikliler de benzer şekilde genel çerçevede irdelenecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ders içeriği, iş yükü ve ölçme yöntemlerinin tanıtılması. Giriş.
2Mimarlık Tarihi çalışmalarında Geç Antik ve Bizans Mimarisi
3Geç Antik ve Erken Bizans Dönemi (I)
4Geç Antik ve Erken Bizans Dönemi (II)
5İustinianos dönemi (I)
6İustinianos dönemi (II)
7"Karanlık Yüzyıllar"
8Öğrenci ara sunumları ve tartışma
9Orta Bizans Dönemi (I)
10Orta Bizans Dönemi (II)
11Geç Bizans Dönemi (I)
12Geç Bizans Dönemi (II)
13Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması (I)
14Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması (II)
 
Kaynaklar:
-
 
Diğer Kaynaklar:
Dark , K. R. (ed) Secular Buildings and the Archaeology of Everyday Life in the Byzantine Empire 2003 Eyice, S. Son devir Bizans mimârisi : İstanbul'da Palaiologos'lar devri anıtları 1980 Haldon, J., Elton, H., Newhard, J. (eds) Archaeology and Urban Settlement in Late Roman and Byzantine Anatolia 2018 Krautheimer, R. Early Christian and Byzantine Architecture 1975 Mango, C. Bizans Mimarisi 2006 Niewohner, P. (ed) The Archaeology of Byzantine Anatolia 2017 Ousterhout, R. Eastern Medieval Architecture: The Building Traditions of Byzantium and Neighboring Lands 2019 Rodley, L..Byzantine art and architecture : an introduction 1994
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bir dizi ders anlatımı/okumalar yapılacaktır. Ara sınav, bunlara ve sınıf tartışmalarına dayalı olarak gerçekleştirilecektir. Bir dönem ödevi vardır ve öğrencilerin, çalışmalarını dönem boyunca geliştirmeleri beklenmektedir. Dönem ödevi üzerine haftalık eleştiriler/değerlendirmeler yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%35
Proje1%55
Katılım/Tartışma1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması0
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması4
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması4
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak4
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek4
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek4
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek4
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek0
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek 0