Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Müzecilik Tarihi ve Kuramları | ARCH 610 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Farklı araştırma yöntemlerini kullanma becerileri |
2. Bilgiye ulaşma, sentezleme ve yorumlama becerileri |
3. Eleştirel bakış |
4. Akademik yazım ve sunum teknikleri |
5. Müze tarihi ve kuramları, müzecilik üzerine derin bilgi |
6. Müzeleri analiz etme ve yorumlama için gerekli teorik bilgi |
7. Müze ve sergi tasarımları için gerekli teorik bilgi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste, öncelikle müzenin bir fikir olarak doğuşu ve dönüşümüne tarihsel perspektifte bakıldıktan sonra çağdaş müzecilik üzerinde durulacaktır. Müzelerin toplama, muhafaza, derleme, yorumlama ve sergileme işlevlerinin yanı sıra kültür ve eğitim kurumları olarak günümüzde üstlendikleri roller; müzenin kentle ve toplumsal, siyasi olaylarla ilişkisi; müze ve etik konuları ele alınacaktır. Tematik ve eleştirel okumaların ardından Türkiye’de Müzecilik değerlendirilecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders içeriği, iş yükü ve ölçme yöntemlerinin tanıtılması |
2 | Tanımlar: müze, müzeoloji, müzeografi Bir fikir olarak müzenin doğuşu |
3 | Tarihi perspektif üzerine okumalar ve tartışma (I) |
4 | Tarihi perspektif üzerine okumalar ve tartışma (II) |
5 | Çağdaş müzecilik üzerine okumalar ve tartışma |
6 | Müze türleri, içerik ve teşhir üzerine okumalar ve tartışma |
7 | Müzenin işlevleri üzerine okumalar ve tartışma |
8 | Müze eğitimi ve ziyaretçi deneyimi üzerine okumalar ve tartışma |
9 | Müze ve kent; kültürel, toplumsal ve siyasi hareketler üzerine okumalar ve tartışma |
10 | Müze ve etik, politik üzerine okumalar ve tartışma |
11 | Türkiye’de müzecilik üzerine okumalar ve tartışma (I) |
12 | Türkiye’de müzecilik üzerine okumalar ve tartışma (II) |
13 | Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması (I) |
14 | Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması (II) |
|
Kaynaklar: |
- |
|
Diğer Kaynaklar: |
Edward P. Alexander and Mary Alexander. Museums in Motion: An Introduction to the History and Functions of Museums, 2nd ed. (Lanham, MD: AltaMira Press, 2008)
Tony Bennett. The Birth of the Museum: History, Theory, Politics (London and New York: Routledge, 1995)
Ali Artun. Müze ve Modernlik: Tarih Sahneleri, Sanat Müzeleri I İletişim Yayınları 2006
Ali Artun (ed.). Müze ve Eleştiral Düşünce: Tarih Sahneleri, Sanat Müzeleri II İletişim Yayınları 2006
Steven Conn. Do Museums Still Need Objects? (Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2010)
James Cuno. Who Owns Antiquity? Museums and the Battle over Our Ancient Heritage (Princeton: Princeton University Press, 2008)
Manuelle Gautrand. Museum Architecture and Interior Design. Design Media Publishing 2014
Sharon MacDonald. A Companion to Museum Studies (Oxford: Blackwell, 2006)
Andrew McClellan. The Art Museum from Boullée to Bilbao Berkeley, Calif: University of California Press 2008
Kathleen McLean. Planning for People in Museum Exhibitions Washington, DC: Association of Science-Technology Centers 1993
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bir dizi ders anlatımı/okumalar yapılacaktır. Ara sınav, bunlara ve sınıf tartışmalarına dayalı olarak gerçekleştirilecektir. Bir dönem ödevi vardır ve öğrencilerin, çalışmalarını dönem boyunca geliştirmeleri beklenmektedir. Dönem ödevi üzerine haftalık eleştiriler/değerlendirmeler yapılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
Aktiviteler | 1 | %55 |
Ara Sınav | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 0 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 4 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 4 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 4 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 4 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 0 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 4 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 0 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 4 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 0 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 0 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 0 |